The internationalization of Early Childhood Education through an eTwinning project between Spain and France
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2018.i96.03Keywords:
Interculturality, Pre-Primary Education, Virtual mobility, eTwinningAbstract
This paper is focused on the intercultural approach in the teaching of foreign languages in Pre-Primary Education by virtual mobility. This essay presents the implementation of an eTwinning project carried out in the Foreign Language area (English) in a 3rd Pre-Primary class in collaboration with a French school. Besides, the assessment of the impact of the project in the involved students with their teachers of each country is established. The results offer a positive view of the impact of this kind of projects in the students, teachers and schools involved. Therefore, this eTwinning proyect has been carried out satisfactorily improving the students’ motivation.Downloads
References
Byram, M. (2014). Twenty-five years on-from cultural studies to intercultural citizenship. Language, culture and curriculum., 27(3), 209-225.
Byram, M. y Fleming, M. (2001). Perspectivas interculturales en el aprendizaje de idiomas. Enfoques a través del teatro y la etnografía. Madrid, España: Cambridge University Press.
Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Council of Europe (2015). Education, mobility, otherness. The mediations functions of school. Council of Europe. Disponible en: https://www.coe.int/t/dg4/Linguistic/Source/LE_texts_Source/LE%202015/Education-Mobility-Otherness_en.pdf
Da Silva, M. D. P. C. (2011). The “Sign up and Connect” eTwinning project: an intercultural approach to teaching English as a foreign Language. International Conference the Future of Education. Florence, Italy
Decreto 122/2007, de 27 de diciembre, por el que se establece el currículo del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad de Castilla y León. Boletín Oficial de Castilla y León, núm. 1, pp. 6-17. Recuperado de http://bocyl.jcyl.es/boletines/2008/01/02/pdf/BOCYL-D-02012008-2.pdf
European Council (2017). European Council meeting (14 December 2017)-Conclusions. Disponible en: https://www.consilium.europa.eu/media/32204/14-final-conclusions-rev1-en.pdf
García-Ruano, M. (2013). Proyecto e Twinning: trabajo de equipo docente para el fomento del plurilingüismo en Educación Infantil por medio de las TIC. Edetania: estudios y propuestas socioeducativas, 44, 59-272.
INTEF, Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2014). Material de Formación Curso eTwinnning 2013-2014. Disponible en: http://etwinning.cnice.mec.es/apls/cursos/curso_es/index.php/P%C3%A1gina_Principal
Kearney, C. y Gras-Velázquez, À. (2015). Una década de eTwinning: repercusión en las prácticas, habilidades y oportunidades de desarrollo profesional de sus docentes, contado por ellos mismos. Bruselas: Servicio Central de Apoyo eTwinning-European Schoolnet. Disponible en: https://www.etwinning.net/eun-files/eTwinningreport_ES.pdf
Leiva, J. (2010). La educación intercultural entre el deseo y la realidad: reflexiones para la construcción de una cultura de la diversidad en la escuela inclusiva. Revista Docencia e Investigación, 20, 149-182. Disponible en: https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/8314
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, núm. 295. Recuperada de https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Lewis, T., O' Rourke, B. & Dooly, M. (2016). Innovation in language learning and teaching-Online Intercultural Exchange. Innovation in Language Learning and Teaching, 10:1,1-5.
Moreno, B. (2008). La acción eTwinning: situación actual y necesidades formativas del profesorado. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 12. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/123630.
Nieto-Moreno de Diezmas, E. y Ortiz-Calero, C. (2017). CLIL e interculturalidad en Educación Infantil: aprendiendo por proyectos. Multiárea. Revista de Didáctica, 9, 24-37.
O’Dowd, R. (2015). The competences of the telecollaborative teacher. The Language Learning Journal, 43(2), 194-207.
Paricio Tato, Mª S. (2011). Contribución de las lenguas extranjeras al desarrollo de actitudes de tolerancia y respeto hacia el “otro”. LINGVARVMARENA, 2, 79-89.
Poradowska, A. (1 de julio de 2016). Actividades para desarrollar la competencia intercultural en la clase de ELE. Taller presentado en la VIII y IX Jornadas Didácticas del Instituto Cervantes de Manchester (2015-2016). Manchester: Instituto Cervantes. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/manchester_2015-2016/09_poradowska.pdf
Sevilla-Pavón, A. y Haba Osca, J. (2016). Te das cuenta de que el mundo puede ser tan distinto y similar al mismo tiempo. Telecolaboración y desarrollo de la competencia intercultural en la educación superior. Didáctica. Lengua y Literatura, 28, 263-284.
Selçuk-Akdemir, A. (2017). eTwinning in Language Learning: The Perspectives of Successful Teachers. Journal of Education and Practice, 8(10), 182-190.
Szulc-Kurpaska, M. (2009). eTwinning Projects in Preschool. eTwinning-A way to education of the future. Foundation for the Development of the Education System: European Commission.
UNESCO (2006). Directrices de la UNESCO sobre la educación intercultural. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878s.pdf
Valls, L. (2011). Enseñanza/Aprendizaje de la competencia comunicativa intercultural y análisis de actitudes. Marco Ele Revista de Didáctica Ele, 13. Disponible en: http://marcoele.com/descargas/13/vallls-competencia.intercultural.pdf
Wastiau, P., Crawley, C. y Gilleran, A. (2011). Los alumnos en eTwinning. Casos prácticos sobre la participación del alumnado. Bruselas: Central Support Service for eTwinning. Disponible en: https://www.etwinning.net/files/ES_eTwinning_Report_2012.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-31
Published 2018-12-31
- Abstract 378
- PDF (Español (España)) 385