Constructivismo y formación inicial del profesorado. Las concepciones de los estudiantes de Magisterio sobre la naturaleza y el cambio de las ideas del alumnado de Primaria
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2000.i42.05Abstract
Utilizando como marco de referencia la perspectiva constructivista se analizan las explicaciones de los estudiantes de Magisterio sobre la naturaleza y el cambio de las ideas del alumnado de Primaria, en relación con cuatro dimensiones: relativismo, protagonismo del alumno, construcción conjunta del conocimiento y control del aprendizaje.
Downloads
References
AZCARATE, P. (1999). Metodología de enseñanza. Cuadernos de Pedagogía, 276, 72-78.
COLL, C.; COLOMINA, R.; ONRUBIA, J. y ROCHERA, M.J. ( 1992). Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa. Infancia y Aprendizaje, 59/60, 189-232.
CUBERO, R. (1994). Concepciones alternativas, preconceptos, errores conceptuales ¿distinta terminología y un mismo significado? Investigación en la Escuela, 23, 33-42.
CUBERO, R. (1996). Concepciones de los alumnos y cambio conceptual. Un estudio longitudinal sobre el conocimiento del proceso digestivo en educación Primaria. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla. Facultad de Psicología.
CUBERO, R. (2000). Proyecto docente. Universidad de Sevilla.
EDWARDS, D. y MERCER, N. (1987). Common knowledge. The development of understanding in the classroom. London, Methuen and Co. (Trad. cast. El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aula. Barcelona: Paidós-M.E.C., 1988).
GARCÍA, J.E. (1999). Las ideas de los alumnos. Cuadernos de Pedagogía, 276, 58-64.
GARCÍA, J.E. y PORLÁN, R. (1990). Cambio escolar y desarrollo profesional: un enfoque basado en la investigación en la escuela. Investigación en la Escuela, 11, 25-38.
LUQUE, A.; ORTEGA, R.; CUBERO, R. (1997). Concepciones constructivistas y práctica escolar. En Ma.J. Rodrigo y J. Arnay (Comps.), La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós, págs. 313-336.
MARTÍN DEL POZO, R. (1999). Las materias escolares. Cuadernos de Pedagogía, 276, 50-56.
PÉREZ ECHEVERRÍA, M.P.; MATEOS, M.; POZO, J.I. y SCHEUER, N. (en prensa). En busca del constructivismo perdido: concepciones implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En R. Cubero y A. Luque (Comps. ) , Estudios de constructictivismo y educación.
PORLÁN, R. (1993). Constructivismo y escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Díada.
PORLÁN, R. (1999). Formulación de contenidos escolares. Cuadernos de Pedagogía, 276, 65-70.
PORLÁN, R. y RIVERO, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada.
POZO, J.I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid: Alianza.
RODRIGO, Ma.). y CUBERO, R. (1998). Constructivismo y enseñanza: Reconstruyendo las relaciones. Con-Ciencia Social, 2, 25-43.
ROGOFF, B. (1990). Apprenticeship in thinking. Cognitive development in social context. New York: Oxford University Press. (Trad. cast.: Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós, 1993).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-25
Published 2021-05-05
- Abstract 596
- PDF (Español (España)) 265