Las relaciones de poder en el aula
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1998.i34.10Abstract
La forma de gestionar las relaciones de poder en la escuela es determinante a la hora de crear un clima de aula. En este trabajo se perfilan distintos tipos de profesores según conciban la forma de ejercer el poder en relación con parámetros como la autoridad, disciplina, toma de decisiones, orden en clase o la imagen de alumnos educados. En un intento de perfilar la idea de modelo didáctico a través de la forma de ejercer el poder en el aula, ha surgido el profesor autocrático, burocrático, paternalista, libertario y negociador.
Downloads
References
CLEMES, H. y otros, (1988). Cómo desarrollar la autoestima en niños y adolescentes. Madrid: Debate.
DE LA CRUZ, 1. y otros (1995). Relaciones en el entorno de trabajo. Cap. 7. Madrid: Santillana Profesional.
FERNÁNDEZ, J.; ELORTEGUI, N, (1996). ¿Qué Piensan los profesores de cómo se debe enseñar?. Enseñanza de las Ciencias 14 (3), 331-342.
FERNÁNDEZ, J. y otros (1996). Investigación sobre modelos didácticos en ciencias experimentales. XVII Encuentro Nacional de Didáctica de las Ciencias Experimentales. La Rábida, Huelva.
FERNÁNDEZ, J. y otros (1996). De las actividades a las situaciones problemáticas en los distintos modelos didácticos. XVII Encuentro Nacional de Didáctica de las Ciencias Experimentales. La Rábida, Huelva.
FERNÁNDEZ, J. y otros (1997). ¿Qué idea se tiene de la ciencia desde los modelos didácticos? Alambique 12, pendiente de publicar.
FRANCIA, A. MATA, J. (1993). Dinámica y técnicas de grupos. Madrid: Ed. CCS.
SHAW, M.E. (1980). Dinámica de grupos: psicología de la conducta de pequeños grupos. Barcelona: Herder.
TITONE, R. (1970). Metodología didáctica Madrid: Ediciones Rialp. S.A.
VALBUENA DE LA FUENTE, F. (1979). La comunicación y sus clases, aplicación a diversos campos de la actividad humana. Zaragoza: Edelvives. WEBER, M. (1944). Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-06
Published 2021-05-07
- Abstract 3119
- PDF (Español (España)) 369