De TIC a TAC, el difícil tránsito de una vocal
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2008.i64.02Abstract
Este artículo discute y argumenta, a partir de distintas evidencias aportadas por la investigación, el conjunto de complejos factores que subyacen a la persistente dificultad que encuentran los sistemas educativos en convertir las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), en tecnologías para el aprendizaje y el conocimiento (TAC). Una situación que resulta particularmente preocupante si consideramos que el alumnado que hoy puebla las aulas son nativos digitales que se mueve con comodidad en el mundo tecnologizado que les ha tocado vivir, mientras sus profesores, hijos de la era digital, se sitúan entre el desconcierto, la admiración y el rechazo. A lo largo del artículo se evidencia que la transformación de las TIC en TAC parece virtualmente imposible si no cambian la formación inicial y permanente del profesorado, el sistema organizativo de la enseñanza y la práctica docente.Downloads
References
BROSNAN, M.J. (1998). The impact of computer anxiety and selLefficacy upon performance. Journal of Computer Assisted Learning, 14(3), 223-234.
COCHRAN-SMITH, M. y ZEICHNER, K. (Eds.) (2005). Studying Teacher Education: The Report Of the AERA Panel on Research and Teacher Education. Mahweh, N.J.: Lawrence Erlbaum Publishers.
COMBER, C.; WATLING, R.; LAWSON, T.; CAVENDISH, S.; MCEUNE, R. y PATERSON, F. (2002). 'ImpaCT2: Learning at Home and School - Case Studies' UK: Becta. Acesible en: httpp://www.becta.org.uk/page_documents/research/ImpaCT2-strand-3_report.pdf [Consultado el 24 de octubre 2004].
CONLON, T. y SIMPSON, M. (2003). Silicon valley verses Silicon Glen: the impact of computers upon teaching and learning: a comparative study. British Journal of Educational Technology, 34(2), 137-150.
COREA, C. y LEWKOWICZ, 1. (2004). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Buenos Aires: Paidós.
CUBAN, L. (1993). How teachers taught: constancy and change in American classrooms, 1890-1990. New York: Teachers College Press.
CUBAN, L. (2001). Oversold and underused: computers in the classroom. Cambridge,
Mass.: Harvard University Press.
CUBAN, L., KIRKPATRICK, H., y PECK, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38 (4), 813-834.
DAY, C. (1999). Developing Teachers: The Challenges ofLifeIong Learning. Bristol, PA: Taylor & Francis Inc.
FREIRE, P. (1985). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Editorial Siglo Veintiuno.
GEE, J.P. (1999). An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge.
GILLERAN, A. (2006). Prácticas innovadoras en las escuelas europeas. En J.M. Sancho (Coord.) Tecnologías para cambiar la educación. (pp. 107-140). Madrid: Akal.
HERNÁNDEZ, E (2004). Pasión en el proceso de aprender. Cuadernos de Pedagogía, 332, 46-51.
HOWE, N., y STRAUSS, W. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Original.
JÂRVELÃ, S. (2006). Personalised Learning? New Insights into Fostering Learning Capacity. In OECD-CERI (Eds.) Personalising Education (pp. 31-46). Paris: OECD/CERI.
KOZMAN, R.B. (2003). Technology, Innovation, and Educational Change - A Global Perspective. Washington, DC: ISTE.
LIEBERMAN, A. y MILLER, A.L. (Eds.) (2003). La indagación: como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.
MCCLINTOCK, R.O. (1993). El ordenador como sistema. En R.O. McClintock y otros Comunicación, tecnología y diseños de instrucción: la construcción del conocimiento escolar y el uso de los ordenadores. Madrid: CIDE-MEC.
MÜLLER, J.; SANCHO, J.M.; HERNÁNDEZ, E GIRÓ, X. y BOSCO, A. (2007). The SocioEconomic Dimensions of ICT-driven Educational Change. Computers & Education, 49(4), 1175-1188.
OAKES, J. y LIPTON, M. (2007). Teaching to change the world. Boston: McGraw-Hill Higher Education. 3a edición.
OECD (1998). Education Policy Análisis 1998. Paris: CERI-OECD.
OECD (2004). Education at a Glance 2004. París: OECD.
OECD (2005). Teachers Matter Education and Training Policy. Attracting, Developing and Retaining Efective Teachers. París: OECD.
OGILVY, J. (2006). Education in the information age: scenarios, equity and equality. In OECD-CERI Think Scenarios, Rethink Education (pp. 21-38). París: OECD-CERI.
OPPENHEIMER, T. (2004). The Flickering Mind Saving Education from the False Promise of Technology. New York: Random House.
PELGRUMN, w.J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37, 163-187.
PLOMP, T; ANDERSON, R. E.; LAW, N. y QUALE, A. (Eds.). (2003). Cross-national Policies and Practices on Information and Communication Technology in Education. Greenwich, CT: Information Age Publishing Inc.
POSTMAN, N. (1999). El fin de la educación. Barcelona: Octaedro.
RINGSTAFF, C. y KELLEY, L. (2002). The learning return on our educational technology investment. A review of findings from research. WestEd. Accesible en: h!tp:(/www.wested.org/cs/we/view/rs/619. [Consultado el 2 de noviembre de 2003].
SANCHO, J.M. (2006a). Similarities, Differences and Challenges of Analogical and Digital Learning Environments. Internacional Journal of Learning. Vol 12. http://www.Learning--Journal.com
SANCHO, J.M. (2006b). Formar lectores y escritores en la era digital. Cuadernos de
Pedagogía, 363, 52-57.
SANCHO, J.M.; HERNÁNDEZ, F.; BOSCO, A.; MÜLLER, J.; LARRAÍN, V.; GIRÓ, X.; NURI, A.; y CERNOCHOVA, M. (2004). Final Report. School + More than a platform to build the school of tomorrow. Luxembourg: European Commission.
SANCHO, J.M., HERNÁNDEZ, E; CREUS, A.; HERMOSILLA, P.; MARTÍNEZ, S.; GIAMBELLUCA, V.; CID, A. y DURAN, (2007). Historias vividas del profesorado en el mundo digital. Praxis Educativa, (XI) I I, 10-30.
SARASON, S. (2003). El predecible fracaso de la reforma. Barcelona: Octaedro.
SCHOFIELD, J.w (1995). Computers and classroom culture. New York: Cambridge University Press.
SCHOFIELD, J.w y DAVIDSON, A.L. (2002). Bringing the Internet to school: Lessons from an urban district. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
SIGALÉS, C.; MOMINÓ, J.M. y MENESES, J. (2007). L'Escola a la Societat de la Xarxa. Internet a I'educació primària i secundaria. Informe final de recerca (Vol. I). Barcelona: UOC, Accesible en: http://www.uoc.edu/in3/picl-cat/escola-xarxa/informe.html
STENHOUSE, L. (1987). La Investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
TYACK, D. y TOBIN, W (1994). The "Grammar" of schooling: Why Has it Been so Hard to Change? American Educational Research Journal, (31)3, 453-480.
WILSON, J.D.; NOTAR, CH.C; y YUNKER, B. (2003). Elementary in-service teacher's use of computers in the elementary classroom. Journal of Instructional Psychology. December 01. http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0FCG/is_4_30/ai_112686159
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).