El Service-learning and inclusive education in the initial training of teachers. Assessing student satisfaction
DOI:
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.17611Keywords:
Service-learning, action-research, inclusive education, teacher training, Higher education, University, Skills, education in valuesAbstract
Service-learning (SL) forms, together with action-research, a tandem that is being strengthened in universities to promote the quality of teaching through participation and social reflection. This article narrates the process followed in the Faculty of Teacher Training of the University of Santiago de Compostela to turn a classroom experience into a consolidated SL project, in collaboration with the National Organization for the Blind of Spain (ONCE). From this, an investigation has been proposed, which is framed within a project of R&D&I, and whose objective is to evaluate the satisfaction of the students who participate in the service-learning project, and in turn to know the skills acquired in this process. A mixed ex-post-factual methodology (quantitative-qualitative) has been followed. For this, two validated instruments have been used: a semantic differential (oswood scale) and semi-structured group interviews with the students involved. The results indicate a high degree of satisfaction with the project, by enhancing learning and future professional practice, as well as with the service provided to the community. As an aspect that could be improved, the students highlight the little time spent planning, organizing and executing the service, given the four-month nature of the subject.
Downloads
References
Alonso, I., Arandia, M., Martínez Domínguez, I., Martínez Domínguez, B., y Gezuraga, M. (2013). El aprendizaje-servicio en la innovación universitaria. Una experiencia realizada en la formación de educadoras y educadores sociales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 195-216. https://bit.ly/3qGne01
Álvarez, J. L., Martínez-Usarralde, M. J., González, H., y Buenestado, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-02
Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 7-16. https://doi.org/10.35362/rie3512871
Billig, S. (2000). Service-Learning Impacts on Youth, Schools and Communities: Research on K-12 School-Based Service-Learning, 1990-1999. RMC Research Corporation.
Bringle, R. G., y Clayton, P. H. (2012). Civic education through service learning: what, how, and why? En L. McIlrath, A. Lyons y R. Munck (Eds.), Higher education and civic engagement. Comparative perspectives (pp. 101-124). Palgrave Macmillan.
Bringle, R. G., Hatcher, J. A., y Muthiah, R. N. (2010). The role of service-learning on the retention of first-year students to second year. Michigan Journal of Community Service Learning, 16(2), 38-49. https://hdl.handle.net/1805/9646
Bringle, R., y Hatcher, J.A. (1996). Implementing Service Learning in Higher Education. Journal of Higher Education, 67(2), 221-239.
Deeley, S. (2015). Critical perspectives on service-learning in higher education. Palgrave Macmillan.
Díaz-Guerrero, R., y Salas, M. (1975). El diferencial semántico del idioma español. Trillas.
Fiuza, M., Lage, E., y Barcala, C. (2016). Sensibilización sobre inclusión y Aprendizaje Servicio en la Facultad de Formación de Profesorado de Lugo. Educación y diversidad = Education and diversity: Revista Interuniversitaria de Investigación sobre Discapacidad e Interculturalidad, 10(2), 51-62. https://bit.ly/3hspTq4
Fiuza, M., y Sierra, S. (2017). Creando y adaptando materiales para compartir: una experiencia con futuros maestros. Educatio Siglo XXI, 35(3), 153-174. https://doi.org/10.6018/j/308951
Folgueiras, P., Luna, E., y Puig-Latorre, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
García, M., y Sánchez, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos, 20, 127-145. https://doi.org/10.18172/con.2991
Holland, B. A. (2001). A comprehensive model for assessing service-learning and community-university partnerships. New Directions for Higher Education, 114, 51-60. https://doi.org/10.1002/he.13.abs
Howard, J. (1993). Community service learning in the curriculum. En J. Howard (Ed.), Praxis I: A faculty casebook on community service learning (pp. 3-12). University of Michigan.
Jiménez, M., Rodríguez, H., Sánchez, S., y Rodríguez, J. (2018). Construcción del discurso en torno a la Educación Inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 185-217. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.305771
Lorenzo, M., Mella, I., García Álvarez, J., y Varela, C. (2017). Investigar para institucionalizar el aprendizaje servicio en la universidad española. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 118-130. https://bit.ly/3x6k1cB
Maciel, C. (2003). La investigación-acción como estrategia de aprendizaje en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33, 91-110. https://doi.org/10.35362/rie330912
McIlrath, L. (2012). Community perspective on university partnership – Prodding the sacred cow. En L. McIlrath, A. Lyons y R. Munck (Eds.), Higher education and civic engagement. Comparative perspectives (pp. 139-154). Palgrave Macmillan.
Mella-Núñez, I., Quiroga-Carrillo, A., y Crespo, J. (2021). Aprendizaje-servicio y desarrollo cívico-social en titulaciones universitarias del ámbito educativo: preparando al alumnado para la práctica de una educación inclusiva. Educar, 57(2), 367-377. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1241
Mora, F. (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.
