Relevant absences in curriculum theory

Authors

  • Jaume Martínez Bonafé Universidad de València

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.01

Keywords:

Curriculum theory, Teaching professionalism, Educational research, Curricular reforms

Abstract

Some significant absences are pointed out in the article about the way in which the theory has been confronting the curriculum, with special emphasis on what happened in the Spanish context. The political history of the curriculum, the look from cultural studies, the production of the regimes of truth in the curriculum, the lack of problematization of the modern narratives that inspire and impregnate the curriculum production or the opportunity to consider the city as a curriculum are some of the aspects that are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, M. (2012). Contribuciones de los estudios culturales al currículo. Alteridad. Revista de Educación, 7(1), 8-17.

Alves, M. y Martínez Bonafé, J. (2009). El currículum: las presencias y las ausencias. Cuadernos de Pedagogía, 389, 83-89.

Apple, M. W. (1986). Ideología y currículum. Madrid: Akal.

Bernstein, B. (1974). Class, Codes and control, Vol 1 Towards a Theory of Educational Transmissions. London: Routledge and Kegan Paul.

Franklin, B. M. y Johnson, C. C. (2006). Lo que enseñan las escuelas: una historia social del currículum en los Estados Unidos desde 1950. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(2), 1-29. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev102ART1.pdf

Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Madrid: La Piqueta.

Gimeno Sacristán, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

Goodson, I. F. (1995). Historia del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Pomares-Corredor.

Kemmis, S. (1988). El currículum: más allá́ de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata.

Lundgren, U. P. (1992). Teoría del currículum y escolarización. Madrid: Morata.

Martínez Bonafé, J. (1999). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Madrid: Miño y Dávila.

Martínez Bonafé, J. (2002). Políticas del libro de texto escolar. Madrid: Morata.

Martínez Bonafé, J. (2010). La ciudad en el currículum y el currículum en la ciudad. En J. Gimeno Sacristán (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 527-547). Madrid: Morata.

Martínez Rodríguez, J. B. y Fernández Rodríguez, E. (Comp.) (2018). Ecologías del aprendizaje. Educación expandida en contextos múltiples. Madrid: Morata.

Rivas, M. (1996). ¿Qué me quieres amor? Madrid: Alfaguara.

Romero Morante, J. (2014). Conocimiento escolar, ciencia, institución y democracia. Education Policy Analysis Archives, 22(21). DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v22n21.2014

Sennet, R. (1997). Carne y Piedra: El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial.

Sousa Santos, Boaventura (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce.

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.

Tadeu da Silva, T. (2001). Espacios de identidad. Nuevas visiones sobre el currículum. Barcelona: Octaedro.

Walsh, C. (2019). Entrevista. Sycorax. Disponible en: http://proyectosycorax.com/no-me-identifico-como-academica-sino-como-intelectual-militante-entrevista-a-catherine-walsh/

Zemos 98 (Ed.) (2012). Educación Expandida. Sevilla: Gestión creativo cultural.

Published

2020-04-30

How to Cite

Martínez Bonafé, J. (2020). Relevant absences in curriculum theory. Investigaci´ón En La Escuela, (100), 1–10. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.01

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2020-03-06
Accepted 2020-04-10
Published 2020-04-30
Views
  • Abstract 616
  • PDF (Español (España)) 566