Training emotions: action-research about emotional education program for primary education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.02

Keywords:

Action-research, Emotion, Education, Teaching personnel, Pupil, Primary education

Abstract

This article is about a research based on an emotional education plan directed towards 10 and 11 years old students. The research will be presented into three different stages: setting and diagnosis, research, action and assessment. The aim is to create, set and assess an emotional education proposal in a fifth level class of Primary Education. To analyze the results, we have set a categories system organized into four aspects: what do we teach? How do we teach? What kind of willingness are shown towards this plan? and lastly, development and knowledge about emotions. As general conclusion, we can highlight that working on emotional education with children, enhance their own socio-emotional abilities, moreover, this creates a positive atmosphere into de classroom and reduces conflicts. Emotional intelligence is an essential component to develop social abilities, for this reason, it is crucial to give it the importance that It has and introducing It in educational plans from early ages. Teaching process should be carrying out without negative attitudes that promote conflicts and competitions and encouraging empathy, kindness, critical reflection and development of social relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rocío Pérez López, Maestra

Maestra de Educación Primaria especialista en Educación Física, con máster en Educación Especial. Actualmente cursando el Máster en Innovación Pedagógica y Liderazgo Educativo. 

Inmaculada Gómez Hurtado

Profesora Contratada Doctora del área de Didáctica y Organización escolar del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte de la Universidad de Huelva.

References

Andreis, A. (2013). La constitución del profesor: el escribir como investigación sobre su actuación. Investigación en la escuela,81, 79-90. https://doi.org/10.12795/IE.2013.i81.06

Banegas, D. L., & Consoli, S. (2020). Action research in language education. In J. McKinley & H. Rose (Eds.), The Routledge Handbook of Research Methods in Applied Linguistics(pp. 176-187). Routledge.

Barrientos-Fernández, A. et al. (2020). Competencias sociales y emocionales del profesorado de Educación Infantil y su relación con la gestión del clima de aula. Estudios sobre Educación, 38, 59-78. https://doi.org/10.15581/004.38.59-78

Bisquerra, R., Pérez, J.C. y García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis, S.A.

Bisquerra, R. y García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Participación Educativa: Participación, educación emocional yconvivencia, 5(8),15-27. https://doi.org/10.4438/1886-5097-PE

Brackett, M. A., Palomera, R., Mojsa-Kaja,J., Regina, M.& Salovey, P. (2010). Emotion-regulation ability, burnout, and job satisfaction among British secondary-school teachers. Psychology in the Schools, 47(4), 406–417. https://doi.org/10.1002/pits.20478

Carmona, A. y Campo, L. (2018). Aprendizaje-servicio en la Escuela Solc Nou, una propuesta para la participación y la convivencia. Participación Educativa: Participación, educación emocional y convivencia, 5(8),15211-2270. https://doi.org/10.4438/1886-5097-PE

Cuenca-López, J. M., Martín, M. y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial. Análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula abierta,49(1), 45-54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54

Durlak, J. A., Weissberg, R., Dymnicki,A., Taylor,R. & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2001). ¿Es la inteligencia emocional un adecuado predictor del rendimiento académico en estudiantes? En P. Disco (Ed.), III Jornadas de Innovación Pedagógica: Inteligencia emocional.Una brújula para el siglo XXI, CEFASA(pp. 146-157). https://bit.ly/3i7IVC7

Faúndez, J. (2014). Uso de los Mandalas en el Desarrollo Emocional del Profesorado: una experiencia de investigación-acción. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 16, 149-165. https://doi.org/10.25074/07195532.16.304

Garaigordobil, M. (2018). La educación emocional en la infancia y la adolescencia. Participación Educativa: Participación, educación emocional y convivencia, 5(8),15-27. https://bit.ly/3rjw6co

García, E. (2017). Formación del profesorado en educación emocional: Diseño, aplicación y evaluación [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. https://bit.ly/3bvxDpJ

Labrada, R. (2016). La entrevista periodística y la entrevista para la investigación científica. Revista Boletín Redipe, 5(9), 193-199. https://bit.ly/35vLybt

López, È. (2012). ¿Cómo educar las emociones? En R. Bisquerra (coord.), La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia (pp. 45-55). Hospital Sant Joan de Déu. https://bit.ly/2XzGij2.

