The interpretation of contemporary architectural works as a basis for learning and research in architecture.

Application to the case of OMA's BLOX

Authors

  • Carmen Guerra de Hoyos Profesora Titular de Universidad de Sevilla. Departamento Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. https://orcid.org/0000-0003-2514-3932
  • Silvana Rodrigues de Oliveira Universidad de Sevilla https://orcid.org/0000-0001-7621-9234
  • Sara Fernández de Trucios Universidad de Sevilla https://orcid.org/0000-0001-5905-6322
  • Zacarías De Jorge Crespo Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla
  • Gracia Mª Cabezas García Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla https://orcid.org/0000-0003-0387-4216
  • Luisa Alarcón González Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2024.i35.07

Keywords:

architectonic composition, hermeneutics, genealogy, socio-spatial processes, transversal

Abstract

This proposal for architectural hermeneutics is formulated by a group of researchers from different areas of knowledge. Our objective is to enrich the research and teaching of Architecture, focusing on production of the last 30 years in an international context. It is a collective and transversal way of working that allows, by delving deeper into case studies, to find ways of doing that allow iteratively understanding growing sectors of recent architecture and preceding architecture. Our group evolves by focusing on medium-term objectives that will allow us to improve our teaching and research interaction. We present one of the cases, a work by OMA studio, BLOX (Copenhagen, 2006-2018). This example shows the usefulness of chosen methodology to reveal key aspects of the building that do not appear in bibliographic reviews available to date. Phases that are proposed in the interpretation —description, genealogy-teratology, and meaning— have been enriched by transversal contributions of the group's components. Thus, issues have been identified allowing us to find the constructive-structural approach that underlies the work and that articulates both the interweaving of functions and the volumetric decomposition of the building. These keys are also present in many contemporary buildings as a means of solving the problem of constructing complex volumes that challenge the traditional statics of Architecture. Study of BLOX provides us with knowledge about how this approach has very diverse formal results and opens the understanding of contemporary architectural production, as it is complemented by the successive study of more works.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carmen Guerra de Hoyos, Profesora Titular de Universidad de Sevilla. Departamento Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas. Escuela Técnica Superior de Arquitectura.

Arquitecta por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Sevilla 1990.Doctora 2005. Premio extraordinario de doctorado 2005. Premio de publicaciones KORA, por la tesis doctoral. Profesora titular del Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas. Desde 2021 soy miembro del grupo HUM 992 (Arquitectura y Prospectiva). Como investigadora he desarrollado proyectos competitivos con financiación pública o privada tales como 'Hibridación y transculturalidad en los modos de habitación contemporánea', 'Mapeado interactivo de investigaciónen el IUACC y su relación con el de los agentes del sistema andaluz de conocimiento', 'Urbanização e Mundialização: novosprocessos de produção do espaço urbano', en el Instituto de arquitectura y urbanismo. Sao Carlos, Sao Paulo, 'Movilidades, diversidad social y sostenibilidad: los retos de la agenda europea para el desarrollo rural', Universidad Pública de Navarra. Facultad de Sociología. He sido profesora invitada en distintas Universidades latinoamericanas: Brasil (Sao Paulo, Sao Carlos), Colombia (Medellín), Argentina (Santa Fe).

References

Benevolo, Leonardo. 1990. Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili.

Bradbury, Michael, and Chris Carroll. 2019. “BLOX, Copenhagen, Denmark. Turning a once-derelict section of Copenhagen’s waterfront into a vibrant cultural hub”. The Arup Journal. Issue 1: 14-19. https://www.arup.com/-/media/arup/files/publications/t/arup-journal-issue-1-2019.pdf Choay, Francoise. 2007. Alegoría del Patrimonio. Barcelona: Gustavo Gili.

Compagnon, Antoine, and Manuel Arranz. 2020. La segunda mano: o El trabajo de la cita. Barcelona: Acantilado.

Frampton, Kenneth. Historia crítica de la arquitectura moderna. 2009. Barcelona: Gustavo Gili.

