School vegetable garden in the desert. Bonding, innovation, and training experiences in preschool
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.07Keywords:
Environmental education, Pre-school education, Teacher education, Educational innovation, Action research, School-community relationshipAbstract
The present article aims to recover the experience around the school vegetable garden implemented in a preschool located in Ciudad Juárez, Mexico to identify the learnings of the practice, socialize the experience and contribute to the development of other educational proposals. The study is ascribed to the systematization of educational experiences that prioritizes the stories of teachers and school principal, their voices and perspectives, based on three systematization axes: the school-community bonding; educational innovation, and teacher training. Garden-Based Learning (GBL) served as the theoretical reference and methodological strategy. It is concluded that: the school vegetable garden made it possible to strengthen the bonds between the preschool and the community, to recognize collective knowledge, and to promote the participation of families in school activities. This experience confirmed the possibilities offered by the educational garden to develop innovative pedagogical practices in preschool education. Faced with the training of teachers, it is proposed to promote situational training, take advantage of the flexibility of schoolwork in the design of contextualized didactic situations, and incorporate scientific literacy content in both the initial and continuous training courses. This study is presented as a precedent for future research that will allow us to assess the wealth of the school garden and promote its practice and further its research.
Downloads
References
Alcántara, J., Torres-Porras, J., Mora, J., Rubio, S., Arrebola, J. C. y Rodríguez, L. (2019). ¿Son los huertos escolares en educación infantil una realidad o una innovación educativa? Estudio de centros escolares de la ciudad de Córdoba (España) y propuestas de cambio desde la Universidad. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales (36), 79‐96. https://doi.org/10.7203/dces.36.12535
Armienta, D. E., Keck, C., Ferguson, B. G. y Saldívar, A. (2019). Huertos escolares como espacios para el cultivo de relaciones. Innovación Educativa, 19(80), 161-178. Recuperado de https://bit.ly/3azupQe
Augello, R., Salvatore, S., y Liana, A. (2019). Psicología ambiental y ecopsicología en edad evolutiva: aspectos cognitivos, afectivos y relacionales. INFAD Revista de Psicología, 2(2), 47-154. Recuperado de https://bit.ly/3jpZWrE
Barrón, Á. y Muñoz, J. M. (2015). Los huertos escolares comunitarios: fraguando espacios socioeducativos en y para la sostenibilidad. Foro de Educación, 13(19), 213-239. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.010
Botella, A. M., Hurtado, A. y Cantó, J. (2017). El huerto escolar como herramienta innovadora que contribuye al desarrollo competencial del estudiante universitario. Una propuesta educativa multidisciplinar. Vivat Academia. Revista de comunicación, XX(135), 19-31. https://doi.org/10.15178/va.2017.139.19-31
Camargo, L. Y. y Ramírez, A. (2020). El huerto escolar, una apuesta ecológica para afianzar la escritura en inglés con niños de primaria. Revista Boletín Redipe, 9(5), 127-142. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i5.981
Cázares, L. G. y Romo, M. D. (2019). Prácticas escolares de educación ambiental en Tecate, Baja California. Región y Sociedad, 31, 1-20. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1150
Cervantes, E. (2019). Vocación frustrada: aproximaciones a la deserción docente en México. Convergencias. Revista de educación, 2(3), 73-94. Recuperado de https://bit.ly/2O9c6te
Claramunt, B., Navarro, L. y Calvet, L. (2017). Trabajar el Conocimiento Ecológico Tradicional en las escuelas dentro del planteamiento de la Agroecología Escolar. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas (Extra), 3018-3086. Recuperado de https://bit.ly/39Ih8pc
Desmond, D., Grieshop, J. & Subramaniam, A. (2004). Revisiting garden-based learning in basic education. FAO and UNESCO-IIEP. Recuperado de https://bit.ly/2LcxVHm
Espinet, M. y Rekondo, M. (2017). El papel de la maestra de educación primaria en la construcción de la competencia eco-ciudadana en el huerto escolar. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Extra, 793-8. Recuperado de https://bit.ly/3jdhFSY
Estrella, A. (2020). Educación para la ciudadanía global: Los huertos escolares y los ODS. Comillas Journal of International Relations, (19), 91-99. doi: https://doi.org/10.14422/cir.i19.y2020.007
Eugenio, M. (2017a). Valoraciones de los maestros/as de Infantil en formación inicial de la experiencia educativa vivida en el huerto de la facultad, y del propio huerto como recurso. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Nº Extra), 799-804. https://bit.ly/39KulOn
Eugenio, M. (2017b). Alfabetización científica y diseño de secuencias didácticas de investigación escolar para infantil en la formación inicial de maestros/as. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Nº Extra), 2109-2114. https://bit.ly/3tnrC59
Eugenio, M. y Aragón, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros de Infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 667-679. https://doi.org/10498/18504
Eugenio, M., Ramos, G. y Vallés, C. (2019). Huertos universitarios: dimensiones de aprendizaje percibidas por los futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 111-127. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2657
Eugenio-Gozalbo, M., Aragón, L. y Ortega-Cubero, I. (2020). Gardens as science learning contexts across educational stages: Learning assessment based on students’ graphic representations. Frontiers in Psychology, 11, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02226
Food and Agriculture Organization (FAO). (2006). Crear y manejar un huerto escolar. Un manual para profesores, padres y comunidades. FAO. Recuperado de https://bit.ly/3cOdRGP
García, J. (2020). Lejos de la naturaleza, la cultura se torna insostenible. Cultivar nos acerca a la naturaleza. Foro de Educación, 18(1), 125-146. https://doi.org/10.14516/fde.689
Gatdula, S. L. & Gayeta, N. E. (2019). Garden-Based strategy in teaching senior high school life science. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 7(3), 6-14. Recuperado de https://bit.ly/3rjvfr0
González, J. y Orozco, J. (2007). Proposiciones de Ciudadanos Legisladores. Gaceta del Senado. https://bit.ly/3tko3Nb
Guerrero, G. J. y Peñaloza, G. (2019). Matemos al bicho: la huerta escolar como escenario educativo para la argumentación y la toma de decisiones. Bio-Grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 12(22), 39-47. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.vol.11.num22-9309
Gutiérrez, A. (1999). La “generación de la maquila” abandonó a sus hijos Ciudad Juárez: Las mujeres, del hogar a la línea de ensamblaje. Proceso.
