Obstáculos para aprender conceptos elementales de electrostática y propuestas educativas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2002.i47.04Abstract
Este trabajo se centra en los obstáculos y dificultades para aprenden los conceptos básicos de electrostática. Se han analizado obstáculos conceptuales como dificultades relacionadas con la demanda cognitiva, con las concepciones de los alumnos y con la enseñanza en los libros de texto. De acuerdo con todo ello se proponen estrategias de enseñanza que han sido experimentadas con maestros en formación inicial.
Downloads
References
BRIDGHAM, R. (1967). An Investigation of Piagetian Tests as Predictors of Students Understanding of Electrostatics. Tesis doctoral. Harvard University.
CRIADO, A. M. (2000). "Un estudio didáctico en torno a la enseñanza de aspectos básicos de la electrostática en la formación inicial de maestros”. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla.
CRIADO, A. M.; MORÓN M. C.; VENERO, C.; MARTÍNEZ, L. 1. (1997). Actividades para aprender electrostática. Fichas didácticas. Sevilla: Ed. Venero.
CRIADO, A. M.; CAÑAL, P. (en prensa) La identificación de fenómenos electrostáticos cotidianos por estudiantes de magisterio. Pendiente de publicación en Alambique.
GUISASOLA, J. (1996). Análisis crítico de la enseñanza de la electrostática en el Bachillerato y propuesta alternativa de orientación constructivista. Tesis doctoral inédita. Universidad del País Vasco.
GUTIÉRREZ, R. (1984). Piaget y el currículum de ciencias. IEPS. Madrid: Narcea.
HETCH, E. (1987). Física en perspectiva. México. Addison-WesIey
McINTYRE, P. J. (1974). Students' use of model in their explanations of electrostatic phenomena. Science Education , 58(4), 577-580.
MORÓN M. C.; CRIADO, A. M.; MORÓN, M. J. (2001). Aspectos mejorables de la introducción de conceptos básicos de electrostática en los libros de texto. Actas del 11º Encuentro Ibérico para la Enseñanza de la Física. XXVIII Reunión Bienal de la Real Sociedad española de Física. Universidad de Sevilla.
PORLÁN R. y RIVERO A. (1998). Ciencia profesores y enseñanza unas relaciones complejas. Alambique 8, 23-32.
PORLÁN, R. y otros, J. (1996). Conocimiento profesional deseable y profesores innovadores: fundamentos y principios formativos. Investigación en la Escuela, 29, 23-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-18
Published 2021-05-05
- Abstract 2042
- PDF (Español (España)) 878