Fundación Arquia. 2024. Catálogo que incluye información bibliográfica y videográfica sobre los congresos. https://fundacion.arquia.com/centro-documentacion/catalogo/recursos/c9ac42b1-8f37-4b4b-b057-20e98a81fa64?searchquery=q%3danyone%26f_ix_catalog%3dcentrodocumentacion.catalogo%26f_ix_type%3dcditem%26f_tipoficha%3drecurso&backurl=%2fcentro-documentacion%2fcatalogo%2fexplora%2f%3fq%3danyone https://fundacion.arquia.com/FileHandler/documentales/itemdocumentales/id65/maqueta%20dvd%2040_WEB.pdf.

Guerra de Hoyos, Carmen. 2023. “El Presente Desde El Pasado O El Pasado Desde El Presente: Dos vías Complementarias De comprensión Del Pensamiento arquitectónico contemporáneo”. Astrágalo. Cultura De La Arquitectura y La Ciudad 1 (31 (EXTRA):85-102. https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i31.05.

Koolhaas, Rem. 1998 “Bigness, or the problem of large”. En Small, medium, large, extra-large, Koolhaas, R. Sigler, J., Mau, B. y Werlemann, H., 495-516. The Monacelli Press

Koolhaas, Rem. 1994. Delirious New York: a retroactive manifesto for Manhattan. Rotterdam: 010 Publishers.

Lahuerta, Juan José. 2021. Arte en la época del infierno. Madrid: Asimétricas.

Márquez Cecilia, Fernando, y Levene, Richard. 2007. “OMA AMO Rem Koolhaas 1996-2007 (II): teoría y práctica= theory and practice.” El Croquis 134/135.Montaner, Josep María. 2006. Después del movimiento moderno: arquitectura de la segunda mitad del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.

Tafuri, Manfredo. 1972. Teorías e historia de la arquitectura:(hacia una nueva concepción del espacio arquitectónico). Barcelona: Laia.

Tejonero Valenzuela, Marina. 2023. “El inconsciente que compone: la mano de Copenhague”. Astrágalo. Cultura de la Arquitectura y de la Ciudad 31: 103-128. https://dx.doi.org/10.12795/astragalo.2023.i31.06.Tournikiotis, Panayotis. 2001. La historiografía de la arquitectura moderna. Madrid: Mairea.

Van Loon, Ellen. 2018a. En Ricci, Giulia. “Ellen van Loon. Oma narrates Blox in Copenhagen”. Domus. 05 May 2018. https://www.domusweb.it/en/architecture/2018/05/05/oma-narrates-blox-in-copenhagen.html

Van Loon, Ellen. 2018b. En Barba, José Juan. “Un no-lugar, una intersección urbana convertida en arquitectura habitada. BLOX / DAC por OMA”. https://www.metalocus.es/es/noticias/un-no-lugar-una-interseccion-urbana-convertida-en-arquitectura-habitada-blox-dac-por-oma

Vidler, Anthony and Moisés Puente. 2011. Historias del presente inmediato: la invención del movimiento moderno arquitectónico. Barcelona: Gustavo Gili.

Weiss, Kristoffer. 2018-a. Blox. Denmark’s world of architecture, design and new ideas. Copenhague: Reldania. https://www.realdania.org/-/media/realdaniaorg/publications/realdania_blox_uk_april2018_singles.pdf

Weiss, Kristoffer. 2018-b. Blox. Copenhague: Reldania. https://www.realdaniabyogbyg.org/media/h3neww40/blox-the-book.pdf

Wikimedia commons. 2024. https://commons.wikimedia.org/wiki

Published

2024-09-29

How to Cite

Guerra de Hoyos, C., Rodrigues de Oliveira, S., Fernández de Trucios, S., De Jorge Crespo, Z., Cabezas García, G. M., & Alarcón González, L. (2024). The interpretation of contemporary architectural works as a basis for learning and research in architecture. : Application to the case of OMA’s BLOX. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(35), 159 a 182. https://doi.org/10.12795/astragalo.2024.i35.07
Received 2024-05-14
Accepted 2024-07-18
Published 2024-09-29
Views
  • Abstract 133
  • PDF (Español (España)) 67