Hernández, M. I. (2017). Huertos escolares como recurso didáctico para el desarrollo sustentable de la comunidad. Revista Scientific, 2(3), 247-259. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.3.13.247-259
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE). Recuperado de https://bit.ly/3tzPUbX
Llerena, G. (2017). Estudio de caso sobre la colaboración entre la escuela y la comunidad para el desarrollo de la Agroecología Escolar. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas (Nº Extra), 3099-04. Recuperado de https://bit.ly/3cH82L8
Löfström, E., Klöckner, C. A. & Nesvold, I. H. (2020). Nature in Your Face – Disruptive climate change communication and eco-visualization as part of a Garden-Based Learning approach involving primary school children and teachers in co-creating the future. Frontiers in Psychology, 11, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.568068
Lohr, A. M., Henry, N., Roe, D., Rodriguez, C., Romero, R. & Ingram, M. (2020). Evaluation of the impact of school garden exposure on youth outlook and behaviors toward vegetables in southern Arizona. Journal of School Health, (7), 572-581. https://doi.org/10.1111/josh.12905
Messina, G. y Osorio, J. (2016). Sistematizar como ejercicio eco-reflexivo: la fuerza del relato en los procesos de sistematización de experiencias educativas. e-Curriculum, 14(2), 602-624. Recuperado de https://bit.ly/3ttCjCQ
Mouka, A. (2017). Participación y agroecología escolar. Diseño e implementación de un sistema de riego en el huerto escolar por una clase de educación secundaria en riesgo de exclusión social y educativa (Tesis de maestría). Universitat Autònoma de Barcelona. Recuperado de https://bit.ly/3rnYI35
Mouton, S. (2020). ¿Caminamos, Artivistas? Guía para la creación participativa de acciones artivistas para la salud global en centros educativos. Farmamundi. Recuperado de https://bit.ly/3iPSsfI
Palma, D. E. (2017). Huerto escolar como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de los valores ambientales. Revista Scientific, 2(Edición Especial), 82-94. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.0.0.5.82-94
Pitta, M. J. y Acevedo, Á. (2019). Contribuciones de la agroecología escolar a la soberanía alimentaria: caso fundación viracocha. Praxis & Saber, 10(22), 195-220. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.8839
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas de Educación, 9(2), 190-216. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1298
Rees, S., Eugenio, M. y Ramos-Truchero, G. (2018). Enseñanza basada en huerto en Educación Primaria: evaluación cualitativa de la motivación, la sensibilización ambiental y el aprendizaje del alumnado. En M. Cebreiros, P. Membiela, N. Casado y M. Vidal (Eds.), IV Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias (SIEC) (pp. 1-5). Educación Editora. Recuperado de https://bit.ly/36HOKSe
Reina, M., Vílchez, J. E., Ceballos, M. y López, J. M. (2017). Análisis de un proyecto de huerto escolar en secundaria a partir de las percepciones de los estudiantes. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (NºExtra), 1491-1496. Recuperado de https://bit.ly/2YDv2m2
Rico-Sapena, N., Galiana-Sanchez, M. E., Bernabeu-Mestre, J., Trescastro-López, E. M. y Moncho, J. (2019). Efectos de un programa alternativo de promoción de la alimentación saludable en comedor escolar. Ciência & Saúde Coletiva, 24(11), 4071-4082. https://doi.org/10.1590/1413-812320182411.02482018
Rodríguez-Marín, F., Fernández- Arroyo, J., Puig-Gutíerrez, M. y García, J. E. (2017). Los huertos escolares ecológicos, un camino decrecentista hacia un mundo más justo. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (NºExtra), 805-810. Recuperado de https://bit.ly/3oJXygr
Secretaría de Educación Pública (SEP). (1944). Reglamento de la Parcela Escolar. México, D.F.: Diario Oficial. Recuperado de https://bit.ly/36I7O2K
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017a). Modelo educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. SEP. Recuperado de https://bit.ly/3dtkL2D
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017b). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. SEP. Recuperado de https://bit.ly/3qvZ8o2
Tovar-Seijas, L. K. (2020). Huerto escolar como estrategia didáctica en el desarrollo del aprendizaje significativo en el área de agricultura. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 2(1), 26-45. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0002
Trilla, J. y Novella, A. M. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, (Número extraordinario), 22-43. Recuperado de https://bit.ly/36Rigpw
Urueta, T. (2017). Aprendiendo juntos: El huerto escolar urbano, una experiencia educativa ambiental para promover el desarrollo sustentable. En R. Calixto, Investigaciones educativas en torno al cambio climático (pp. 203-219). Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de https://bit.ly/3jjrqiD
Vílchez, J. E. y Escobar, T. (2014). Uso de laboratorio, huerto escolar y visitas a centros de naturaleza en Primaria: Percepción de los futuros maestros durante sus prácticas docentes. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 13(2), 222-241. Recuperado de https://bit.ly/39KWCUY
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-04-23
Published 2021-04-28
- Abstract 1500
- PDF (Español (España)) 662