Cómo buscan información en Internet los adolescentes
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2008.i64.04Abstract
En este artículo, tras subrayar la acuciante necesidad de enseñar a los alumnos estrategias y competencias de búsqueda y selección de información en Internet, y de mostrar los modelos más destacados que propone la literatura especializada, se presenta una investigación que ha analizado el modo en que los alumnos de Enseñanza Secundaria Obligatoria buscan información en Internet. Los resultados permiten visualizar el perfil de estos estudiantes, en tanto buscadores y gestores de información, y ofrecer algunas directrices para avanzar en su necesaria alfabetización informacional.Downloads
References
BARAJAS, M. y HIGUERAS, E. (2003). Project SEEKS. Initial Taxonomy of Information Seeking Behaviours. Universidad de Barcelona: Minerva Seeks. En línea:
http://www.ub.es/euelearning/seeks/FINAL%20VERSION%20UB_DEL3.pdf [Consulta: 11/01/08]
CASTELLS, M. (2000). La era de la información. La sociedad red. Madrid: Alianza. 1997. 2a edición. Vol. 1.
CILIP (2005). Alfabetización en información: la definición de CILIP. Boletín de la asociación andaluza de bibliotecarios. En línea: http://www.aab.es/pdfs/baab77/77a4.pdf [Consulta: 11/01/081
COLL, C. (2005). Lectura y alfabetismo en la sociedad de la información. UOC Papers, I. [En líneal]. http://www.uoc.edu/uocpapers/1/dt/esp/coll.pdf [Consulta: 11/01/08
FUENTES, M.; MONEREO, C. y SÁNCHEZ, S. (2000). Internet Search and navigation. Strategies Used by Experts and Beginners. Interactive Educational Multimedia, 1, 24-34. En http;//greav.ub.edu/iem/index.php?journal=iem&page=article&op=view&path[]=8&path[]=47 [Consulta:11/01/08]
FUENTES, M. (2006). Estratêgies de cerca i selecció d'informació a Internet. Anàlisi de les modalitats de cerca i selecció d'informació a Internet dels estudiants de 4t d'ESO. Tesis doctoral. Universitat Autànoma de Barcelona.
FUENTES, M. y HERNÁNDEZ, M. J. (2006). searching on the Internet as a key competence. Analysis of the main variables involved in the information searching process. IV Conferencia Internacional sobre Multimedia y Tecnologías de la Información y Comunicación en Educación (m-ICTE). Sevilla, 22-25 noviembre 2006.
GÓMEZ, J.A. y BENITO, F. (2001). De la formación de usuarios a la alfabetización informacional. Propuestas para enseñar habilidades de información. Scire, 7(1), 53-83. En http://www.um.es/gtiweb/jgomez/publicacio [Consulta: 11/01/08]
HENRY, LA. (2006). SEARCHing for an answer: The critical role of new literacies while reading on the Internet. The Reading Teacher, 59(7), 614-627.
MONEREO, C. (2004). La construcción virtual de la mente: implicaciones psicoeducativas. Interactive Educational Multimedia, 9; 32-47. Revista electrónica: http://www.ub.es/multimedia/iem En http://greav.ub.edu/iem/index. [Consulta:11/Ol/08]
MONEREO, C. y FUENTES, M. (2005). Aprender a buscar y seleccionar en Internet. En C. Monereo (Ed.), Internet y competencias básicas (pp. 27-50). Barcelona: Graó.
MONEREO, C. y FUENTES, M. La enseñanza y el aprendizaje de estrategias de búsqueda y selección de la información en entornos virtuales. En C. Coll y C. Monereo (Ed.), Psicología de la Educación Virtual. Madrid: Morata (en prensa).
NACHMIAS, R. y GILAD, A. (2002). Needle in a hyperstack: Searching for information on the World Wide Web. Journal of Research on Technology in Education, 34, 475-486.
PUJOL, L. (2003). Efecto en la conducta de búsqueda de información precisa en hipermedios de dos variables personales: estilo de aprendizaje y uso de estrategias metacognitivas. Actas del Congreso Internacional Edutec. Universidad Central de Venezuela.
WASHINGTON LIBRARY MEDIA ASSOCIATION (2002). Essential Skills for Information Literacy: Benchmarks for Information Literacy. Washington: WLMA/OSPI.
WILSON, T.; ELLIS, D.; FORD, N. y FOSTER, A. (1999). Uncertainty in information Seeking. London: Library and Information Comission research; report 59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-11
Published 2008-04-01
- Abstract 1322
- PDF (Español (España)) 314