Ogden, J., y Clauss, C. (Eds.). (2006). Service learning for youth empowerment and social change. Peter Lang Inc.
Opazo, H, Aramburuzabala, P., y Ramírez, C. (2018). Emotions related to Spanish student-teachers’ changes in life purposes following service-learning participation. Journal of Moral Education, 47(2). https://doi.org/10.1080/03057240.2018.1438992
Osgood, C. (1952). The nature and measurement of meaning. Psychological Bulletin, 49(3), 197-237. doi: 10.1037/h0055737
Pérez, C., Vázquez, V., y López, I. (2016). El aprendizaje-servicio en la universidad: un estudio de las guías docentes. Educación y diversidad = Education and diversity: Revista Interuniversitaria de Investigación sobre Discapacidad e Interculturalidad, 10(2), 155-177. https://bit.ly/3hspTq4
Reardon, K.M. (2002). Participatory action research as service learning. New Directions for Teaching and Learning, 73, 57-64. https://doi.org/10.1002/tl.7307
Rincón, D. (1997). Investigación-acción cooperativa. En M. J. Gregorio (Ed.), Memorias del seminario de investigación en la escuela (pp. 71-97). Quebecor Impreandes
Rubio, L., Moliner, L., y Francisco, A. (Coords.) (2014). Construyendo ciudadanía crítica y activa: experiencias sobre el aprendizaje servicio en las universidades del estado español. Icaria.
Rubio, L., Puig, J. M., Martín, X., y Palos, J. (2015). Analizar, repensar y mejorar los proyectos: Una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje servicio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 111-126. https://bit.ly/3qHj33X
Santos Rego, M. A. (Ed.). (2016). Sociedad del conocimiento: aprendizaje e innovación en la universidad. Biblioteca Nueva.
Santos Rego, M. A., Jover, G., Naval, C., Álvarez Castillo, J. L., Vázquez Verdera, V., y Sotelino, A. (2017). Diseño y validación de un cuestionario sobre práctica docente y actitud del profesorado universitario hacia la innovación (CUPAIN). Educación XX1, 20(2), 39-71. https://doi.org/10.5944/educxx1.19031
Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (Eds.) (2018). Guía para la institucionalización del aprendizaje-servicio en la universidad. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.
Santos Rego, M. A., Sotelino, A., y Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Octaedro.
Santos Rego, M. A., Lorenzo Moledo, M., Sotelino Losada, A., y Rodríguez Fernández, J. E. (2020). Evaluar el impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio: una propuesta de implementación. En P. Aramburuzabala, C. Ballesteros, J. García-Gutiérrez y P. Lázaro (Eds.), El papel del aprendizaje-servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 733-738). UNED.
Smink, J., y Duckenfield, M. (Eds.). (1998). Making the Case for Service-Learning. Action Research & Evaluation Guidebook for Teachers. National Youth Leadership Council.
Sotelino, A. (2014). Aprendizaje-servicio en las universidades gallegas: evaluación y propuesta de desarrollo [Tesis doctoral]. Universidade de Santiago de Compostela (España). Repositorio Minerva. https://bit.ly/3jAvsoP
Sotelino, A., Mella, I.y Rodriguez, M.A. (2019). El papel de las entidades cívico-sociales en el aprendizaje-servicio: sistematizando la participación del alumnado en el tercer sector. Teoría de la educación, 31(2), 197-219. https://doi.org/10.14201/teri.20156
Sotelino, A., Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (2016). Aprender y servir en la universidad: una vía cívica al desarrollo educativo. Teoría de la Educación, 28(2), 225-248. https://doi.org/10.14201/teoredu282225248
Sotelino A., Arbués-Radigales E., García-Docampo L., & González-Geraldo J.L. (2021). Service-Learning in Europe. Dimensions and Understanding From Academic Publication. Frontiers in Education. 6:604825. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.604825
Stenhouse, V. L., Jarrett, O. S., Fernandes, R. M., y Namisi, E. (2014). In the service of learning and empowerment. Service-learning, critical pedagogy, and the problem-solution project. Information Age Publishing.
Vázquez, S., Liesa, M., y Lozano, A. (2017). Recreos Cooperativos e inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 173-185. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.213181
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Fiuza-Asorey, Alexandre Sotelino-Losada, Igor Mella-Núñez, Mar Lorenzo-Moledo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Authors conserve the copyrights and cede to the journal the right for first publication, with the work registered with the attribution licence of Creative Commons, which allows third parties to use the published work as long as they mention the authorship and the first publication in this journal.
The authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. include it an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and indeed recommended to publish their work on the internet (for example on institutional or personal pages) before and during the revision and publication process, because it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2022-03-11
Published 2022-05-23
- Abstract 917
- PDF (Español (España)) 446
- HTML (Español (España)) 267
- EPUB (Español (España)) 161