Relationship between cultural appropriation practices and the construction of youth identity. Experiences of Costa Rica and Colombia
DOI:
https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.03Keywords:
cultural appropriation, youth, consumption, higher education, identityAbstract
This article shows the results of the research “Youth cultural appropriation practices and their link with the construction of identity in the university population of the University of Costa Rica and the Simón Bolívar University of Barranquilla” including the period of 2018-2020. This study accounts for objective number four, concerning “establishing the relationships between youth cultural appropriation practices and the construction of identity, which are possessed by young university students in the second year of the career of Counseling at the University of Costa Rica and from the career of Psychology at the Simón Bolívar University of Barranquilla”. Consequently, a qualitative hermeneutic-interpretive research was carried out, in which 4 groups of second-year of the career of counseling of the University of Costa Rica and of the Psychology career of the University of Simón Bolivar were voluntarily formed. University Simón Bolívar of Barranquilla, held 2 meetings with each group, for a total of 8 focus groups, developing two groups of young people and four meetings per country. Among the results, it has been identified how new consumer trends associate mainly with uses, reconfigure being young, while the processes of cultural significance are constant, regionalization advances and burst into spaces varying the order, creating more diffuse border lines, endowing their own worlds and their being with new meanings. It is evident in both countries how the different and varied consumption practices and
their uses, being appropriate by the youngs, taken to their daily lives, are endowed with meaning and significantly shape their identity.
Downloads
References
Andréu, J. (s.f). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. http://mastor.cl/blog/wpcontent/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.
Ader, N., Car, V., Martínez, M. y Ader, N. (2019). Consumos culturales y nuevas tecnologías. Hacia una experiencia transmedia. En R. Radakovich y A. Wortman (Cord). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI. Tecnologías, espacios y experiencias. (pp. 23-39). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191024041031/Mutaciones_del_consumo.pdf
Amaré, M., Kaufman, G., Musanti, S. y Pini, M. (2012). Consumos culturales digitales: jóvenes de 13 a 18 años. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004932.pdf
Cáceres, P. (2003). Análisis Cualitativo de Contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Revista Psicoperspectivas de la escuela de psicología. Facultad de filosofía y educación pontificia universidad católica de Valparaíso, 1(2), pp. 53 - 82.
Campos, H. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural regional. Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales, (62), pp.199-212. doi:10.4067/S0717-554X2018000200199
Canales, M. (2006). Metodologías de Investigación Social. Introducción a los oficios. LOM Ediciones.
Carballo, P. (2009). Claves para entender las nuevas sensibilidades: estudios sobre producciones culturales juveniles en Costa Rica. Revista Latinoamérica en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7 (2), pp. 1331-1347. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/159
Cicchelli, V. y Octobre, S. (2019). ¿Cómo el gusto del mundo llega a los jóvenes? El cosmopolitismo estético-cultural en Francia. En R. Radakovich y A. Wortman (Cord). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI. Tecnologías, espacios y experiencias (pp. 135-162). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191024041031/Mutaciones_del_consumo.pdf
Erazo, M, (2012). Metodologías de investigación Cualitativa. (Material mimeográfico del curso). Universidad de Santiago de Chile. Programa de Doctorado en Educación, Mención en Educación Intercultural.
Garzón, A. y Sierra, M. (2019). Best sellers juveniles. Construcción de modelos de identidad a partir del consumo cultural. En R. Radakovich y A. Wortman (Cord). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI. Tecnologías, espacios y experiencias (pp. 163-171). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191024041031/Mutaciones_del_consumo.pdf
Gil, H (2007). El enfoque etnometodológico en la Investigación científica. www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a11v13n13.pdf
Urcola, M. (2008). Juventud, cultura y globalización. Revista Perspectivas Sociales, 10(2), pp. 11-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3047661
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.


