Internet y las redes colaborativas para la investigación escolar en la educación científica
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2008.i64.03Abstract
En este artículo se exponen los resultados de una exploración, en el marco de una investigación más amplia, sobre el estado actual de las redes colaborativas relacionadas con la investigación escolar, como estrategia de enseñanza y como estrategia de formación de profesorado y desarrollo profesional, identificándolas y describiendo sus rasgos más definitorios.Downloads
References
ADELL, J. (2004). "Internet en el aula: las WebQuest"Ž Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17. Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e|re velec17/adell 16a.htm (Cons.: 02/08).
AREA, M. (2004). "WebQuest. Una estrategia de aprendizaje por descubrimiento basada en el uso de Internet". Quaderns Digitals, 33. http://webpages.ull.es/users/ma n area/ web quest/webquest.pdf(Cons.: 01/08).
AREA, M. (2005). Las tecnologías de la informa-
ción y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, (Il), 1. http://www.uv.es/ RELIEVE/v11n1/RELIEVEv11n1 1.htm (Cons.: 01/08).
AREA, M. (2006). Hablemos más de métodos de enseñanza y menos de máquinas digitales: los proyectos de trabajo a través de la WINW en Cooperación Educativa. Kikirikí, 79, 26-32.
CONDIE, R. y MUNRO, B. (2007). The impact ofICT in schools — a landscape review. BECTA Research. http://partners.becta.org.uk/ upload-dir/downloads/page documents/research/impact—ict_schools.pdf (Cons•• 01/08).
DODGE, B.L (1995). WebQuests: A structure for active learning on the World Wide Web. The Distance Educator, I (2)) 10-13.
DODGE, B.J. (2000). Integrating the web into high school teaching: The WebQuest model. Syllabus (High School Edition), 12-15.
IAP. WORKING GROUP (2005). Report of the Working Group on International Collaboration in the Evaluation of Inquiry-Based Science Education (IBSE) programs. Stockholm. Disponible en: http://www.interacademies.net/Object.File/Master/7/078(IBSE%20Rep.pdf (Cons.: 12/07).
JIMÉNEZ, G; LLITJÓS, A. (2005b). Synergeia: Adaptación del BSCW al mundo educativo en Quark (revista digital). Disponible err. www.fq.profes.net/apieauIa2.asp?id conte nido=46049 (Cons.: 01/08).
JIMÉNEZ, G., LLITJOS, A y PUIGCERVER, M. (2007). Evaluación de entornos para el aprendizaje cooperativo telemático: Synergeia. Revista Theroamericana de Educación, 42 (1). http://www.rieoei.org/1762.htm (Cons.: 01/08).
LARCHER, C. (2006). "La Main à la pate" y la renovación de la enseñanza científica y tec nológicamente en la escuela primaria fran cesa. Investigación en la Escuela, 60, 21-36.
LARCHER, C. y PETERFALVI, B. (2006). Diversification des démarches pédagogiques en classe de sciences. Bulletin de l' Union des Physiciens, 886, 825-834.
LUCAS, (2006). Scienceduc: Status reports from seven ongoing national EU initiatives perspectives on inquiry and curriculum Re novation of science teaching in European primary education with inquiry-typemet- hods — Status report: France. Presentado en The Second European Conference on Pri mary Science and Technology Education Science is Primary Il. Engaging the new ge neration. October 15-17, 2006. Disponible en: http://www.xplora.org/shared/da ta/xpIora/pdf/Science is primary Il pro ceedings full version.pdf (Cons.: 11/07)
MOLEBÅSH, P.E. y DODGE, B.J. (2003). Kickstarting Inquiry with WebQuests and Web Inquiry Projects. Social Education, 67(3), 158-162.
PAU EDUCATION (2006). Proyectö educativo para aprender y vivir la ciencia en la escuela. Pau Education. Disponible en: www.paueducation.com/lamap (Cons.: 01/08)
POZUELOS, F.J. (2006). Investigación escolar y las tecnologías de la información y co municación (TIC): algunos obstáculos, riesgos y límites. Cooperación Educativa. Kikirikí, 79, 15-25.
POZUELOS, F.J. y TRAVÉ, G. (2007). Las TIC y la investigación escolar actual. Alambique, 52, 20-27.
ROCARD, M., et al., Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. 2007, Directorate General for Re search, Science, Economy and Society: Brussels
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-11
Published 2008-04-01
- Abstract 94
- PDF (Español (España)) 43