Relevant absences in curriculum theory
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.01Keywords:
Curriculum theory, Teaching professionalism, Educational research, Curricular reformsAbstract
Some significant absences are pointed out in the article about the way in which the theory has been confronting the curriculum, with special emphasis on what happened in the Spanish context. The political history of the curriculum, the look from cultural studies, the production of the regimes of truth in the curriculum, the lack of problematization of the modern narratives that inspire and impregnate the curriculum production or the opportunity to consider the city as a curriculum are some of the aspects that are discussed.Downloads
References
Alves, M. (2012). Contribuciones de los estudios culturales al currículo. Alteridad. Revista de Educación, 7(1), 8-17.
Alves, M. y Martínez Bonafé, J. (2009). El currículum: las presencias y las ausencias. Cuadernos de Pedagogía, 389, 83-89.
Apple, M. W. (1986). Ideología y currículum. Madrid: Akal.
Bernstein, B. (1974). Class, Codes and control, Vol 1 Towards a Theory of Educational Transmissions. London: Routledge and Kegan Paul.
Franklin, B. M. y Johnson, C. C. (2006). Lo que enseñan las escuelas: una historia social del currículum en los Estados Unidos desde 1950. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(2), 1-29. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev102ART1.pdf
Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Madrid: La Piqueta.
Gimeno Sacristán, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Goodson, I. F. (1995). Historia del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Pomares-Corredor.
Kemmis, S. (1988). El currículum: más allá́ de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata.
Lundgren, U. P. (1992). Teoría del currículum y escolarización. Madrid: Morata.
Martínez Bonafé, J. (1999). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Madrid: Miño y Dávila.
Martínez Bonafé, J. (2002). Políticas del libro de texto escolar. Madrid: Morata.
Martínez Bonafé, J. (2010). La ciudad en el currículum y el currículum en la ciudad. En J. Gimeno Sacristán (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 527-547). Madrid: Morata.
Martínez Rodríguez, J. B. y Fernández Rodríguez, E. (Comp.) (2018). Ecologías del aprendizaje. Educación expandida en contextos múltiples. Madrid: Morata.
Rivas, M. (1996). ¿Qué me quieres amor? Madrid: Alfaguara.
Romero Morante, J. (2014). Conocimiento escolar, ciencia, institución y democracia. Education Policy Analysis Archives, 22(21). DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.v22n21.2014
Sennet, R. (1997). Carne y Piedra: El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid: Alianza Editorial.
Sousa Santos, Boaventura (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce.
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.
Tadeu da Silva, T. (2001). Espacios de identidad. Nuevas visiones sobre el currículum. Barcelona: Octaedro.
Walsh, C. (2019). Entrevista. Sycorax. Disponible en: http://proyectosycorax.com/no-me-identifico-como-academica-sino-como-intelectual-militante-entrevista-a-catherine-walsh/
Zemos 98 (Ed.) (2012). Educación Expandida. Sevilla: Gestión creativo cultural.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2020-04-10
Published 2020-04-30
- Abstract 677
- PDF (Español (España)) 607