Teachers' conceptions during a training process around project based work: a case study in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.04

Keywords:

Projet based work, Conceptions, Innovation, Case studies, Teacher training, Projet based learning

Abstract

Project work has the potential to improve teaching and learning processes in schools. This article details the training process carried out by the teachers of an Early Childhood and Primary Education center before and during the implementation of a project work initiative. The research utilized a case study methodology using mixed methods, both qualitative (through interviews, direct observation and document analysis), and quantitative, through the administration of a questionnaire. The results of the study show that the training process, as well as the design and development of the project have represented a learning opportunity for students and teachers. However, the commitment to project work shows an apparent difficulty in implementation, especially in terms of time limitations for its design and evaluation. In summary, the study has shown the advantages of promoting training processes within the schools in regards to project work. In addition, proposals for the improvement and sustainability of the experiences are recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Ramón Mora Márquez, Universidad de Huelva

Doctorando Universidad de Huelva. Ciencias Sociales y de la Educación

Departamento de Didáctica y Organización Curricular

Colaborador Grupo Andaluz de Investigacion en el Aula (GAIA)

ORCID:  https://orcid.org/0000-0002-4773-092X

References

Aksela, M., & Haatainen, O. (2019). Project-BasedLearning (PBL) in Practise: Active Teachers' Views of Its Advantages and Challenges. In Integrated Education for the Real World: 5th International STEM in Education Conference Post-Conference Proceedings. Queensland University of Technology, 9-16, International STEM in Education Conference, Brisbane, Australia.https://bit.ly/3obSfGm

Arias, L. (2017). El aprendizaje por proyectos: una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. Ensayos Pedagógicos, 12(1), 51-68.https://doi.org/10.15359/rep.12-1.3

Basilotta, V., Martín del Pozo, M. & García-Valcárcel, A. (2017). Project-based learning (PBL) through the incorporation of digital technologies: An evaluation based on the experience of serving teachers. Computers in Human Behavior,68, 501-512. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.056

Beane, J. A. (2005).Integración del curriculum.Morata.

Botella, A. M. y Ramos, P. (2020). Motivación y Aprendizaje Basado en Proyectos: una Investigación-Acción en Educación Secundaria.Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 295-320. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2020.4493

Cañal, P., Travé, G. y Pozuelos, F. J. (2011). Análisis de obstáculos y dificultades de profesores y estudiantes en la utilización de enfoques de investigación escolar. Investigación en la Escuela,73, 5-26. https://doi.org/10.12795/IE.2011.i73.01

Carbonell, J. (2015).Pedagogías del siglo XXI: alternativas para la innovación educativa.Ediciones Octaedro.

Chen, C. H. & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.11.001

Domènech-Casal, J., Lope, S., y Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2203. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203

Escudero, J. M., Cutanda, M. T. y Trillo, J. F.(2017). Aprendizaje docente y desarrollo profesional del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y formación de profesorado, 21(3), 83-102. https://bit.ly/3iGgw6k

Gutiérrez, R. (2015). El trabajo por proyectos para la construcción compartida del currículum de artes plásticas y visuales en la formación del profesorado de Educación Infantil. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2). https://bit.ly/3unzrs5

González-Rodríguez, A., Travé, G. y García Padilla, F. M. (2020). La educación nutricional a partir del trabajo por proyectos en Educación Primaria. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 38, 171-186. https://doi.org/10.7203/dces.38.15376

Guo, S. & Yang, Y. (2012). Project-based learning: an effective approach to link teacher professional development and students learning.Journal of Educational Technology Development and Exchange, 5(2), 41-56. https://doi.org/10.18785/jetde.0502.04

Han, S. Y., Yalvac, B., Capraro, M. M. & Capraro, R. M. (2015). In-service Teachers' Implementation and Understanding of STEM Project Based Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 11(1), 63-76. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1306a

Halinen, I. (2018). The new educational curriculum in Finland. Improving the quality of childhood in Europe, 7, 75-89. https://bit.ly/3o9D7cp

Kokotsaki, D., Menzies,V. & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733

Iglesias, M. J., Lozano, I. y Roldán, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación,77(1), 13-34. https://doi.org/10.35362/rie7713090

Larmer, J. & Mergendoller, J. R. (2010). 7 Essentials for Project-Based Learning. Educational Leadership, 68(1), 34-37. https://bit.ly/37QfVup

Leat, D. (Ed.). (2017). Enquiry and project based learning: Students, school and society. Taylor & Francis.

