This is an outdated version published on 2021-07-29. Read the most recent version.

Emotional Intelligence in Early Childhood Education teacher training

Authors

  • Miriam Romero Romero Rueda Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01

Keywords:

emotional intelligence, Emotional education, emotions, teacher training, early childhood education, classroom climate

Abstract

Emotions are part of our lives from the moment we are born, playing a fundamental role in the construction of our personality and the way we relate to others. This study aims to analyze the training and awareness of Early Childhood Education teachers to work on emotional education with their students. For this purpose, a qualitative research has been carried out through a case study using different sources of information such as interviews, classroom observations and review of the training document offered by the CEP (Teacher Training Center). The results are relevant insofar as they show certain limitations in the training currently offered to teachers; demand for a more practical and focused training at this stage; specifically, they consider that Emotional Intelligence is one of the fundamental aspects to improve the coexistence of the center and the academic status of the students. Some of the conclusions reveal that in spite of the sensitization and awareness of teachers about the importance of emotional education, and being the most aware of teachers who have suffered some episode that has generated pain in their lives, there are still gaps in their training. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miriam Romero Romero Rueda, Universidad de Huelva

Maestra de Educación Infantil en Cooperativa de Enseñanza La Hispanidad.

Máster Oficial en Innovación Pedagógica y Liderazgo Educativo

Máster Oficial de Profesorado en E.S.O, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas, especialidad Orientación Educativa

References

Barrientos-Fernández, A., Pericacho-Gómez, F.J., Sánchez-Cabrero, R. (2020). Competencias sociales y emocionales del profesorado de Educación Infantil y su relación con la gestión del clima de aula. Estudios sobre Educación, 38, 59-78. doi:10.15581/004.38.59-78

Bisquerra, R., Pérez, J.C. y García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis.

Broc, M.A, (2019). Inteligencia Emocional y rendimiento académico en alumnos de Educación Secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30 (1), 75-92. Recuperado de https://bit.ly/3cc1lyF

Cabello, R. y Fernández, P. (junio, 2019). Emociones que educan. Programa INTEMO +. Cuadernos de pedagogía, 499, 112-118.

Cabello-Salguero, M.J. (febrero, 2011). Importancia de la Inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los/as niños/as en Educación Infantil. Pedagogía Magna, 10, 178-188. Recuperado de https://bit.ly/3kwmEhl

Carbonell Bernal, N., Cerezo, F., Sánchez Esteban, S., Méndez Mateo, I. y Ruíz Esteban, C. (2019). Programa de convivencia e Inteligencia Emocional en Educación Secundaria. Creatividad y sociedad: Revista de la Asociación para la creatividad, 29, 62-82. Recuperado de https://bit.ly/32uqHV6

Cejudo, J. y López-Delgado, MªL. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología educativa, 23(1), 29- 36. doi: 10.1016/j.pse.2016.11.001

Gajardo, J. y Tilleria, J.L. (2019). Inteligencia emocional: una clave para el éxito académico. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2 (1), 93-106. Recuperado de https://bit.ly/2FnhdCs

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Kairós.

Guillén, J. (junio, 2019). Cerebro y emoción en el aprendizaje y en la educación. Cuadernos de Pedagogía, 499, 123-124.

López-Ramos, A. (junio, 2019). Liderazgo compartido de emociones. Cuaderno de Pedagogía, 499, 130-135

Matthews, G., Zeidner, M. & Roberts, R. (2004). Seven Myths about Emotional Intelligence. Pshycological Inquiry, 15(3), 179-196. Recuperado de https://bit.ly/3kjYDtI

Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bass Pubis.

Moscoso, M. (2019). Hacia una integración de mindfulness e inteligencia emocional en psicología y educación. Liberabit. 25(1), 107-117. doi:10.24265/liberabit.2019.v25n1.09.

Pellicer, C. (Junio, 2019). Gestionando las emociones. Cuadernos de Pedagogía, 499, 3-5.

Petrides, K.V., Frederickson, N. & Furnham, A. (2004). “The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at shcool”. Personality and Individual Differences, 36(2), 277-293. Recuperado de https://bit.ly/35Fb5QK

Phair, R. (junio, 2019). Inteligencia emocional. Cuadernos de pedagogía, 499, 15-17.

Pulido-Acosta, F. y Herrera-Clavero, F. (2019). Prediciendo el Rendimiento Académico Infantil a través de la Inteligencia Emocional. Psicología Evolutiva, 25 (1), 23-30. doi: 5093/psed2018a16

Retana D. A., de las Heras Pérez M. Á., Vázquez-Bernal B., Jiménez-Pérez R. (2018). El cambio en las emociones de maestros en formación inicial hacia el clima de aula en una intervención basada en investigación escolar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15(2), 26-02. doi:10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2602

Reyes, MR, Brackett, MA, Rivers, SE, White, M. y Salovey, P. (2012). Clima emocional en el aula, participación de los estudiantes y logros académicos. Revista de psicología de la educación, 104 (3), 700–712. doi;10.1037/a0027268

Romera, M. (2019). Educación emocional y emocionante. Cuadernos de Pedagogía, 499, 80-84.

Sáenz-López, P., Fernández-Ozcorta, E.J., Almagro, B.J., y de las Heras, M.A. (2019). Formación del profesorado y estrategias para desarrollar la inteligencia Intra e Inter personal en las aulas. Revista de Ciencias del Deporte, 15 (1), 79-90. Recuperado de https://bit.ly/2Rztq9f

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata

Usán, P., Salavera, C. y Mejías, J.J. (2020). Relaciones entre la inteligencia emocional, el burnout académico y el rendimiento en adolescentes escolares. Revista CES Psicología, 13 (1), 125-139. doi: 10.21615/

Valenzuela Santoyo, A.D.C y Portillo Peñuelas, S.A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el éxito académico. Revista electrónica Educare, 22(3), 1-15. doi: 10.15359/ree.22-3.11

Published

2021-07-29

Versions

How to Cite

Romero Rueda, M. R. (2021). Emotional Intelligence in Early Childhood Education teacher training. Investigaci´ón En La Escuela, (104), 1–11. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2020-10-06
Accepted 2021-01-28
Published 2021-07-29
Views
  • Abstract 4104
  • PDF (Español (España)) 52