Por qué es necesaria la evaluación de un programa educativo: lo que podemos aprender
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2006.i59.06Abstract
Se justifica la necesidad de que los programas educativos, especialmente aquellos que pretenden generar cambios en los valores de los sujetos -como los que luchan contra la violencia de género-, incorporen su evaluación como una fase fundamental. Esta evaluación debe seguir un diseño complejo, caracterizado fundamentalmente por el consenso, la negociación y la combinación de evaluación interna y externa. Se analizan los beneficios que estos procesos pueden aportar al diseño de una avaluación que pretende y deba ser educativa.Downloads
References
AIRASIAN, P.W. y GULLICKSON, A.R. (1994). Examination of Teacher self-assessment. Journal (f Personal Evaluation in Education, 8, 195-203.
AIRASIAN, P.W y GULLICKSON, A.R. (1998). Herramientas de autoevaluación del profesorado. Bilbao: Mensajero.
ANGULO, J.F.; CONTRERAS, J. y SANTOS GUERRA, M.A. (1991). Evaluación educativa
y participación democrática, Cuadernos de Pedagogía, 195, 74-79.
BARRAGÁN, F. (Coord.). (2005). Violencia, género y cambios sociales. Málaga: Aljibe.
CRONBACH, L.J. y otros (1985). Toward Reform of Program Evaluation. San Francisco: Jossey-Bass Publ.
ELLIOTT, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
GRAD FUCHSEL, H.M. (1998). Experiencia de evaluación externa de las universidades. Revista de Educación, 316, 319-328.
GUZMÁN, R. y JIMÉNEZ LLANOS, A.B. (2004). La evaluación como investigación-acción
desde una perspectiva de género. Aula de Innovación Educativa, 137, 24-29
MCCOLSKEY, W y EGELSON, P. (1993). Designing Teacher Evaluation Systems that Support
Professional Growth. Gresnsboro: University of North Carolina. Press of Greensboro, South Eastern Regional Vision for Education.
MACDONALD, B. (1989). La evaluación y el control de la educación. En J. Gimeno Sacristán y A. Pérez Gómez, La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal, pp. 467-478.
MACDONALD, B. y STRONACH, 1. (1988). The Inter Policy Evaluation. CARE, University of
East Anglia.
NEVO, D. (1997). Evaluación basada en el centro. Bilbao: Mensajero.
ORTEGA, R. y DEL REY, R. (2001). Aciertos y desaciertos del Proyecto Sevilla Anti-violencia Escolar (SAVE). Revista de Educación, 324, 253-270.
ROSALES, C. (1990). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza. Madrid: Narcea.
SANTOS GUERRA, M.A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa en los centros escolares. Madrid: Akal.
SIEDMAN, E. (1977). Why not Qualitative Analysis? Public Management Forum, July/August, 415-417.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-02
Published 2021-05-05
- Abstract 387
- PDF (Español (España)) 121