PISA y la evaluación de la alfabetización científica
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2006.i60.05Abstract
En este artículo ae analiza la aatructura da la avaluación da ciancias an al programa PISA. Se datallan tanto loa nivelas da alfabatización científica utilizados como las dimensiones de contexto, competencias, conocimiento y actitudes, incluidas en la propuesta. También se comentan los resultados esperados del proyecto 2006 y se discuten algunas cuestiones consideradas insuficiencias del maroc teórico y eue posibles influencias cobre la enseñanza de las ciencias.Downloads
References
ACEVEDO, J.A. (2005). TIMSS y PISA: Dos proyectos internacionales de evaluación del aprendizaje escolar en ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(3), 282-301, (URL: http://www.apaceureka.org/revista/Larevista.htm)
BYBEE, R. (1997) Achieving scientific literacy: from purposes to practices. Portsmouth NH: Heinemann.
FERREIRO, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Fondo de Cultura Económica.
GIBBONS, M. (dir.) (1994) The new production of knowledge. The dynamics of science and research in contemporary societies. Londres: Sage.
GIL, D. y MARTÍNEZ TORREGROSA, J.: “¿Para qué y cómo evaluar? La evaluación como instrumento de regulación y mejora del proceso de enseñanza/aprendizaje", en GIL, D.; MACEDO, B.; MARTÍNEZ TORREGROSA, J.; SIFREDO, C.; VALDÉS, P.; VILCHES, A. (eds.). (2005): ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica de jóvenes de 15 a 18 años.
SANTIAGO, OREALC/UNESCO, pp. 159-182. (URL http://www.unesco.cl/medios/biblioteca/documentos/como_promover-interes_cultura_cientifica.pdf )
GIL, D. y VILCHES, A. (2006) ¿Cómo puede contribuir el proyecto PISA a la mejora de la enseñanza de las ciencias (y de otras áreas de conocimiento)? Revista de Educación, Num. extra 2006, pp. 295-311 (URL: revistaeducacion.mec.es/re2006 16.htm)
GRAEBER, W. y BOLTE, C. (eds.) (1997) Scientific literacy, an international symposium. Kiel: IPN.
HARLEN, W., (2001), The assessment of scientific literacy in the OCDE/PISA Project, Studies in Science Education, 36, 79-104.
HURD, P.D., (1998), Scientific literacy: New minds for a changing world, Science Education, 407-416.
MARCO-STIEFEL, B. (2000) La alfabetización científica. En PERALES, J. y CAÑAL, (dir.), Didáctica de las ciencias experimentales. Alcoy: Marfil.
MILLAR, R. y OSBORNE, J. (1998) Beyond 2000: science education for the future. Londres: King's College London School of Education.
NOWOTNY, H., SCOTT, P. y GIBBONS, M. (2001) Re- thinking science. Knowledge and the public in an age of uncertainty. Cambridge: Polity Press.
OECD. (2003): The PISA 2003 Assessment Framework — -Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowledge and Skills. París: OECD.
OECD. (2004). PISA 2006 Scientific Literacy Framework. Paris: OECD.
OSBORNE, J., SIMON, S., y COLLINS, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25 (9), 1049-1079.
SHAMOS, M. H. (1995) The myth of scientific literacy. Nueva Jersey: Rutgers University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-18
Published 2021-05-05
- Abstract 640
- PDF (Español (España)) 354