Enfrentándonos a nuestros monstruos… el miedo como instrumento para entender el mundo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2010.i70.04Abstract
En las líneas que siguen, acompañaremos a un grupo de 25 niños y niñas de 4 años que junto a su maestra, se embarcan por primera vez en la aventura de aprender a aprender desde la perspectiva de los proyectos de trabajo y la investigación escolar. Quiere ser una experiencia de innovación escolar que busca la descripción de la práctica fundamentada en la teoría, en un intento de acercamiento a la construcción de un Conocimiento Práctico Profesional (Porlán R. 2008).Downloads
References
DÍEZ NAVARRO, C. (1998). La oreja verde de la escuela. Trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.
GARCÍA PÉREZ, F.F. y Porlán Ariza, R. (2000). El Proyecto IRES (Investigación y Renovación escolar). Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales (Revista electrónica de la Universidad de Barcelona, ISSN 1138-9796), 205, http://www.ub.es/geocrit/b3w-205htm. [Consultado el 01/04/2010].
LEA (2007). LEY 17/2007, de 10 de diciembre, de Educación de Andalucía. BOJA nº 252, de 26 de diciembre.
MORIN, E (1996). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona: Gedisa.
PALOU, S. (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocional en la infancia: propuestas educativas. Barcelona: GRAÓ.
PORLÁN, R. (2008). El Diario de Clase y el Análisis de la Práctica. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Educación y Ciencia. 2008
PORLÁN, R. y MARTÍN, J. (1997). El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Sevilla: Díada.
TONUCCI, F (1990). Con ojos de niño. Buenos Aires: Barcanova Educación.
VAN NIEUWENHOVEN, C y otros. (2004). Miedo a nada…Miedo a todo… El niño y sus miedos. Barcelona: GRAÓ.
VENTURA, M. y HERNÁNDEZ, F. (2008). La organización del currículum por proyectos de trabajo. Barcelona: Editorial Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-29
Published 2010-04-01
- Abstract 132
- PDF (Español (España)) 72