Hate speech: a systematic review of scientific production and educational considerations
DOI:
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.20240Palabras clave:
Scientific activities, Speech, Emotions, Discrimination, Disinformation, Media education, Pedagogy, DemocracyResumen
Hate speech is a specific form of expression targeting certain vulnerable or minority groups. It is a social phenomenon which has gained strength in recent years due to its normalisation from the public sphere and escalation on social media, particularly in contexts of crisis such as the circumstances that have arisen around COVID-19. This paper presents a systematic review of the scientific literature produced over the past two decades in English, Portuguese and Spanish as a tool to examine, from social science, the landscape of studies around one of the main threats democratic societies face today. In addition to an evidence-based idea of the state of the art, the results show a substantial increase of research into hate speech over the past five years and how focal points and disciplines have evolved from those approaches and are gaining in importance, along with the analysis of regulations and laws, computational linguistics and discourse analysis. Furthermore, the dearth of research from the field of communication and education is confirmed, which would allow us to examine not only its management and analyse its impact, but rather its understanding from critical pedagogical perspectives committed to the deepening and extension of democracy.
Descargas
Citas
Acha, B. (2021). Analizar el auge de la ultraderecha. Surgimiento, ideología y ascenso de los nuevos partidos de ultraderecha. Gedisa.
Aparici, R. & García-Marín, D. (2019). Historia de la mentira: más allá de Derrida. In R. Aparici & D. García-Marín. La posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política (pp. 17-24). Gedisa.
Appadurai, A. (2007). El rechazo de las minorías. Ensayo sobre la geografía de la furia. Tusquets.
Bleich, E. (2014). Freedom of Expression versus Racist Hate Speech: Explaining Differences Between High Court Regulations in the USA and Europe. Journal of Ethnic and Migration Studies, 40(2), 283-300. https://doi.org/10.1080/1369183X.2013.851476
Bustos Martínez, L., Santiago Ortega, P. P., Martínez Miró, M. A. & Rengifo Hidalgo, M. S. (2019). Discursos de odio: una epidemia que se propaga en la red. Estado de la cuestión sobre el racismo y la xenofobia en las redes sociales. Revista Mediaciones Sociales, (18), 25-42. http://dx.doi.org/10.5209/MESO.64527
Cabezas, A. & Medina, P. (2021). Mapeo de actores y repertorios de odio. El género y la migración en el epicentro de las políticas anti-derechos en España y la Unión Europea. Asociación de Investigación y Especialización sobre Temas Iberoamericanos. https://bit.ly/3mX1Un1
Carlson, C. R. (2021). Hate Speech. Massachusetts Institute of Technology (MIT) Press.
Carlsson, U. (Ed.) (2019). Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age. A question of Democracy. UNESCO Chair on Freedom of Expression, Media Development and Global Policy at University of Gothenburg. https://bit.ly/3zQ8iQT
Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas. Procedimientos generales y Framework para las Ciencias Humanas y Sociales. Universitat Pompeu Fabra. https://bit.ly/3gY0iWm
Cohen, R. (2018). Taking North American White Supremacist Groups Seriously: The Scope and Challenge of Hate Speech on the Internet. International Journal for Crime, Justice and Social Democracy 7(2), 38-57. https://doi.org/10.5204/ijcjsd.v7i2.517
Keen, E. & Georgescu, M. (2020). Bookmarks. A manual for combating hate speech online through human rights education. [Revised edition]. Council of Europe / No Hate Speech Movement. https://bit.ly/3ByqoXP
Ellinas, A. (2010). The Media and the Far Right in Western Europe: Playing the Nationalist Card. Cambridge University Press.
Emcke, C. (2017). Contra el odio. Taurus.
European Commission against Racism and Intolerance (2016). ECRI General Policy Recommendation nº 15 on Combating Hate Speech. European Council. https://bit.ly/3DIDrYD
Fassin, E. (2018). Populismo de izquierdas y neoliberalismo. Herder.
Fernández de Castro, P. & González-Páramo, A. (2019). La franquicia anti-inmigración. Cómo se expande el populismo xenófobo en Europa. Fundación porCausa. https://bit.ly/2YwVUrd
Fish, S. (2019). The First. How to think about Hate Speech, Campus Speech, Religious Speech, Fake News, Post-truth and Donald Trump. Atria.
Fundación Foessa (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España. Fundación Foessa. https://www.foessa.es/viii-informe/
Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Galaxia Gutenberg.
Giorgi, G. y Kiffer, A. (2020). Las vueltas del odio. Gestos, escrituras, políticas. Eterna Cadencia Editora.
Grant, M.J. & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Hochschild, A. (2018). Extraños en su propia tierra. Réquiem por la derecha estadounidense. Capitán Swing.
