Juegos, juguetes y pequeñas experiencias tecnocientíficos en la enseñanza aprendizaje de la Física y Química y la Tecnología
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2008.i65.07Abstract
En este trabajo se muestra la visión de los estudiantes sobre la utilidad, la dificultad, el carácter aburrido, etc., de las distintas materias, y si la presencia de juegos, juguetes y pequeñas experiencias técnicas y científicas en la enseñanza de la Física y Química puede contribuir a la mejora de la misma.Downloads
References
ACCUM, F. (2000). Recreaciones químicas, París Valencia, Valencia (facsímil ed. Lecointe, París, 1836).
BRANDLI, A. E. (1980). How can we explain physics to a kindergarten student, American Journal ofPhysics, 48, 507-508.
DEBOER, G.B (2000). Scientific literacy: another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform, Journal of Research in Science Teaching, 37, 582-601.
DUNBAR, R. (1999). El miedo a la ciencia. Madrid, Alianza.
ESTALELLA, J. (1918). Ciencia recreativa. Enigmas y problemas, observaciones y experimentos, trabajos de habilidad y paciencia, Gustavo Gili, Barcelona.
GARCÍA MOLINA, R. (2003). Jugando con la física, Educar en el 2000, 7, 33-35.
GARCÍA MOLINA, R. (2005). Simple+mente física, Revista de Enseñanza de la Física, 18, 81-82.
FERRER, C. y CROS, A. (2005). iFísica, maestro! Un recorrido experimental por la física de la música, Alambique, 46, 18-33.
FERSMAN A.E. (1973). Geoquímica recreativa, MIR, Moscú.
FOX, D.J. (1981). El proceso de investigación en educación, Eunsa, Pamplona.
FURIÓ, C. y VILCHES, A. (1997). Las actitudes de los estudiantes hacia las ciencias y las relaciones CTS, en DEL CARMEN (Coor). La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias de la naturaleza en la educación secundaria. Barcelona: Horsori, 47-71.
GARCÍA CASTAÑER, J.E. (1989). La magia blanca descubierta, París Valencia, Valencia (facsímil Cabrerizo, Valencia, 1833).
GERMANN, P.J. (1988). Development of the attitude toward science in school assessment and its use to investigate the relationship between science achievement and attitude toward science in school, Journal of Research in Science Teaching, 25, 689-703.
LEVINSTEIN, H. (1982). The physics of toys, The Physics Teacher, 20, 358-365.
LIEM, T.L. (1987). Invitations to science inquiry, Science Inquiry, California.
LÓPEZ GARCÍA, V. (2004). La física de los juguetes, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, l, 17-30.
MANDEL, M. (1976). Física recreativa, Altea ed., Madrid.
MARTÍNEZ MORENO, H. et al (2004). La ciencia recreativa. Con la ciencia sí se juega, ponencia presentada en el XXI Encuentro de didáctica de las ciencias experimentales, Donostia, septiembre, 2004.
MATTHEWS, M.R. (1990). History, Philosophy, and Science Teaching: A rapprochement. Studies in Science Education, 18, 25-51.
McCULLOUGH, J. y McCULLOUGH, R. (2001). The Role of Toys in Teaching Physics, American Association of Physics Teachers, College Park, Maryland.
MULLIN, V.L. (1963). Química recreativa, Santillana, Madrid.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL (1996). National Science Education Standards. Washington D.C., National Academy Press.
PERALES, F. J. y VÍLCHEZ, J.M. (2005). The teaching of physics and cartoons: Can they be interrelated in secondary school? International Journal of Science Education, 27, 1647-1670.
PERELMAN, Y. (1971). Física Recreativa, Martínez Roca, Barcelona.
PIBURN, M. D. y BAKER, D. R. (1993). If 1 were the teacher... Qualitative study of attitude toward science, Science Education, 77, 393-406.
POZO, J.L. y GÓMEZ CRESPO, M.A. (1998). Aprender y enseñar ciencia, Morata, Madrid.
REEVES, J.F.C y PENNELL, A.G. (1987). Science and technology in primary schools, Physics Bulletin, 38, 381-383.
REUEN, G. (1969). Electrónica recreativa, Santillana, Madrid.
ROBERT, G. (2004). Suertes de física recreativa, París Valencia, Valencia 2004 (facsimil Garnier hermanos, París, 1899).
SARQUIS, J., SARQUIS, M. y WILLIAMS, J.P. (1995). Teaching chemistry with toys, Terrific Science Press, McGraw Hill, Ohio.
SARQUIS, J. (1996). Exploring Matter with Toys, Terrific Science Press, McGraw Hill,
Ohio.
SARQUIS, J., HOGUE, L., SARQUIS, M. y WOODWARD, L. (1997). Investigating solids, liquids, and gases with toys, Terrific Science Press, McGraw Hill, Ohio.
SIMPSON, R. D., KOBALA, T. R., OLIVER, J. S. y CRAWLEY, F. E. (1994). Research on the affective dimension of science learning. En Gabel, D.L (Ed.). Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York: McMiIIan Pub Co.
SJOBERG, S. y SCHREINER, C. (2006). How do students perceive science and technology?, Science in School, l, 66-69.
SOLBES, J. (1990). Nuevas áreas curriculares. Las actitudes, Cuadernos de Pedagogía, no 180, pp. 34-36.
SOLBES, J. y VILCHES, A. (1989). Interacciones ciencia-técnica-sociedad: un instrumento de cambio actitudinal, Enseñanza de las Ciencias, 7, 14-20.
SOLBES, J. y VILCHES, A. (1997). STS interactions and the teaching of physics and chemistry, Science Education, 81, 377-386.
SOLBES, J. y TRAVER, M. (1996). La utilización de la historia de las ciencias en la enseñanza de la física y la química, Enseñanza de las ciencias, 14, 103-112.
SOLBES, J. y TRAVER, M. (2003). Against negative image of science: history of science in the physics & chemistry Education, Science & Education, 12, 703-717.
SRINIVASAN, V. (1981). Physics through games, American Journal of Physics, 49, 391.
TAYLOR, B.A.P. (1998). Exploring energy with toys, Terrific Science Press, McGraw Hill, Ohio.
TAYLOR, B.A.P., POTH, J, y PORTMAN, D.J. (1995). Teaching physics with toys, Terrific Science Press, McGraw Hill, Ohio.
TURNER, R.C. (1987). Toys in teaching physics. Balancing man, American Journal of Physics, 55, 84-85.
TISSANDIER, G. (2003). Recreaciones científicas. La física y la química sin aparatos ni laboratorio y sólo por los juegos de la infancia, Alta FuIla, Barcelona (facsímil ed. Carlos Bailly-Bailliere, Madrid 1887).
VARELA, R y MARTÍNEZ, M. (2004). Los juguetes: un reto para enseñar y divulgar física, Ponencia presentada en el XXI Encuentro de didáctica de las ciencias experimentales, Donostia, septiembre.
VÁZQUEZ, A. y MANASSERO, M.A. (1995). Actitudes relacionadas con la ciencia: una revisión conceptual, Enseñanza de las ciencias, 13,
-346.
WATSON, J.R. y WATSON, N.T. (1987). Physics toy chest, The Physics Teacher, 25, 564-589.
YAGER, R.E. y PENICK, J.E. (1986). Perception Of four age groups towards science classes, teachers and values of science, Science Education, 70, 353-356.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-10
Published 2008-09-01
- Abstract 400
- PDF (Español (España)) 125