Nothing is what it seems. About Mudéjar: Romanticism, monumental protection and historical identities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i31.10

Abstract

Mudéjar is considered a settled style inside the heterogeneous reality of Spanish Medieval Art, even so, in a first approach could seem a permitted label inside the most traditional Art History development, actually it was created in a very specifically context, with Romanticism and Historicism, within the intention of get close to other previous periods from the Middle Ages that were previously rejected. A new way to classify the monuments that were built after the christian conquest as well as an intention to give some answers to the complex national historical reality that gave new ideas about constructions but without a clear development inside the traditional Art History timeline. Inside some traditional and new historical and artistic perspectives, mudéjar style constitutes a particular case of study that was established by José Amador de los Ríos during the XIXth century. This article contemplates the process of edition and transformation that national architecture did with Romanticism in relationship with the heritage conservation and how mudéjar was a singular style to try a first classification and protection of Islamic Medieval Art as a constant

research for a longed national identity. A label with many conventionalisms presented and revised for a better signification inside its context, referring to different studies that will try to give a global idea of the term and update the topic to modern academic references.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez Rodríguez, María Victoria. 2014. "La revista "El Arte en España (1862-1870)" y su papel en la evolución de la historiografía arquitectónica española”. Norba: Revista de arte, Nº 35: 131-149.

Álvarez Rodríguez, María Victoria. 2016. “La difusión de los presupuestos románticos a través de dos revistas artísticas decimonónicas: El Artista (1835-1836) y The Germ (1850)”. Boletín de arte, Nº 37: 61-70.

Álvarez Rodríguez, María Victoria. 2017. “Romanticismo y romanticismos en los grabados de la revista artística "No Me Olvides” (1837-1838)”. De arte: revista de historia del arte, I, Nº. 16: 151-165.

Amador de los Ríos, José. 1872. El estilo mudéjar en arquitectura / discurso de José́ Amador de los Ríos, leído en Junta Publica de 19 de junio de 1859; [y contestación de Pedro de Madrazo]. Publicado junto con otros 13 discursos en el vol. I. Discursos leídos en las recepciones y actos públicos celebrados por la Real Academia de las Tres Nobles Artes de San Fernando desde el 19 de junio de 1859: tomo I. (pp. 1-73). Madrid: Imprenta de Manuel Tello. Acceso 22/08/2022.

http://www.realacademiabellasartessanfernando.com/assets/docs/discursos_ingreso/Amador_de_los_Rios_Jose-1872(2).pdf?PHPSESSID=d92328dc6162d7c7412289e3c13580e8.

Amador de los Ríos, Rodrigo. 1880. Inscripciones árabes de Córdoba. Madrid: [s.n.], Imprenta de Fortanet. Acceso 26/03/2019.

http://www.bibliotecavirtualdeandalucia.es/catalogo/consulta/registro.cmd?id=1015229.

Biografía Amador de los Ríos, Real Academia de la Historia. Acceso 09/01/2023.

https://dbe.rah.es/biografias/7115/jose-amador-de-los-rios-y-serrano.

Feliciano, María Judith y Ruiz Souza, Juan Carlos. 2017. “Al-Andalus and Castile. Art and Identity in the Iberian Peninsula”. En Renaissance and Baroque Architecture. Part II. Global Geographies and European Internationalism. Iberia, Spanish Italy, the Ottomans, and Latin America. Editado por Alina Payne, 1-31. Nueva Jersey, John Wiley & Sons, Inc,. doi: https://doi.org/10.1002/9781118887226.wbcha019.

García Alcázar, Silvia. 2009. La ideología romántica en la restauración monumental en España durante el siglo XIX. Ciudad Real: Universidad de Castilla-la Mancha.

García Alcázar, Silvia. 2011. “La huella romántica en la restauración monumental decimonónica en España.”. Anales de historia del Arte, Volumen Extraordinario: 197-210.

Garric, Jean-Philippe (2016). “Alexandre Lenoir et Charles Percier : un compagnonnage oublié”. En Geneviève Bresc-Gautier, Béatrice de Chancel-Bardelot (dir.) Un musée révolutionnaire. Le musée des Monuments français d’Alexandre Lenoir, Paris, Hazan: 241-250.

Gomez Crespo, Juan 1978. “José Amador de los Ríos en el panorama cultural del siglo XIX”. Boletín de la Real Academia de Córdoba, de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes, n.99: 29-49.

González-Varas, Ignacio. 2018. Conservación de bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas. Madrid: Manuales de Arte Cátedra.

Henares Cuéllar, Ignacio. 1982. Romanticismo y teoría del arte en España. Madrid: Cátedra.

Hernández Hernández, Francisca. 1998. “Las revistas románticas españolas y su visión del patrimonio arqueológico”. Complutum 9: 231-254.

Hernando, Javier. 1995. El pensamiento romántico y el arte en España. Madrid: Cátedra.

Herrero Romero, Sebastián. 2017. De lo original a lo auténtico. La restauración de la Mezquita-Catedral de Córdoba durante el siglo XX. Córdoba: Cabildo Catedral de Córdoba.

