Habitar el espacio y el tiempo en la escuela alternativa: recorridos y relatos
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2013.i79.01Abstract
El presente artículo explora las experiencias y significados de espacios y tiempos desde las perspectivas educativas de las escuelas alternativas. Para ello, adopta un enfoque de investigación narrativo, tomando relatos de experiencias vividas en la Escuela El Roure y extrayendo reflexiones educativas que emergen de los mismos. En particular, la relación entre las vivencias internas y externas del espacio y del tiempo, los modos de habitarlos y los tiempos y espacios del aprender.Downloads
References
BACHELARD, G. (1975). La poética del espacio. México: FCE.
CLANDININ, D. J. (2006). Narrative Inqury: A Methodology for Studying Lived Experience. Research Studies in Music Education, 27, 44-54.
CLANDININ, D. J. y CONNELLY, F. M. (2000). Narrative Inquiry. San Francisco: Jossey-Bass.
CONTRERAS, J. (2010). Otras escuelas, otra educación, otra forma de pensar en el currículum. En Gimeno Sacristán, J. (Comp.) (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid, Morata.
CONTRERAS, J. y PÉREZ DE LARA, N. (comps.) (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.
CUADERNOS DE PEDAGOGÍA (2004). Monográfico. Otra educación. Otras escuelas, 341, 11-56.
GONZÁLEZ, B. (2004). El Roure. Una escuela para cuidar el alma infantil”. Cuadernos de Pedagogía, 341, 30-34.
ILLICH, I. (1998). La reivindicación de la casa. Archipiélago, 34-35, 47-50.
MONTESSORI, M. (1934). Psicoaritmética. Barcelona: Araluce.
RICOEUR, P. (2009). La vida: un relato en busca de narrador. En Educación y política. Buenos Aires: Prometeo Libros, 43-55.
ROMERO, C. (2000). El conocimiento del tiempo educativo. Barcelona: Laertes.
TRILLA, J. (1985). Ensayos sobre la escuela. El espacio social y material de la escuela. Barcelona: Laertes.
TYACK, D. y TOBIN, W. (1994). The ‘grammar’ of schooling: why has it been so hard to change?. American Educational Research Journal, 31 (3), 453-479.
VAN MANEN, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
VIÑAO, A. (1990). Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Akal.
WALDENFELS, B. (2004). Habitar corporalmente en el espacio. Daimón. Revista de Filosofía, 32, 21-37.
WILD, R. (2003). Calidad de vida. Educación y respeto para el crecimiento interior de niños y adolescentes. Barcelona: Herder.
ZAMBRANO, M. (1986). El sueño creador. Madrid: Turner
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-19
Published 2013-04-01
- Abstract 478
- PDF (Español (España)) 218