La relevancia y el valor de los trabajos prácticos en Educación Primaria y en la formación del profesorado de este nivel. Una experiencia de aula
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2011.i74.08Abstract
Este artículo recoge una experiencia de colaboración, iniciada en el año 2008 y que continúa en la actualidad, entre maestros y maestras del CEIP El Espartidero (Zaragoza) y profesoras del Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales de la Universidad de Zaragoza (Unizar), con el objeto de abordar una enseñanza más experimental de las ciencias de la Naturaleza en los tres ciclos de Educación Primaria. Se comienza con una breve referencia al marco teórico utilizado en el diseño, implementación y análisis de la experiencia en torno a los trabajos prácticos y se concluye con una reflexión posterior con implicaciones en la formación tanto inicial como permanente del profesorado de Educación Primaria.Downloads
References
BAUDRILLARD, J. (1983). Simulations. New York: Semiotext(e)/Columbia University Press.
DAMASIO, A. (1999). The feeling of what happens: Body, Emotion and the Making of Consciouness. London: Heinemann.
DE ECHAVE, A.; MORALES, M. J. y SÁNCHEZ, M. D. (2010). ¿Qué valor atribuye el profesorado de Educación Primaria en formación al conocimiento de los aspectos físico-químicos del medio? Repercusiones en la docencia universitaria En Actas CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques 2010: L’activitat del docent: Intervenció, Innovació, Investigació. Girona: Universitat de Girona.
DEL CARMEN, L. (2000). Trabajos prácticos. En Perales, F. J. y Cañal, P. (Dir.) Didáctica de las Ciencias Experimentales (267-287). Alcoy: Marfil.
DE PUIG, I. (2003). Persensar. Barcelona: Octaedro.
DRIVER, R.; GUESNE, E. y TIBERGHIEN, A. (1999). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Morata.
GARCÍA, M. R. y SEBASTIÁN, C. (2011). Creencias epistemológicas de estudiantes de Pedagogía en Educación Parvularia, Básica y Media: ¿Diferencias en la formación inicial docente?, PSYKHE, 20(1), 29-43.
GARRITZ, A. (2009). La afectividad en la enseñanza de las ciencias. Educación Química, 20 (E), 212-219.
HARLEM, W. (1989). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Madrid: Morata.
HODSON, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias 12 (3), 299-313.
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T. y HOLUBEC, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidòs.
LIMÓN, M. (2004). Cambio conceptual y el aprendiz intencional esbozado por Paul R. Pintrich, Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 175-184.
LINDGREN, R. y SCHWARTZ, D. L. (2009). Spatial Learning and Computer Simulations in Science, International Journal of Science Education, 31( 3), 419-438.
MASON, L. (2004). Paul R. Pintrich y la investigación sobre creencias epistemológicas, Revista electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 163-170.
MEC (2006). Real Decreto 1513/2006 por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Anexo I. BOE número 293 de 8/12/2006.
PINTRICH, P. R.; MARX, R. W. y BOYLE, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: the role of motivational beliefs and classroom context time factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research 63 (2), 167-199.
SCHWARTZ, D. L. y Heiser, J. (2006). Spatial representations and imagery in learning. En R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (283-298). New York: Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-26
Published 2011-09-01
- Abstract 172
- PDF (Español (España)) 69