El patrimonio de la historia y su uso didáctico
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2010.i70.08Abstract
Como comportamientos comunes a toda cultura, la elaboración, la conservación y la recolección de documentos –sean escritos, imágenes u objetos– responden a la necesidad, a veces inconsciente, de consolidar en torno a testimonios concretos el recuerdo de hechos o periodos de la existencia de una persona, de una comunidad o de un pueblo. La aportación de los espacios culturales extraescolares, como archivos, bibliotecas, museos, así como el variado patrimonio de la historia de nuestras ciudades, constituyen nuevas oportunidades para integrarlas en el trabajo escolar. Esto debería ser vivido no como algo excepcional y aislado, sino más bien como una experiencia individual, ya que en ello se fundamenta el crecimiento social de la comunidad que lo ha heredado. La historia es la herencia de un patrimonio compartido, de una memoria colectiva, de una experiencia de la sociedad humana, y todos tenemos todavía una enorme necesidad de su guía y orientación.Downloads
References
BENEVOLO, L. (2004): Le città nella storia dell’Europa. Roma-Bari: Laterza.
BORGHI, B. (A cura di) (2008): Un patrimonio di ezperience per la didattica del patrimonio. Bologna: Pàtron.
BRAGGION, T.V. e CHELIDONIO, G. (2005): Esplorare per conoscere. Schede di osservazione e analisi ambientale per la scuola secondaria di I e II grado. Roma: Carocci Faber.
BRAUDEL, F. (2004): Memorie dal Mediterraneo. Milano: Bompiani.
DAGRADI, P. (1975): Elementi di Geografia Umana. Bologna: Pàtron.
DONDARINI, R. (1999): Per entrare nella storia. Bologna: Clueb.
DONDARINI, R. (2007): L’albero del tempo. Bologna: Pàtron.
DONDARINI, R. e GUERRA, L. (2008): Un patrimonio per il Patrimonio In: Un patrimonio di esperienze per la didattica del patrimonio, a cura di B. Borghi. Bologna: Pàtron, pp. 9-11.
FELICORI, M. (2009): Nuove tecnologie per la didattica del patrimonio culturale. In: Patrimoni culturali tra storia e futuro, a cura di B. Borghi e C. Venturoli. Bologna: Pàtron.
MICHELINI, R. (2008): Civitas Claterna: un’esperienza di condivisione del patrimonio culturale attraverso l’archeologia. In: Un patrimonio di esperienze per la didattica del patrimonio, a cura di B. Borghi. Bologna: Pàtron, pp. 195-199.
WINTERSON, J. (2002): Powerbook. Milano: Mondadori.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-29
Published 2010-04-01
- Abstract 128
- PDF (Español (España)) 83