Los observadores ante el ciberacoso (cyberbullying)
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2015.i87.06Abstract
El objetivo de este estudio es conocer la prevalencia de observación de ciberacoso en escolares de Educación Secundaria Obligatoria (ESO), y el comportamiento o reacciones que tienen ante este fenómeno. Se trata de un estudio transversal, descriptivo y observacional en dos centros escolares de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) de Toledo. Se estudian 190 alumnos y alumnas de 11 a 16 años. Se utilizó el CCB. Cuestionario de Cyberbullying de Garaigordobil y Fernández-Tomé. El 74,2% de los alumnos han observado algunas de las formas de este tipo de acoso como el robo de contraseña, emisión de mensajes ofensivos a través de móvil y/o internet. Los alumnos que observan este tipo de acoso lo comentan antes a sus compañeros que a los adultos. Las estrategias para luchar contra el ciberacoso pueden dirigirse también hacia los observadores de este tipo de conductas.Downloads
References
Aricak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoglu, A., Saribeyoglu, S., Ciplak, S., Yilmaz, N., y Memmedov, C., (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. CyberPsychology & Behavior, 11(3), 253-261. doi:10.1089/cpb.2007.0016.
DiBasilio, A. (2008). Reducing Bullying in Middle School Students through the Use of Student Leaders. PhD diss., Saint Xavier University and Pearson Achievement Solutions.
Equipo Multidisciplinar de Investigación sobre Cyberbullying (EMICI) (2012). Protocolo de actuación escolar ante el ciberbullying. Recuperado marzo 18, 2012 de http://www.emici. net/prot/Protocolo%20 Ciberbullying.html
Garaigordobil, M. y Fernández-Tomé, A. (2011). CCB. Cuestionario de Cyberbullying. FOCAD Formación Continuada a Distancia. Duodécima Edición Enero-Marzo. Recuperado marzo 22, 2013 de http://www.cop.es/focad/biblioteca.asplegios.
Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-54.
Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación (INTECO) (2009). Guía legal sobre ciberbullying y grooming. Observatorio de la Seguridad de la Información. Recuperado marzo 18, 2012 de http://www.inteco.es/Seguridad/Observatorio/manuales_es/guiaManual_groming_ciberbullying
Mendoza López, E. (2012) Acoso cibernético o cyberbullying: Acoso con la tecnología electrónica. Pediatría de México, 14 (3), 133-146.
Salmivalli, C., Lagerspetz, K., Björkqvist, K., Österman, K., y Kaukiainen, A. (1996). Bullying as a group process: Participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22(1), 1-15.
Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behaviour, 15(2), 112-120.
Tejerina, O. y Flores, J. (2007). Guía para la gente legal de Internet. E-Legales. Recuperado marzo 16, 2012 de http://www.pantallasamigas.net/recursos-educativos-materialesdidacticos/e-legales-guia-para-la-gente-legalde-internet/index.htm
Urueña, A. (Coord.) (2011). Perfil sociodemográfico de los internautas. Análisis de datos INE Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información. Recuperado marzo 21, 2012 de http://www.ontsi.red.es/ontsi/es/estudiosinformes/perfil-sociodemogr%C3%A1ficode-los-internautas-an%C3%A1lisis-de-datos-ine-2011
Wright, V. H., Burnham, J. J., Inman, C., y Ogorchock, H. (2009). Cyberbullying: Using Virtual Scenarios to Educate and Raise Awareness. Journal of Computing in Teacher Education, 26(1), 35-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-07
Published 2015-12-01
- Abstract 381
- PDF (Español (España)) 512