Relationship between cultural appropriation practices and the construction of youth identity. Experiences of Costa Rica and Colombia

Authors

  • Carol Morales-Trejos University of Costa Rica (Costa Rica)
  • Aura Aguilar-Caro Universidad Simón Bolívar (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.03

Keywords:

cultural appropriation, youth, consumption, higher education, identity

Abstract

This article shows the results of the research “Youth cultural appropriation practices and their link with the construction of identity in the university population of the University of Costa Rica and the Simón Bolívar University of Barranquilla” including the period of 2018-2020. This study accounts for objective number four, concerning “establishing the relationships between youth cultural appropriation practices and the construction of identity, which are possessed by young university students in the second year of the career of Counseling at the University of Costa Rica and from the career of Psychology at the Simón Bolívar University of Barranquilla”. Consequently, a qualitative hermeneutic-interpretive research was carried out, in which 4 groups of second-year of the career of counseling of the University of Costa Rica and of the Psychology career of the University of Simón Bolivar were voluntarily formed. University Simón Bolívar of Barranquilla, held 2 meetings with each group, for a total of 8 focus groups, developing two groups of young people and four meetings per country. Among the results, it has been identified how new consumer trends associate mainly with uses, reconfigure being young, while the processes of cultural significance are constant, regionalization advances and burst into spaces varying the order, creating more diffuse border lines, endowing their own worlds and their being with new meanings. It is evident in both countries how the different and varied consumption practices and
their uses, being appropriate by the youngs, taken to their daily lives, are endowed with meaning and significantly shape their identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andréu, J. (s.f). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. http://mastor.cl/blog/wpcontent/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.

Ader, N., Car, V., Martínez, M. y Ader, N. (2019). Consumos culturales y nuevas tecnologías. Hacia una experiencia transmedia. En R. Radakovich y A. Wortman (Cord). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI. Tecnologías, espacios y experiencias. (pp. 23-39). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191024041031/Mutaciones_del_consumo.pdf

Amaré, M., Kaufman, G., Musanti, S. y Pini, M. (2012). Consumos culturales digitales: jóvenes de 13 a 18 años. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004932.pdf

Cáceres, P. (2003). Análisis Cualitativo de Contenido: Una alternativa metodológica alcanzable. Revista Psicoperspectivas de la escuela de psicología. Facultad de filosofía y educación pontificia universidad católica de Valparaíso, 1(2), pp. 53 - 82.

Campos, H. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural regional. Revista Electrónica de Epistemología de Ciencias Sociales, (62), pp.199-212. doi:10.4067/S0717-554X2018000200199

Canales, M. (2006). Metodologías de Investigación Social. Introducción a los oficios. LOM Ediciones.

Carballo, P. (2009). Claves para entender las nuevas sensibilidades: estudios sobre producciones culturales juveniles en Costa Rica. Revista Latinoamérica en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7 (2), pp. 1331-1347. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/159

Cicchelli, V. y Octobre, S. (2019). ¿Cómo el gusto del mundo llega a los jóvenes? El cosmopolitismo estético-cultural en Francia. En R. Radakovich y A. Wortman (Cord). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI. Tecnologías, espacios y experiencias (pp. 135-162). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191024041031/Mutaciones_del_consumo.pdf

Erazo, M, (2012). Metodologías de investigación Cualitativa. (Material mimeográfico del curso). Universidad de Santiago de Chile. Programa de Doctorado en Educación, Mención en Educación Intercultural.

Garzón, A. y Sierra, M. (2019). Best sellers juveniles. Construcción de modelos de identidad a partir del consumo cultural. En R. Radakovich y A. Wortman (Cord). Mutaciones del consumo cultural en el siglo XXI. Tecnologías, espacios y experiencias (pp. 163-171). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191024041031/Mutaciones_del_consumo.pdf

Gil, H (2007). El enfoque etnometodológico en la Investigación científica. www.scielo.org.pe/pdf/liber/v13n13/a11v13n13.pdf

Urcola, M. (2008). Juventud, cultura y globalización. Revista Perspectivas Sociales, 10(2), pp. 11-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3047661

Published

2021-07-03

How to Cite

Morales-Trejos, C., & Aguilar-Caro, A. (2021). Relationship between cultural appropriation practices and the construction of youth identity. Experiences of Costa Rica and Colombia. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 1(30), 37–49. https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.03