El pensamiento del profesorado europeo sobre violencia, género e interculturalidad
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2006.i59.02Abstract
El pensamiento del profesorado, sus concepciones o ideologías condicionan las prácticas educativas. En este artículo presentamos los resultados de dos grupos discusión con profesorado de Alemania, España, Italia y Dinamarca, participantes en al proyecto "Educación para al Presente sin Violencia". El objetivo básico ha sido conocer su pensamiento y permitir y favorecer un intercambio de inquietudes y actitudes ante la educación sobre género, violencia e interculturalidad.Downloads
References
EISNER, E. (1992). Curriculum Ideologies. En Ph. W. Jackson, Handbook of Research on Curriculum. New York: Macmillan Publishing Company, pp. 302-326.
GARCÍA, M.; IBÁÑEZ, J. y ALVIRA, F. (Comp.) (1994). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza.
IBÁÑEZ, J. (1992). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: Técnica y crítica. Madrid:
Siglo XXI.
IBÁÑEZ, J. (1994). Cómo se realiza una investigación mediante grupos de discusión. En M.
García, J. Ibáñez y F. Alvira (Comp.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas
de investigación. Madrid: Alianza, pp. 569-581.
IBÁÑEZ GRACIA, T. (1996). Las ideologías y las relaciones intergrupales. En R.Y. Bourhis y J. Leyens, Estereotipos, discriminación y relaciones entre grupos. Madrid: McGraw Hill, pp.
-336.
LÓPEZ-ARANGUREN, E. (1994). El análisis de contenido. En M. García, J. Ibáñez y F. Alvira (Comp.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza, pp. 461-492.
ORTÍ, A. (1994). La apertura y el enfoque cualitativo o estructural: La entrevista abierta semidirectiva y la discusión de grupo. En M. García, J. Ibáñez y F. Alvira (Comp.) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza, pp. 189-221.
RIGOULET, D. (1996). Ideología, En P. Bonte y M. Izard (Coords.), Etnología y Antropología. Madrid: Akal, pp. 358-359.
STOLOVITZKY, 1. y SECADES, C. (1987). Sexualidad y poder. Buenos Aires: Puntosur editores.
TORRES, J. (1991). El currículum oculto. Madrid: Morata.
VALLES, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y
práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-02
Published 2021-05-05
- Abstract 221
- PDF (Español (España)) 90