The school garden to deal with climate change: Proposal of a transition hypothesis on water and human food

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.04

Keywords:

School garden, Initial and permanent training in Early Childhood Education, Climate change, Transition hypotheses, Water, Human food

Abstract

The current situation of ecosocial crisis and the problem of climate change requires the preparation of citizens, from the educational field, with resilience and adaptation strategies to change and to a new reality of inevitable degrowth. We consider the educational garden to be an indispensable resource to meet this challenge. The aim of this research is focused on designing transition hypotheses on the nutrient cycle linked to human food and water, based on the idea of ecosystem metabolism. The methodology followed is based on a qualitative descriptive approach through a content analysis, using as data the statements of teachers in initial and active training in Early Childhood Education. As a result, two transition hypotheses related to water and the nutrient cycle have been designed. Five levels have been established, the last being the desirable proposal to address this problem. To conclude, we present some considerations that we have obtained after the realization of the hypotheses that can serve as a basis for the creation of itineraries of activities that help to understand the problem of climate change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, A. y Ulrich, B. (2018). Salidas del laberinto capitalista. Decrecimiento y postextractivismo. Icaria Editorial.

Aragón, L. (2019). ¿Desde qué perspectiva diseñamos nuestro huerto? Aproximación a la Agroecología desde la formación inicial del profesorado. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(2). https://doi.org/https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2201

Assadourian, E. (2017). Educación ecosocial: cómo educar frente a la crisis ecológica. En The Worldwatch Institute, Educación Ecosocial: cómo educar frente a la crisis ecológica. La Situación del Mundo (pp. 25-47). FUHEM Ecosocial, Icaria.

Barrón-Ruiz, Á. y Muñoz-Rodríguez, J.M. (2015). Fraguando Espacios Socioeducativos en y para la Sostenibilidad. Foro de Educación, 13(19), 213-239.

Botella-Nicolas, A.M., Hurtado-Soler, A. y Cantó-Doménech, J. (2017). El huerto escolar como herramienta innovadora que contribuye a desarrollo competencial del estudiante universitario. Una propuesta multidisciplinar. Vivat Academia Revista de Comunicación, 139, 19-31. https://doi.org/https://doi.org/10.15178/va.2017.139.19-31

Cano, M.I (2008). La construcción del conocimiento relevante y significativo sobre la contaminación del agua. Una investigación cualitativa en 4º de ESO [Tesis Doctoral Inédita, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/82999

Ceballos M., Escobar T. y Vílchez J.E. (2014). El huerto escolar: percepción de futuros maestros sobre su utilidad didáctica. En APICE (Comp.) 26 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales y segunda Escuela de Doctorado (pp. 285-292). Universidad de Huelva.

Conde, M.C., Mariscal, P. y Sánchez, J.S. (2019). La metodología en el trabajo de huerto escolar y coherencia con la ambientalización curricular. Análisis de una práctica docente. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 35, 113-126. https://doi.org/10.7203/dces.35.12799

Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.

Daly, H., Vettese, T., Pollin, R., Burton, M. & Somerville, P. (2019). Decrecimiento vs Green New Deal. Traficante de Sueños.

Desmond, D., Grieshop, J. & Subramaniam, A. (2004). Revisiting garden-based learning in basic education: Philosophical roots, historical foundations, best practices and products, impacts, outcomes and future directions. Roma-París: Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) and International Institute for Educational Planning.

Eugenio-Gozalbo, M. y Aragón-Núñez, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros/as de Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 667-679. https://doi.org/10498/18504

Eugenio-Gozalbo, M., Ramos-Truchero, G. y Vallés-Rapp, C. (2019). Huertos universitarios: dimensiones de aprendizaje percibidas por los futuros maestros, Enseñanza de las ciencias, 37(3), 111-127. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2657

Fernández, R. y González, L. (2014). En la espiral de la energía. Libros en acción.

Fernández-Arroyo, J. (2012). La construcción del conocimiento sobre la gestión y la contaminación del agua: Concepciones del alumnado de Primero de Bachillerato [Tesis Doctoral Inédita, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/24029

Fernández-Morilla, M., Fuertes, M.T. y Albareda, S. (2015). Sostenibilización curricular en la educación superior: propuesta metodológica. Opción, 31(6), 284-304.

