Observation of socialization in costarrican preschool classroom
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2018.i96.02Keywords:
Play-work, Observation, Child development, Play, Childhood, SocializationAbstract
The preschool classroom is a space where children may put into practice social skills such as negotiation that will help them in socializing with others. Costa Rica places emphasis in the importance of such processes, therefore inside the classrooms there is a designated time that provides such spaces, one called work-play. The following research looked at eight different preschool classrooms (transition stage) in which a certain time is given to the children to divide and play on different spaces. The main result is a full description of a classroom dynamic where we find high levels of individual play among the children, as well as interest in group projects, where they interact with children from their own areas as well as from other areas.
Downloads
References
Bailenson, J. & Yee, N. (2008). Virtual interpersonal touch: Haptic interaction and copresence in collaborative virtual environments. Multimed Tools Appl, 37, 5–14. doi: 10.1007/s11042-007-0171-2
Blas, M. (2015). La metodología de trabajo por rincones en el aula de educación infantil (Tesis de Grado). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/14572/1/TFG-G%201371.pdf
Booren, L. M., Downer, J. T., & Vitiello, V. E. (2012). Observations of Children's Interactions with Teachers, Peers, and Tasks across Preschool Classroom Activity Settings. Early Education & Development, 23(4), 517-538. doi:10.1080/10409289.2010.548767.
Calderón, M., Padilla-Mora, M. y Fornaguera, J. (2013). Introducción de Tecnologías en el aula de dos preescolares públicos costarricenses: estrategias de autogestión, alcances y limitaciones. Actualidades Investigativas en Educación, 13(2), 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v13i2.11733
Carchi-Guzmán, P. S. y Ochoa-Marín, J. C. (2010). Los rincones como recurso pedagógico para el desarrollo socio-afectivo en niñas de 5 años (Tesis de Grado). Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/2245/1/tps600.pdf
Cranley, K. (2013). Guiding Children's Friendship Development. Young Children, 68(5), 26-32.
Fuertes, T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 237.
Garaigordobil, M. G. y Berrueco, L. (2007). Efectos de un programa de intervención en niños de 5 a 6 años: evaluación del cambio proactivo en factores conductuales y cognitivos del desarrollo. Summa Psicológica UST, 4(2), 3-20. doi: 10.18774/summa-vol4.num2-194
Hernández, A. (2006). El subsistema cognitivo en la etapa preescolar. Aquichán, 6(1), 68-77.
Iglesias, M. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 49-70.
Jiménez, Y. y Navarro, L. (1993). La metodología juego-trabajo y sus implicaciones en la educación preescolar (Tesis inédita de licenciatura en Administración Educativa). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
López, Y. (2012). Los rincones de juego-trabajo. Revista Digital La Gaveta, 18, 40-57. Recuperado de http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/edublogs/cepsantacruzdetenerife/files/2012/06/ART.4_RINCONES-DE-JUEGO-TRABAJADO.pdf
Martínez, S. (2006). Implementación de la Metodología Juego Trabajo en el aula preescolar (Tesis inédita de licenciatura en ciencias de la educación con énfasis en preescolar). Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2013). Preescolar. Recuperado de http://www.mep.go.cr/preescolar
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2014). Programa de estudios de ciclo de preescolar. Ciclo materno infantil (grupo interactivo II), Ciclo de Transición. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. Recuperado de https://www.mep.go.cr/programa-estudio/materno-infantil-ciclo-transicion
Paniagua, C. (2016). Patrones de interacción en niños de educación preescolar pública durante la resolución de ambientes virtuales colaborativos (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica. Recuperado de http://hdl.handle.net/10669/27673
Pedrosa, I., del Rosal, Á. B., Torres, N. H., Alegría, M. L. y Cueto, E. G. (2013). Desarrollo del Protocolo de Observación de Interacción en el Aula: aplicación en un programa de niños con altas capacidades. Revista de Educación, 1, 293-312. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013- EXT-250
Polanco, A. (2004). El ambiente en un aula del ciclo de transición. Actualidades Investigativas en Educación, 4(1). doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v4i1.9049
Riera, M., Ferrer, M. y Ribas, C. (2018). La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(2), 19-39.
Rosabal-Coto, M. (2004). Parental belief systems, conflict resolution strategies, and cultural orientation in the mother-child interactive context: a comparative study of two Costa Rican samples (Tesis doctoral). University of Osnabrück, Alemania. Recuperado de http://repositorium.uni-osnabrueck.de/bitstream/urn:nbn:de:gbv:700-2004110929/2/E-Diss358_thesis.pdf
Salvador, S. (2015). El trabajo por rincones en educación infantil (Tesis de Grado). Universitat Jaume-I, España. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/138209/TFG_2014_SalvadorTorresS.pdf
Violante, R. (2013). El juego-trabajo/juego en rincones/en sectores o rincones de actividades. Cambios y permanencias. Revista e-Eccleston. Temas de Educación Infantil, 9(18), 8-40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-31
Published 2018-12-31
- Abstract 2008
- PDF (Español (España)) 3503