Design and validation of a teacher vocation questionnaire for teachers
DOI:
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.15751Keywords:
didactics, education, evaluation, measuring instrument, profession, teachers, teachers' attitude, teachingAbstract
The teaching vocation is considered an essential factor in the performance of teachers, being considered as a relevant factor in the academic achievement of students and, at the same time, an indicator of the educational quality of a country. However, there are no valid and reliable instruments that address the new challenges of the vocation. That is why we proceeded to design and validate an instrument to evaluate the teaching vocation in accordance with the new educational challenges in Mexico. By virtue of the foregoing, a Likert-type scale was designed with 23 questions and it was applied to 346 (plus 50 teachers as a pilot group) teachers of different educational levels. From the exploratory and confirmatory factor analysis, three factors were found: a) satisfaction with teaching; b) vocation awareness and c) educational commitment; the content and construct validity processes were carried out. The global reliability of the test was 0.96 in 21 final items; another important finding is that there are significant differences in the level of satisfaction with the teaching task according to gender. Was concluded that the instrument has sufficient validity and reliability to carry out the analysis of the vocation in teachers.
Downloads
References
Arias, B. (2008). Desarrollo del ejemplo de análisis factorial confirmatorio con LISREL, AMOS y SAS. En M.A. Verdugo, M. Crespo, M. Badía, B. Arias (Coords.) en Metodología en la Investigación sobre discapacidad. Introducción al uso de ecuaciones estructurales. VI Simposio Científico SAID, Salamanca. Publicaciones del INICO: Colección Actas 5/2008. Available at: https://bit.ly/3670xZT
Bedor, L. (2018). La formación continua de los docentes para la inclusión de los estudiantes con necesidades educativas especiales. Espirales. Available at: https://bit.ly/3vfV0u3
Boroel, B.I., & Arámburo, V. (2016). El posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 463-482. Available at: https://bit.ly/3aChH3Q
Cárdenas, G. & Santos, N. (2016). Sincronía y diacronía: una problematización de la vocación docente (segunda parte). Sincronía, (70), 244-266. Available at: https://bit.ly/2KFKwCP
Castro, R., & Jaramillo, C. (2018). Autopercepción de estudiantes novatos de pedagogías relativa a la vocación y talento pedagógico. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 1(1), 33-56. Available at: https://bit.ly/3iOX9br
Cervantes-Holguín, E. (2019). Vocación frustrada: aproximaciones a la deserción docente en México. Convergencias. Revista De Educación, 2(3), 73-94. Available at: https://bit.ly/3cbmk5b
Cupani, M. (2012). Análisis de Ecuaciones Estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Tesis, 2(1), 186-199. Available at: https://bit.ly/3p9XJCP
Da Costa, S., Paez, D., Oriol, X., Sánchez, F., & Gondim, S. (2016). Estructura de la escala de regulación emocional (MARS) y su relación con la creatividad y la creatividad emocional: un estudio en trabajadores españoles y latinoamericanos. En J. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano, & A. Rodríguez, Inteligencia emocional y bienestar II (págs. 461-474). Universidad San Jorge Ediciones. Available at: https://bit.ly/3paIrxE
Del Pino, M., & Fernández, M. (2019). La importancia de la vocación en la elección de la carrera de Magisterio. Análisis de las expectativas vocacionales de los aspirantes a maestro en el Centro Adscrito de Magisterio Mª Inmaculada de Antequera. Revista de Estudios Regionales, (114), 119-146. Available at: https://bit.ly/3aRpGcr
Dik, B. J., Eldridge, B. M., Steger, M. F., & Duffy, R. D. (2012). Development and Validation of the Calling and Vocation Questionnaire (CVQ) and Brief Calling Scale (BCS). Journal of Career Assessment, 20(3), 242–263. https://doi.org/10.1177/1069072711434410
Domínguez, R. (2018). Vocaciones e identidades profesionales en las mujeres maestras del Perú: Una aproximación desde los relatos de vida. En: Huerta, R. (coordinador). Mujeres maestras del Perú (pp. 157-168). Pontificia Universidad Católica del Perú - Centro de Investigaciones y Servicios Educativos (CISE). Available at: https://bit.ly/2NpQSqN
Eguren, M., & De Belaunde, C. (2019). No era vocación, era necesidad. Motivaciones para ser docente en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos. Available at: https://bit.ly/2NlvvXC
Esteve, J.M. (2010). Identidad y desafíos de la condición docente. En: Tenti, E. (compilador). El oficio del docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI (pp. 19-69). Siglo XXI editores. Available at: https://bit.ly/3pc7Gj0
González-Calixto, M. B., Patarroyo-Durán, N. I., & Carreño-Bodensiek, C. G. (2017). Principio de justicia en el aula y responsabilidad moral del docente frente a los estilos de aprendizaje. Rev.investig.desarro.innov,7 (2), 241-253. https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.4497
Gratacós, G. (2014). Estudio sobre las motivaciones en la elección de ser maestro (Tesis de doctorado). Universitat Internacional de Catalunya. Available at: https://bit.ly/3qIdCR7
Fernández-Guayana, T.G. (2020). Fenomenología de la responsabilidad por el Otro: un estudio sobre la vocación de la docencia. Revista Educación,44 (1). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39145
Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited
Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Graó
Jarauta, B. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. el caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 103-122.Available at: https://bit.ly/3aCEfl4
Magdaleno, M., González, A., & Dino, L. (2018). RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa,4 (1), 349-374. Available at: https://bit.ly/3erprGY
Márquez-Vázquez, C. (2016). Factores Asociados al Fracaso Escolar en la Educación Secundaria de Huelva. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,14 (3),131-144.Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55146042007