García, J.E., Rodríguez Marín, F., Fernández-Arroyo, J. y Puig, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una Educación Ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1101–1115. http://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1101

García-Pérez, F.F. y Porlán, R. (2000). El proyecto IRES (Investigación y renovación escolar). Biblio3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 5(205). https://doi.org/10.1344/b3w.5.2000.24797

García-Pérez, F.F. y Porlán, R. (2017). Los principios didácticos y el modelo didáctico personal. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla (pp. 93-104). Morata.

Gunckel K.L., Mohan L., Covitt B.A. & Anderson C.W. (2012). Addressing Challenges in Developing Learning Progressions For Environmental Science Literacy. I Alonzo A.C., Gotwals A.W. (eds) Learning Progressions in Science (pp. 39-75) Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-824-7_4

Herruzo, R. (2020). ¿Es el huerto escolar ecológico una propuesta didáctica presente en los centros de educación infantil (3-6 años) de la provincia de Sevilla? [Trabajo de Fin de Grado inédito, Universidad de Sevilla].

Holmgren, D. (2013). Permacultura: principios y senderos más allá de la sustentabilidad. Kaicron.

López-Lozano, L.; Rodríguez-Marín, F; Guerrero-Fernández, A. y Nieto, M. (2021). ¿Es ecológico mi huerto escolar? Variables que contemplan los estudiantes del Grado de Educación Infantil. En 29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp.133-140). Universidad de Córdoba y APICE.

Margalef, R. (1974). Ecología. Omega.

Odum, E.P. (1972). Fundamentos de Ecología. Interamericana.

Prats, F., Herrero, Y. y Torrego, A. (2016). La gran encrucijada sobre la crisis ecosocial y el cambio de ciclo histórico. Libros en acción.

Riechman, J. (2020). Otro fin del mundo es posible, decían los compañeros. MRA Ediciones.

Rivero, A., Martín Del Pozo, R., Solís, E. y Porlán, R. (2017). Didáctica de las ciencias para maestros. Síntesis.

Rodríguez-Marín, F., Fernández-Arroyo, J. y García Díaz, J. E. (2014). Las Hipótesis de Transición como herramienta didáctica para la Educación Ambiental. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 303-318. http://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1137

Rodríguez-Rodríguez, B. y Sánchez-Andrés, L. (2018). ¿Es el huerto escolar ecológico una propuesta didáctica presente en las escuelas infantiles (0-3 años) de la provincia de Sevilla? [Trabajo Fin de Grado Inédito, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/81817

Roth, C.E. (1992). Environmental Literacy: Its Roots, Evolution and Directions in the 1990s. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED348235.pdf

Sellmann, D. & Bogner, F.X. (2013). Climate Change Education: Quantitatively Assessing the Impact of a Botanical Garden as an Informal Learning Environment. Environmental Education Research, 19(4), 415-429. https://doi.org/10.1080/13504622.2012.700696

Sempere, J. (2018). Las cenizas de Prometeo: Transmisión energética y socialismo. Pasado y presente.

Stables, A. & Bishop, K. (2001). Weak and Strong Conceptions of Environmental Literacy. Environmental Education Research, 7(1), 89–97. https://doi.org/10.1080/13504620125643

Taibo, C. (2017). Colapso. Capitalismo terminal, transición ecosocial, ecofascismo. Los Libros de la Catarata.

Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J., Ertepinar, H. & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of Educational Development, 29(4), 426–436. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2008.10.003

Turiel, A. (2020). Petrocalipsis. Crisis energética y cómo (no) la vamos a solucionar. Alfabeto.

Published

2021-04-28

How to Cite

Guerrero Fernández, A., Nieto Ramos, M., Herruzo Lucena, R. ., López Lozano, L., Rodríguez Marín, F., & García Díaz, E. (2021). The school garden to deal with climate change: Proposal of a transition hypothesis on water and human food. Investigaci´ón En La Escuela, (103), 48–63. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.04
Received 2021-03-02
Accepted 2021-04-22
Published 2021-04-28
Views
  • Abstract 884
  • PDF (Español (España)) 1004