López-Cassá, E. (2016). La educación emocional en la Educación Infantil y Primaria. En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano y A. Rodríguez (Coords.), Inteligencia Emocional y Bienestar II: Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones(557-570). Ediciones Universidad San Jorge. https://bit.ly/3frgtKj

López-Cassà, È. y Pérez-Escoda, N. (2020). La influencia de las emociones en la educación ante la COVID-19: El caso de España desde la percepción del profesorado. Barcelona, Universitat de Barcelona. GROP. Documento electrónico. https://bit.ly/3io40sm

Manfra, M. M. (2019). Action Research and Systematic, Intentional Change in Teaching Practice. Review of Research in Education, 43(1), 163–196. https://doi.org/10.3102/0091732X18821132

Marina, J.A. (2005). Precisiones sobre la Educación Emocional. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 19(3), 27-43. https://bit.ly/2K8utwV

Martinez, N. L., Ruiz, E. I., Galindo, R. M. y Galindo, L. (2015). La investigación acción en el trabajo colaborativo colegiado como estrategia para mejorar la práctica docente. Campus Virtuales, 4(1), 56-64. https://bit.ly/2PIFNmm

Mayer, J.D., Caruso, D.R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. https://doi.org/10.1177%2F1754073916639667

Mayer, J.D.& Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?” En P. Salovey y D. Sluyter (Eds).Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators(pp. 3-31). Basic Books.

McClelland, D. (1973). Testing for Competence Rather Than for Intelligence. American Psychologist, 28, 1-14. https://bit.ly/2MYMGy8

Nathanson, L. et al. (2016). Creating Emotionally Intelligent Schools With RULER. Emotion review, 8(4), 305-310. https://doi.org/10.1177/1754073916650495

Oliveira de Vasconcelos, V. y Waldenez de Oliveira, M. (2010). Trayectorias de investigación acción: concepciones, objetivos y planteamientos. Revista Iberoamericana de Educación, 53(5). https://doi.org/10.35362/rie5351716

Palomera, R. y Yépez, A. (2016). Educación responsable: un programa para fomentar el desarrollo emocional, social y de la creatividad en toda la comunidad educativa. Padres y Maestros, 368, 24-29. https://bit.ly/2Lh7uk3

Pena, M., Extremera, N. y Rey, L. (2016). Las competencias emocionales: material escolar indispensable en la mochila de la vida. Padresy Maestros, (368), 6-10. https://bit.ly/38HhZpL

Extremera Pacheco, N., Rey Peña, L., & Pena Garrido, M. (2016). Educadores de corazón. Inteligencia emocional como elemento clave en la labor docente.Padres Y Maestros, (368), 65-72. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.011

Pena, M. y Extremera, N. (2016).Inteligencia emocional y educación. Padres Y Maestros,(368), 5. https://bit.ly/2UXgVJV

Pena, M. y Extremera, N. (2015). Competencias emocionales y empleabilidad. En V. Hernández-Franco (Coord.), ¿Cómo orientar profesionalmente a tu hijo?: Manual práctico para padres(pp. 172-183). Fundación Bertelsmann. https://bit.ly/38DJ0Kx

Pérez-Van-Leenden, M. J. (2019). La investigación acción en la práctica docente. Un análisis bibliométrico (2003-2017). Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 177-192. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.ncev

Pérez, N. y Filella, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941

Piñero, E. (2015). Observación participante: una introducción. Revista San Gregorio, 1, 123-136. https://bit.ly/2MV0YQb

Rodríguez, G., J. Gil, y J. García (1996).Metodología de la Investigación Cualitativa. Aljibe.

Rueda, P. y Filella, G. (2016). Educación emocional para docentes y familias. Padres y Maestros, 368, 30-35. https://bit.ly/3sld5GH

Singh, B. & Kumar, A. (2016). Effect of Emotional Intelligence and Gender on Job Satisfaction of Primary School Teacher. European Educational Research Journal, 5(1),1-9. https://doi.org/10.12973/eu-jer.5.1.1

Suberviola, I. (2020). Aspectos básicos sobre el concepto y puesta en práctica de la coeducación emocional. Foro de Educación, 18(1), 189-207. http://doi.org/10.14516/fde.682

Zins, J. E., Bloodworth, M., Weissberg, R. & Walberg, H.(2007). The Scientific Base Linking Social and Emotional Learning to School Success. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2-3), 191-210. https://doi.org/10.1080/10474410701413145

Published

2021-07-29

How to Cite

Pérez López, R., & Gómez Hurtado, I. . (2021). Training emotions: action-research about emotional education program for primary education students. Investigaci´ón En La Escuela, (104), 13–28. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.02

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2021-01-12
Accepted 2021-06-01
Published 2021-07-29
Views
  • Abstract 2667
  • PDF (Español (España)) 1947