¡El girasol, da pipas y es una flor!
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2006.i60.04Abstract
Este artículo recoge el procedimiento de trabain seguido para la puesta en práctica del Mátodo de Provectos de Trabaio en un aula da Ed. Infantil. A partir del análisis da un elemento de la vide cotidiana -una flor de girasol-, traída al aula por una alumna, se desencadenan una serie de conflictos sociocognitivos y da controversias, los cuales son aprovechados por la maestra para poner en marcha un Proyecto da Trabeio. El alumnado se implica en un proceso da investigación colaborativa, con el fin de verificar o refutar sus ideas iniciales, al tiempo que van proponiendo situaciones de aprendizais globales que les permitan enriquecer sus esquemas de conocimiento y meicrer su alfabetización del mundo social y natural que les rodee.Downloads
References
CAÑAL, P. (2004). La alfabetización científica: ¿necesidad o utopía?, Cultura y Educación, Vol. 16, no 3, pp. 245-258.
CUBERO, R. (2005. Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Graó.
DELVAL, J. (2001). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata.
DOMÍNGUEZ, G. (2000). Proyectos de Trabajo. Una escuela diferente. Madrid: La Muralla.
ESCUELAS INFANTILES DE REGGIO EMILIA (1995). La inteligencia se construye usándola. Madrid: Morata.
FEAVER, W. (1990). Van Gogh. Grandes maestros de la pintura moderna, Valencia: Círculo de Lectores.
HERNÁNDEZ, F. y VENTURA, M. (2002, loa ed.). La organización del currículum por proyectos de trabajo: el conocimiento es un caleidoscopio. Barcelona: Graó.
KINCHELOE, J.L.; STEINBERG, Sh. R. y VILLAVERDE, L.E. (comps.) (2004). Repensar la inteligencia. Madrid: Morata.
POZUELOS, F.J. (2002). Colaborar en la escuela: hacia un marco educativo. Huelva: Universidad de Huelva, Servicio de Publicaciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-18
Published 2021-05-05
- Abstract 198
- PDF (Español (España)) 111