Moral and Values Education Through the Papers Published During the Ley General de Educación (1970-1990)

Authors

  • Laura Fontán de Bedout
  • Eric Ortega González

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.02

Keywords:

moral education, values education, educational research, educational policy trends, values

Abstract

Fifty years after the approval of the Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (1970-1990), this article aims to identify and analyze, through a cross-retrospective review, the scientific production on moral education and values published in some scientific journals during the term of the aforementioned law. For this purpose, 2,684 documents corresponding to the years 1970-1990 were identified, of which a total of 187 documents were selected (6.97% of the articles published in those years). The analysis of the selected documents allowed to recognize the specific weight, the temporal distribution, the documentary typologies, the associated pedagogical disciplines and their subjects or themes. Predominance of theoretical documents (73.80%) and of the discipline of Theory and Philosophy of Education (44.92%) was observed, with highly variable topics or subjects. Furthermore, two periods of time were identified in which there was a considerable increase in the number of publications, possibly due to the issue of some specific monographs on moral education and values, together with a special interest in the preparation of the 1990 educational reform. In short, the concern moral education and values during the analyzed period of time was notable and growing, although limited to some places and irregular.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Fontán de Bedout

Universitat de Barcelona (España)

Eric Ortega González

Universitat de Barcelona (España)

References

Althof, W. y Berkowitz, M. W (2006) Moral education and character education: their relationship and roles in citizenship education. Journal of Moral Education, 35(4), 495-518. https://doi.org/10.1080/03057240601012204

Alvira, F. (1983). Perspectiva Cualitativa-Perspectiva Cuantitativa en la Metodología Sociológica. Reiss, 22, 53-75.

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7ma ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000

Asensi, J. (2002) El desarrollo de la función tutorial en los centros educativos (1970 - 2002). Tendencias Pedagógicas, 7, 117-135.

Bartolomé, M y Sancho, J.M. (1997). La investigación educativa en la división de ciencias de la educación de la Universidad de Barcelona. Revista de Educación, 314, 269-283.

Berkowitz, M. W. y Oser, F. (ed.) (1985). Moral education: theory and application. Lawrence Erlbaum Associates.

Buxarrais, M. R., y Ortega, E. (2019). Controversies are no excuse: Citizenship education in Spain. Citizenship Teaching & Learning, 14(3), 331-346. https://doi.org/10.1386/ctl_00013_1

Colom, A.J. y Rodríguez, M. P. (1996). Teoría de la Educación y Ciencias de la Educación: carácter y ubicación. Teoría de la Educación, 8, 43-54. https://doi.org/10.14201/3087

Del Moral, B. (1971). El sistema tutorial en el contexto de la nueva ley de educación. Revista de Ciencias de la Educación, 17(68), 607-621.

Escámez Sánchez, J. (2003). Pensar y hacer hoy educación moral. Teoría de la Educación, 15, 21-31. https://doi.org/10.14201/3019

Esteve Zarazaga, J.M. (1979). Los problemas de la educación moral en nuestra sociedad contemporánea. Revista Española de Pedagogía, 37(145), 113-121.

García López, R. (1989). La educación moral en el actual sistema educativo español. Revista Española de Pedagogía, 47(184), 487-505.

Hernandez, R., Fernandez, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. 3ª ed. McGraw-Hill.

Isaacs, D. (1981). La educación de las virtudes humanas. Eunsa.

Ley 14/1970 (1970, 6 de agosto). Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletin Oficial del estado, 187, 12525-12546. https://bit.ly/2JdBXyf

López, E. (1978). Valores y educación: una aproximación empírica. Revista de Ciencias de la Educación, 24(95), 451-466.

Martínez, M., Esteban, F., Jover, G. y Payà, M. (2016). La educación, en teoría. Editorial Síntesis.

Moore, T.W. (1988). Introducción a la teoría de la educación. Alianza Editorial.

Puig, J.Mª., Martínez, M. (1989). Educación moral y democracia. Laertes.

Puig Rovira, J.Mª. (2002). La educación moral en la enseñanza obligatoria. ICE-Horsori.

Quintana, J.M. (1998). Pedagogía axiológica. La educación ante los valores. Dykinson.

Rodríguez, A. y Gallego, J.L. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación especial. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 307-327.

Vega Gil, L. (1997). La reforma educativa en España (1970-1990). Educar em Revista, 13, 101-132. https://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.175

Published

2020-12-25

How to Cite

Fontán de Bedout, L. ., & Ortega González, E. . (2020). Moral and Values Education Through the Papers Published During the Ley General de Educación (1970-1990). Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 26–40. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.02