Izquierdo Grau, A. (2019). Contrarelats de l’odi a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències socials. Una recerca interpretativa i crítica a l’educació secundària [Doctoral thesis]. Universitat Autónoma de Barcelona. https://bit.ly/3jEDywj
Jakubowicz, A. (2017). Alt-Right white lite: Trolling, hate speech and cyber racism on social media. Cosmopolitan Civil Societies: An Interdisciplinary Journal, 9(3), 41-60. http://dx.doi.org/10.5130/ccs.v9i3.5655
Kaufman, G. (2015). Odium Dicta - Freedom of Expression and Protection of Discriminated Groups on the Internet. CONAPRED. https://bit.ly/3t6ziJj
Lakkof, G. (2007). No pienses en un elefante. Editorial Complutense.
Maalouf, A. (2010). Identidades asesinas. Alianza Editorial.
Marantz, A. (2021). Antisocial. La extrema derecha y la “libertad de expresión” en internet. Capitán Swing.
Monge, V. (2015). La codificación en el método de investigación de la grounded theory o teoría fundamentada. Innovaciones educativas, (22), 77-84. https://doi.org/10.22458/ie.v17i22.1100
Mouffe, C. (2018). Por un populismo de izquierda. Siglo Veintiuno.
Muratova, N., Grizzle, A. & Mirzakhmedova, D. (2019). Media and information literacy in journalism. A handbook for journalists and journalism educators. UNESCO. Retrieved from https://bit.ly/3mVSvc0
Norris, P. & Inglehart, R. (2019). Cultural Blacklash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism. Cambridge University Press.
Oriola, O. & Kotze, E. (2020). Evaluating Machine Learning Techniques for Detecting Offensive and Hate Speech in South African Tweets. IEEE Access, 8, 21496-1509. https://doi.org/10.1109/access.2020.2968173
Paz, M. A., Montero-Díaz, J., & Moreno-Delgado, A. (2020). Hate speech: A systematized review. Sage Open, 10(4), 1-12. https://doi.org/10.1177/2158244020973022
Poletto, F., Basile, V., Sanguinetti, M. et al. (2021). Resources and benchmark corpora for hate speech detection: a systematic review. Lang Resources & Evaluation, 55, 477–523. https://doi.org/10.1007/s10579-020-09502-8
Ramos, M. et al. (2021). De los neocon a los neonazis. La derecha radical en el Estado español. Fundación Rosa Luxemburgo. https://bit.ly/3gXve9r
Rancière, J. (2021, January 22). Reflexiones sobre el final de la presidencia de Donald Trump. Ctxt. https://bit.ly/3DJ0eU6
Stefanoni, P. (2021). ¿La rebeldía se volvió de derecha? Siglo Veintiuno.
Sousa Santos (de), B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.
Tamayo, J.J. (2021). La Internacional del odio. Icaria.
Tiburi, M. (2019). ¿Cómo conversar con un fascista? Reflexiones sobre el autoritarismo de la vida cotidiana. Akal.
Todorov, T. (2014). El miedo a los bárbaros. Galaxia Gutemberg.
UNESCO (2021). Addressing Hate Speech through education. World Conference of Ministers of Education, October 26, 2021. UNESCO Education for World Citizenship and Peace Section. https://bit.ly/3zGts4B
United Nations (2019). United Nations Strategy and Plan of Action on Hate Speech. United Nations. https://bit.ly/3gVlPPu
United Nations (2020). United Nations Guidance Note on Addressing and Countering COVID-19 related Hate Speech. United Nations. https://bit.ly/3BAZ1wA
Velasco, V. & Rodríguez Alarcón, L. (2020). Nuevas narrativas migratorias para reemplazar los discursos del odio. PorCausa. Investigación, periodismo y migraciones. https://bit.ly/38z7TGp
Waldron, J. (2012). The harm in Hate Speech. Harvard Univer
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Alberto Izquierdo Montero, Noemi Laforgue-Bullido, David Abril-Hervás
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Revista Fuentes brinda acceso abierto inmediato a todo su contenido sobre el principio de que hacer que la investigación esté disponible de forma gratuita para el público para apoyar un mayor intercambio global del conocimiento.
De esta manera, el lector puede acceder a todos los contenidos de la revista desde el momento de la publicación sin coste ni obligación de suscripción.
Salvo indicación contraria, los artículos publicados en Revista Fuentes tienen licencia bajo el acuerdo de licencia internacional Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0). Los autores retienen los derechos de autor y se permite a terceros copiar, distribuir y hacer uso de los trabajos siempre que cumplan con los términos y condiciones establecidos por dicha licencia
- citar la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra).
- No se usen para fines comerciales.
- Si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Puede encontrar más información al respecto en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es.
En el caso de trabajos publicados bajo una licencia diferente a la anteriormente mencionada (CC BY-NC-ND o CC BY-NC) los autores retienen los derechos de autor, permitiéndose su copia, distribución y uso de los trabajos siempre que cumplan con los términos y condiciones de la licencia correspondiente. Puede encontrar más información al respecto en https://creativecommons.org/licenses/?lang=es.
Aceptado 2022-03-11
Publicado 2022-05-23
- Resumen 953
- PDF (English) 572
- HTML (English) 324
- EPUB (English) 161