Observation of socialization in costarrican preschool classroom

Authors

  • Cristina Paniagua Esquivel
  • David Andrés Cubero Morera

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2018.i96.02

Keywords:

Play-work, Observation, Child development, Play, Childhood, Socialization

Abstract

The preschool classroom is a space where children may put into practice social skills such as negotiation that will help them in socializing with others. Costa Rica places emphasis in the importance of such processes, therefore inside the classrooms there is a designated time that provides such spaces, one called work-play. The following research looked at eight different preschool classrooms (transition stage) in which a certain time is given to the children to divide and play on different spaces. The main result is a full description of a classroom dynamic where we find high levels of individual play among the children, as well as interest in group projects, where they interact with children from their own areas as well as from other areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bailenson, J. & Yee, N. (2008). Virtual interpersonal touch: Haptic interaction and copresence in collaborative virtual environments. Multimed Tools Appl, 37, 5–14. doi: 10.1007/s11042-007-0171-2

Blas, M. (2015). La metodología de trabajo por rincones en el aula de educación infantil (Tesis de Grado). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14572/1/TFG-G%201371.pdf

Booren, L. M., Downer, J. T., & Vitiello, V. E. (2012). Observations of Children's Interactions with Teachers, Peers, and Tasks across Preschool Classroom Activity Settings. Early Education & Development, 23(4), 517-538. doi:10.1080/10409289.2010.548767.

Calderón, M., Padilla-Mora, M. y Fornaguera, J. (2013). Introducción de Tecnologías en el aula de dos preescolares públicos costarricenses: estrategias de autogestión, alcances y limitaciones. Actualidades Investigativas en Educación, 13(2), 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v13i2.11733

Carchi-Guzmán, P. S. y Ochoa-Marín, J. C. (2010). Los rincones como recurso pedagógico para el desarrollo socio-afectivo en niñas de 5 años (Tesis de Grado). Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/2245/1/tps600.pdf

Cranley, K. (2013). Guiding Children's Friendship Development. Young Children, 68(5), 26-32.

Fuertes, T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 237.

Garaigordobil, M. G. y Berrueco, L. (2007). Efectos de un programa de intervención en niños de 5 a 6 años: evaluación del cambio proactivo en factores conductuales y cognitivos del desarrollo. Summa Psicológica UST, 4(2), 3-20. doi: 10.18774/summa-vol4.num2-194

Hernández, A. (2006). El subsistema cognitivo en la etapa preescolar. Aquichán, 6(1), 68-77.

Iglesias, M. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 49-70.

Jiménez, Y. y Navarro, L. (1993). La metodología juego-trabajo y sus implicaciones en la educación preescolar (Tesis inédita de licenciatura en Administración Educativa). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.

López, Y. (2012). Los rincones de juego-trabajo. Revista Digital La Gaveta, 18, 40-57. Recuperado de http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/edublogs/cepsantacruzdetenerife/files/2012/06/ART.4_RINCONES-DE-JUEGO-TRABAJADO.pdf

Martínez, S. (2006). Implementación de la Metodología Juego Trabajo en el aula preescolar (Tesis inédita de licenciatura en ciencias de la educación con énfasis en preescolar). Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2013). Preescolar. Recuperado de http://www.mep.go.cr/preescolar

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2014). Programa de estudios de ciclo de preescolar. Ciclo materno infantil (grupo interactivo II), Ciclo de Transición. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Recuperado de https://www.mep.go.cr/programa-estudio/materno-infantil-ciclo-transicion

Paniagua, C. (2016). Patrones de interacción en niños de educación preescolar pública durante la resolución de ambientes virtuales colaborativos (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica. Recuperado de http://hdl.handle.net/10669/27673

Pedrosa, I., del Rosal, Á. B., Torres, N. H., Alegría, M. L. y Cueto, E. G. (2013). Desarrollo del Protocolo de Observación de Interacción en el Aula: aplicación en un programa de niños con altas capacidades. Revista de Educación, 1, 293-312. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013- EXT-250

Polanco, A. (2004). El ambiente en un aula del ciclo de transición. Actualidades Investigativas en Educación, 4(1). doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v4i1.9049

Riera, M., Ferrer, M. y Ribas, C. (2018). La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(2), 19-39.

Rosabal-Coto, M. (2004). Parental belief systems, conflict resolution strategies, and cultural orientation in the mother-child interactive context: a comparative study of two Costa Rican samples (Tesis doctoral). University of Osnabrück, Alemania. Recuperado de http://repositorium.uni-osnabrueck.de/bitstream/urn:nbn:de:gbv:700-2004110929/2/E-Diss358_thesis.pdf

Salvador, S. (2015). El trabajo por rincones en educación infantil (Tesis de Grado). Universitat Jaume-I, España. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/138209/TFG_2014_SalvadorTorresS.pdf

Violante, R. (2013). El juego-trabajo/juego en rincones/en sectores o rincones de actividades. Cambios y permanencias. Revista e-Eccleston. Temas de Educación Infantil, 9(18), 8-40.

Published

2018-12-31

How to Cite

Paniagua Esquivel, C., & Cubero Morera, D. A. (2018). Observation of socialization in costarrican preschool classroom. Investigaci´ón En La Escuela, (96), 16–32. https://doi.org/10.12795/IE.2018.i96.02

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2018-12-31
Accepted 2018-12-31
Published 2018-12-31
Views
  • Abstract 1792
  • PDF (Español (España)) 3339