Moral and Values Education Through the Papers Published During the Ley General de Educación (1970-1990)
DOI:
https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.02Keywords:
moral education, values education, educational research, educational policy trends, valuesAbstract
Fifty years after the approval of the Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (1970-1990), this article aims to identify and analyze, through a cross-retrospective review, the scientific production on moral education and values published in some scientific journals during the term of the aforementioned law. For this purpose, 2,684 documents corresponding to the years 1970-1990 were identified, of which a total of 187 documents were selected (6.97% of the articles published in those years). The analysis of the selected documents allowed to recognize the specific weight, the temporal distribution, the documentary typologies, the associated pedagogical disciplines and their subjects or themes. Predominance of theoretical documents (73.80%) and of the discipline of Theory and Philosophy of Education (44.92%) was observed, with highly variable topics or subjects. Furthermore, two periods of time were identified in which there was a considerable increase in the number of publications, possibly due to the issue of some specific monographs on moral education and values, together with a special interest in the preparation of the 1990 educational reform. In short, the concern moral education and values during the analyzed period of time was notable and growing, although limited to some places and irregular.
Downloads
References
Althof, W. y Berkowitz, M. W (2006) Moral education and character education: their relationship and roles in citizenship education. Journal of Moral Education, 35(4), 495-518. https://doi.org/10.1080/03057240601012204
Alvira, F. (1983). Perspectiva Cualitativa-Perspectiva Cuantitativa en la Metodología Sociológica. Reiss, 22, 53-75.
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7ma ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000165-000
Asensi, J. (2002) El desarrollo de la función tutorial en los centros educativos (1970 - 2002). Tendencias Pedagógicas, 7, 117-135.
Bartolomé, M y Sancho, J.M. (1997). La investigación educativa en la división de ciencias de la educación de la Universidad de Barcelona. Revista de Educación, 314, 269-283.
Berkowitz, M. W. y Oser, F. (ed.) (1985). Moral education: theory and application. Lawrence Erlbaum Associates.
Buxarrais, M. R., y Ortega, E. (2019). Controversies are no excuse: Citizenship education in Spain. Citizenship Teaching & Learning, 14(3), 331-346. https://doi.org/10.1386/ctl_00013_1
Colom, A.J. y Rodríguez, M. P. (1996). Teoría de la Educación y Ciencias de la Educación: carácter y ubicación. Teoría de la Educación, 8, 43-54. https://doi.org/10.14201/3087
Del Moral, B. (1971). El sistema tutorial en el contexto de la nueva ley de educación. Revista de Ciencias de la Educación, 17(68), 607-621.
Escámez Sánchez, J. (2003). Pensar y hacer hoy educación moral. Teoría de la Educación, 15, 21-31. https://doi.org/10.14201/3019
Esteve Zarazaga, J.M. (1979). Los problemas de la educación moral en nuestra sociedad contemporánea. Revista Española de Pedagogía, 37(145), 113-121.
García López, R. (1989). La educación moral en el actual sistema educativo español. Revista Española de Pedagogía, 47(184), 487-505.
Hernandez, R., Fernandez, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación. 3ª ed. McGraw-Hill.
Isaacs, D. (1981). La educación de las virtudes humanas. Eunsa.
Ley 14/1970 (1970, 6 de agosto). Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletin Oficial del estado, 187, 12525-12546. https://bit.ly/2JdBXyf
López, E. (1978). Valores y educación: una aproximación empírica. Revista de Ciencias de la Educación, 24(95), 451-466.
Martínez, M., Esteban, F., Jover, G. y Payà, M. (2016). La educación, en teoría. Editorial Síntesis.
Moore, T.W. (1988). Introducción a la teoría de la educación. Alianza Editorial.
Puig, J.Mª., Martínez, M. (1989). Educación moral y democracia. Laertes.
Puig Rovira, J.Mª. (2002). La educación moral en la enseñanza obligatoria. ICE-Horsori.
Quintana, J.M. (1998). Pedagogía axiológica. La educación ante los valores. Dykinson.
Rodríguez, A. y Gallego, J.L. (2019). Análisis bibliométrico sobre educación especial. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 307-327.
Vega Gil, L. (1997). La reforma educativa en España (1970-1990). Educar em Revista, 13, 101-132. https://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.175
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.


