La escuela que queremos: el germen de la transformación de nuestro patio
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2012.i77.05Abstract
El artículo relata la vivencia compartida de dos aulas de nivel de 4 años, tras plantearle al alumnado cómo les gustaría que fuese su escuela, cómo integrar en la programación del aula las propuestas de los niños y las niñas, la toma de decisiones sobre cómo presentarlas, así como las consecuencias de dichas propuestas; en definitiva, cómo han aprendido que pueden intervenir para transformar la realidad que ellos y ellas viven.Downloads
References
TONUCCI, F. (1990). Con Ojos de Niño. Buenos Aires: Barcanova Educación.
GARDNER, H. (1997). La mente no escolarizada. Cómo piensan los niños y cómo deberían enseñar las escuelas. Barcelona: Paidós.
MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (2011). Las palabras que nos hacen: La didáctica de las urgencias. Cuadernos de Pedagogía, 417, 9.
GARCÍA PÉREZ, F.F. y PORLÁN, R. (2000). El Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar). Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, nº 205 (16 de febrero de 2000). (consultado el 7 de enero de 2012).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-22
Published 2012-09-01
- Abstract 177
- PDF (Español (España)) 222