Merma-Molina, G., & Gavilán Martín, D. (2019). Análisis de las valoraciones del alumnado para repensar la autoridad docente y la formación para la ciudadanía. Educatio Siglo XXI, 37 (, 55-72. https://doi.org/10.6018/educatio.363381
Montero, I., & León, O. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1), 115-127. Available at: https://bit.ly/3sMs0K1
Mujica, F., & Orellana, N. (2016). Construcción de la Vocación en Estudiantes de Pedagogía en Educación Física: Un Componente Subjetivo de la Formación Profesional. Revista de Educación Física, 34(3). Available at: https://bit.ly/3qGeXIn
Muñoz-Fernández, G. A., Rodríguez-Gutiérrez, P., & Luque-Vílchez, M. (2019). La formación inicial del profesorado de educación secundaria en España: perfil y motivaciones del futuro docente. Educación XX1,22 (1), 71–92. https://doi.org/10.5944/educXX1.20007
Oliva, M.A. (2010). Profesar una vocación por la educación. Tres cartas en forma de escargot. Revista NEUMA, 3, 158-183. Available at: https://bit.ly/2MgXhEl
Organización Internacional del Trabajo y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). La educación no es una mercancía: docentes, el derecho a la educación y el futuro del trabajo. OIT-UNESCO. Available at: https://bit.ly/3gCTX3o
Ossa, C. J., Lagos, N. G., Palma, M. R., Arteaga, P. E., & Quintana, I. M. (2018). Construcción y análisis psicométrico del Cuestionario de Vocación Docente para estudiantes (CVD-E). REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(34), 15-29. doi: 10.21703/rexe.20181734cossa6
Penfield, R. D., & Giacobbi, P. R., Jr. (2004). Applying a score confidence interval to Aiken’s item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee0804_3
Peña, J. (2018). Transformación del Docente desde el Pensamiento Complejo. Revista Scientific, 3(7), 211-230. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.11.211-230
Pérez, C. (2004). Técnicas de análisis multivariante de datos. Aplicaciones con SPSS. Pearson-Prentice Hall.
Ramírez, G. (2017). Educar en la justicia. Revista Digital de Investigación Lasaliana, (12), 48-54. Available at: https://bit.ly/3sQrkCh
Real Academia Española (2020). Vocación. [En línea]. Available at: https://bit.ly/39atQN4
Rojas, A. (2017). La motivación a los docentes en las universidades peruanas. Horizontes Pedagógicos,18 (2), 150-160. Available at: https://bit.ly/2RZRyFM
Rojas, A. L., Estévez, M. A., & Macías, A. M. (2018). Interés profesional-vocación docente, en estudiantes de la carrera educación inicial. Revista Conrado, 14(64), 72-79. Available at: https://bit.ly/2M0glXr
Sánchez, E. (2003). La Vocación entre los Aspirantes a Maestro. Educación XX1, (6), 203-222. Available at: https://bit.ly/2KJ3PLw
Sánchez, E. (2009). Mitos y realidades en la carrera docente. Revista de Educación, 348, 465-488. Available at: https://bit.ly/367kNun
Sanz Ponce, R., González Bertolín, A., & López Luján, E. (2020). Docentes y pacto educativo: una cuestión urgente. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(26), 105-120. doi:https://doi.org/10.18172/con.4399
Serrano, R, & Pontes, A. (2016). El desarrollo de la Identidad Profesional Docente en la formación inicial del profesorado de secundaria. Enseñanza & Teaching, 34, 35-55. https://doi.org/10.14201/et20163413555
Simões, A.M., & Diniz-Pereira, J.E. (2017). Olhar o magistério "no próprio espelho": O conceito de profission alidade e as possibilidades de se repensar o sentido da profissão docente. Revista Portuguesa de Educação,30 (1), 7-34. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37451307002
Tenti, E. (1988). El arte del buen maestro. Pax México.
Torres, E.F. (2018a). La relevancia del docente en la educación centrada en el estudiante. Voces De La Educación, 3(5), 215-222. Available at: https://bit.ly/3sOb462
Torres, E.F. (2018b). Competencias socioemocionales y creencias de autoeficacia como predictores del burnout en docentes mexicanos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, REXE, 17(35), 15-27. 10.21703/rexe.20181735torres1
Torres, E.F. (2020). Habilidades intrapersonales y su relación con el burnout en docentes de educación básica en León, México. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, REXE, 19(39), 163-179. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201939torres9
Urbina, J. (2015). Maestros de la pasión por aprender…“cuchillas pero chéveres”. Revista Colombiana de Educación, 68, 91-111. Available at: https://bit.ly/398Le4Q
Valenzuela, J., Muñoz, C., & Marfull-Jensen, M. (2018). Perfiles motivacionales durante la formación inicial docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado,22 (1), 325–346. Available at: https://bit.ly/3tHL7pa
Vanegas, C., & Fuentealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780
Vianello, M., Dalla Rosa, A., Anselmi, P., & Galliani, E.M. (2018). Validity and measurement invariance of the Unified Multidimensional Calling Scale (UMCS): A three-wave survey study. PLOS ONE 13(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0209348
Weinstein, J. (2015). Elementos de la subjetividad de los docentes latinoamericanos a partir del estudio TERCE. Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación, (1). Available at: https://bit.ly/3bY4Lqy
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edgar Fabián Torres-Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Authors conserve the copyrights and cede to the journal the right for first publication, with the work registered with the attribution licence of Creative Commons, which allows third parties to use the published work as long as they mention the authorship and the first publication in this journal.
The authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. include it an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and indeed recommended to publish their work on the internet (for example on institutional or personal pages) before and during the revision and publication process, because it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-12-01
Published 2022-01-25
- Abstract 2923
- PDF (Español (España)) 1536
- ePUB (Español (España)) 33
- HTML (Español (España)) 779