Honour, Hugh 1996. El Romanticismo. Madrid: Alianza Forma.

Kume, Junjo, 2016. El arte mudéjar en la Historia del Arte Español: en busca de una identidad. XVIII Jornadas de Historia del Arte, Madrid.

Laguna Bolívar, Ángela. 2020. Rafael Romero Barros y la construcción patrimonial de Córdoba en el siglo XIX. [Trabajo Fin de Máster Inédito]. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/100710

López Guzmán, Rafael (2016). Arquitectura mudéjar. Madrid: Cátedra.

Paulino Montero, Elena. 2022. “Repensando el mudéjar desde el siglo XXI. El canon hispánica que no fue”. Repensando el canon. Modelos, categorías y prestigio en el arte medieval hispano, editado por Javier Martínez de Aguirre y Ángel Fuentes Ortiz, Madrid: Sílex: 171-191.

Pérez Villaamil, Genaro. 1842-1850. España monumental y artística. Paris: Alberto Hauser, 1842-1850 (Imprenta de Fain y Thunot). Acceso 9/01/2023.

https://bibliotecadigital.jcyl.es/i18n/consulta/registro.cmd?id=11442.

Robertson, Ian. 1984. Los curiosos impertinentes. Viajeros ingleses por España desde Carlos III hasta 1855. Barcelona: Serbal.

Romero Barros, Rafael. 1883. Manuscrito del Inventario para el Museo Arqueológico de Córdoba [Papel]. Colección Familia Romero de Torres (Caja 4/6). Archivo Histórico Provincial de Córdoba.

Romero Barros, Rafael. 1883. Manuscrito del prólogo para el inventario del Museo Arqueológico de Córdoba [Papel]. Colección Familia Romero de Torres (Caja 4/6). Archivo Histórico Provincial de Córdoba.

Romero Barros, Rafael. 1884. “La sinagoga de Córdoba, hoy ermita dedicada al culto bajo la advocación de San Crispín”. Edición digital a partir de Boletín de la Real Academia de la Historia, Tomo 5: 234-264. Acceso 10/12/2022.

http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-sinagoga-de-crdoba-hoy-ermita-dedicada-al-culto-bajo-la-advocacin-de-san-crispn-0/.

Romero Barros, Rafael. 1892. Córdoba monumental y artística. Edición facsímil con introducción por M. Mudarra Barrero, 1991. Córdoba: Caja Provincial de Ahorros de Córdoba.

Royo Naranjo, Lourdes y Laguna Bolívar, Ángela. (2022). “El ideario romántico en la construcción patrimonial de la ciudad de Córdoba. Aportaciones para una interpretación de su contexto turístico-cultural”. ERPH revista electrónica de patrimonio histórico, Nº31, 87-112. Doi: https://doi.org/10.30827/erph.vi31.23450.

Ruiz Souza, Juan Carlos. 2011. “Arquitecturas aljamiadas: Al-Andalus y la Corona de Castilla en la Baja Edad Media. Asimilación, conservación y creatividad artística. Al-Andalus: paradigma y modernidad coordinado por Emilio González Ferrín: 105-128. Sevilla: Fundación Tres Culturas del Mediterráneo.

Ruiz Souza, Juan Carlos. 2016. “Los estilos nacionales y sus discursos identitarios: el denominado estilo mudéjar”. La Historia del Arte en España: devenir, discursos y propuestas, A. Molina Martín: 197-216. Polifemo: Madrid.

Ruiz Souza, Juan Carlos. 2016. “Al-Andalus e Hispania en la identidad del arte medieval español. Realidad y desenfoque historiográfico”. En: Identidades cuestionadas: Coexistencia y conflictos interreligiosos en el Mediterráneo (SS. XIV-XVIII), B. Franco Llopis, B. Pomara Saverino, M. Lomas Cortés, B. Ruiz Bejarano (eds.): 375-394. Valencia: Universitat de València.

Ruiz Souza, Juan Carlos. 2019. “Hispania, Al-Andalus, and the Crown of Castile: Architecture and Constructions of Identity”. Jews and Muslims Made Visible in Christian Iberia and Beyond, 14th to 18th Centuries: Another Image, coord. por Borja Franco Llopis, Antonio Urquízar Herrera: 121-138.

Urquízar Herrera, Antonio. 2010. “La caracterización política del concepto mudéjar en España durante el siglo XIX". Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Ha del Arte, nº 22-23: 201-216.

Ventura Molina, Miguel (coord.). 2021. Revista Al-mulk nº19, Real Academia de Córdoba, Córdoba.

Published

2023-05-05

How to Cite

Royo Naranjo, L., Laguna-Bolívar, Ángela, & Díaz-Recasens Montero de Espinosa, G. (2023). Nothing is what it seems. About Mudéjar: Romanticism, monumental protection and historical identities. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(31 (EXTRA), 197–216. https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i31.10
Received 2023-01-29
Accepted 2023-03-31
Published 2023-05-05
Views
  • Abstract 178
  • PDF (Español (España)) 86