La sostenibilidad desde la perspectiva del agotamiento de los combustibles fósiles, un problema socio-ambiental relevante
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2005.i55.06Abstract
En este artículo se reflexiona sobre la necesidad de formar a nuestros alumnos/as en la toma de conciencia del inminente final del petróleo barato, de cuáles pueden ser las medidas con que afrontar esa situación y de qué criterios se deberán tener en cuenta para evaluar críticamente las medidas que se tomen. Se propone además una secuencia de problemas, ya experimentada y muy potente, para su tratamiento en el aula. Por último, se señala que esta problemática desborda el estrecho marco disciplinar, como suele ocurrir siempre que en el aula se tratan problemas socio-ambientales relevantes.
Downloads
References
BALLENILLA, F. (2004). Crisis energética. El fin del petróleo barato. El Ecologista, 40, 20-23. Madrid. En: http://www.ecologistasenaccion.org/revista/home.htm
BOURDIEU, P. (1980). Le sens practique. París: Editions du Minuit.
CAÑAL, P. (1994). Los ámbitos de investigación como organizadores del conocimiento escolar en la propuesta curricular Investigando Nuestro Mundo (6-12). Investigación en la Escuela, 23, 87-95.
CODERCH, M. (2004). El fin del petróleo barato. Foreign Policy, nvbre./dcbre. Edición Españo- la. En: http://www.fp-es.org/oct-nov_-2004/story- 5_ 19.asp.
GRUPO INVESTIGACIÓN EN LA ESCUELA (199 la). Proyecto Curricular IRES (Investiga- ción y Renovación Escolar). Introducción y cuatro volúmenes. Sevilla: Díada.
GRUPO INVESTIGACIÓN EN LA ESCUELA (1991 b). Un proyecto de investigación y renovación escolar. Cuadernos de Pedagogía, 194, 34-38.
HUBBERT, K. (1975). Los recursos energéticos de la tierra. En La Energía. Madrid: Alianza Editorial.
ZE DONG, M. (1967). Selected Works, 1. Pekín: Peking Foreing Press.
MARX, K. y ENGELS, F. (1969). Marx: Theses on Fuerbach. En Selected Works, 1, pp. 13-15, Moscú: Progress.
ODUM, H. et al (1988). Environmental Systems and Public Policy. En Ecological Economics Program. University of Florida, GainesviIle 32611, USA. Traducción al castellano en: http:/lwww.unicamp.br/fea/ortega/eco/esp/index.htm
ROTH, W-M. (2002). Aprender ciencias en y para la comunidad. En Enseñanza de las Ciencias. 20(2), 195-208.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-10
Published 2021-05-05
- Abstract 643
- PDF (Español (España)) 97