Lingard, B. (2007). Pedagogies of indifference. International Journal of Inclusive Education, 11(3), 245-266. https://doi.org/10.1080/13603110701237498

López Martín, R. (2019). La innovación docente en la formación del profesorado. Principios y directrices de futuro. Revista Crónica,4, 83-94. https://bit.ly/37GZBfq

Majó, F. y Baqueró, M. (2014). Los proyectos interdisciplinarios. Graó.

Martínez, M. J. I., Cabezas, I. L. y Soler, I. R. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 13-34. https://doi.org/10.35362/rie7713090

Pozuelos, F. J. (2007). Trabajos por proyectos en el aula:descripción, investigación y experiencias. Publicaciones MCEP.

Pozuelos, F. J., García-Prieto, F. J. y Gracia-Rivera, F. J. (2017). Trabajo por proyectos para la promoción de la alimentación en la escuela en el medio rural. Aula de innovación educativa, 262, 43-48. https://bit.ly/2Mmn0LZ

Pozuelos, F. J. y García-Prieto, F. J. (2020). Currículum integrado: estrategias para la práctica. Investigación en la Escuela,100, 37-54. https://doi.org/0.12795/IE.2020.i100.04

Robinson, K y Aronica, L. (2015). Escuelas creativas: La revolución que está transformando la educación. Penguin.

Rodríguez-Miranda, F. P., Pozuelos, F. J y García-Prieto, F. J. (2012). Cuando el cambio llega a la escuela. Estudio de casos sobre los procesos de innovación educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 8, 117-141. https://bit.ly/3iMlcHN

Sanmarti, N. y Márquez, C. (2017).Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice,1(1), 3-16. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020

Santos Guerra, M. Á. (2010). La formación del profesorado en las instituciones que aprenden. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 24(2), 175-200. https://bit.ly/3pIBrYk

Sarason, S. (2003). El predecible fracaso de la reforma educativa.Octaedro.

Seijo, J. C. T., López, C. M., López, M. L. P. y Virseda, C. M. (2015). Formación del profesorado en aprendizaje cooperativo y alumnos con altas capacidades: un enfoque inclusivo. Revista latinoamericana de educación inclusiva,9(2), 91-110. https://bit.ly/3bB0BTB

Soto, A. y Travé, G. (2018). Las representaciones y prácticas docentes acerca de los materiales curriculares. Cambios y permanencias. Universitas Psychologica, 17(5), 1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-5.rpdm

Stake, R. E. (1999).Investigación con estudio de casos. Morata.

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Morata.

Tamim, S. R. & Grant, M. M. (2013). Definitions and uses: Case study of teachers implementing project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 7(2), 72-101. https://doi.org/10.7771/1541-5015.1323

Torrego, J. C., Monge, C., Pedrajas, M. y Martínez, C. (2015). Formación del profesorado en aprendizaje cooperativo y alumnos con altas capacidades. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 9(2), 91-110. https://bit.ly/3dIP3QQ

Travé, G. (H)., Pozuelos F. J. y Travé, G. (2019). El trabajo por proyectos como alternativa metodológica para la integración lingüística y curricular. Estudio de un caso en un centro bilingüe. Profesorado, Revista e Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 421-440. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9161

Zuniga, A. & Cooper, T. M. (2016). Project-Based Learning: 7 Ways to Make It Work. Educational Leadership, 73, 72-76. https://bit.ly/3aV21ZW

Published

2021-07-29

How to Cite

Mora Márquez, J. R., & Travé González, G. (2021). Teachers’ conceptions during a training process around project based work: a case study in Primary Education. Investigaci´ón En La Escuela, (104), 41–52. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.04

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2021-02-26
Accepted 2021-04-23
Published 2021-07-29
Views
  • Abstract 718
  • PDF (Español (España)) 420