“Attention to diversity" as an opportunity. The perspective of the Gea-Clío project
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2019.i98.03Keywords:
Social sciences, Educational innovation, Educational reform, Didactics, Compulsory education, Secondary educationAbstract
In 1989, the group of pedagogical innovation and research Gea-Clío was set up in Valencia (Spain). It focused on didactics of geography and history from a progressive and critical perspective. A year later (in 1990) a major educational reform was initiated in Spain, which extended the compulsory schooling up to 16 years. The implementation of this reform led to the appearance of serious problems in the Spanish educational system. The genesis of these problems, the conservative solutions applied during the last years and their effects are analyzed. The approaches and proposals given to these new challenges by the Gea-Clío group, as well as the results obtained, are explained here.Downloads
References
Duarte, O. (2018). La Enseñanza de la Historia: innovación y continuidad desde Rafael Altamira. Revista Española de Pedagogía, 76(269), pp. 141-155. doi: 10.22550/REP76-1-2018-07
Fernández Enguita, M., Mena, L. y Riviere, J. (2010) Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Fundación la Caixa.
Freire, P. (1970/2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Generalitat Valenciana (2010). Ley 15/2010, de 3 de diciembre, de la Generalitat, de Autoridad del Profesorado. Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. (6414) pp. 44887-44890. Valencia: Generalitat Valenciana.
Giménez Urraco, E. (2014). Práctica pedagógica en un centro de atención educativa singular de un barrio de acción preferente. Aproximación desde la teoría de Basil Bernstein. (Tesis doctoral) Valencia: Universitat de València.
Grup Germania-75 (1980). Materiales para la clase de Historia I. Proyecto experimental de didáctica de la Historia para un primer curso de B.U.P. Madrid: Anaya.
INEE-Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). Sistema estatal de indicadores de la educación 2018. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Martínez Bonafé, A. y Souto, X.M. (2019, mayo). Las oposiciones para profesorado de secundaria. Un debate necesario. Aula de Secundaria (31), pp. 32-36.
Martínez, J.S. (2017). La equidad y la educación. Madrid: Catarata.
Martínez, M. y Campo, B. (2017) Saber geografía mediante un problema escolar: ¿Nos seguiremos bañando en el Pou Clar? En García, D., Martínez, S. y Souto, X.M. (eds.) Las buenas praxis escolares: investigar desde la práctica del aula. Valencia: Nau Llibres, pp. 141-152.
MEC-Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Las cifras de la educación en España. Madrid: MEC.
MEFP-Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Datos y cifras. Curso escolar 2018/2019. Madrid: MEFP.
Moreno, J. y García, R. (2008). El profesorado y la secundaria: ¿demasiados retos? Valencia: Nau Llibres.
Nadie quiere recoger fresas en Huelva: 23.000 empleos ofertados y sólo 970 solicitudes. (2019, 18 febrero). lavozdelsur.es. Recuperado de https://www.lavozdelsur.es/nadie-quiere-recoger-fresas-en-huelva-23-000-empleos-ofertados-y-solo-970-solicitudes/
Pérez, P., Ramírez, S., Souto, X.M. (1997). ¿Cómo abordar los problemas ambientales y sociales desde el aula? Valencia: Nau Llibres.
Pineda Alfonso, J.A. y García Pérez, F.F. (2014, diciembre) Convivencia y disciplina en el espacio escolar: discursos y realidades. Scripta Nova 18(496), pp. 1-21.
Pineda Alfonso, J.A. y García Pérez, F.F (2016) Conflicto y convivencia. Profesores y alumnos en el proceso de enseñanza en un aula de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 71(21), 1073-1091.
Pineda Alfonso, J.A. y García Pérez, F.F (2017). La enseñanza del conflicto y la convivencia en la educación secundaria. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(20), 143-158. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.cfse
Ruiz, F., y Martínez, M. (2017). L’organització de l’àmbit sociolingüístic en 1r i 2n ESO. En García, D., Martínez, S. y Souto, X.M. (eds.) Las buenas praxis escolares: investigar desde la práctica del aula (pp. 101-114). Valencia: Nau Llibres.
Souto, X.M. (1999). Los proyectos de innovación didáctica: El caso del proyecto Gea-Clío y la didáctica de la Geografía e Historia. Didáctica de las Ciencias Experimentales y sociales (13), pp. 55-79.
Souto, X.M. (2011a). La innovación educativa a través de los grupos de trabajo. En Moreno, J. y Barranco, E. Innovación y práctica educativa: experiencias con buenos resultados. Valencia: Nau llibres, pp. 147-162.
Souto, X.M. (2011b). La construcción del conocimiento escolar en la sociedad de las comunicaciones. Una propuesta del Proyecto Gea-Clío. Investigación en la escuela. (75) pp. 7-19.
Souto, X.M. (2019). La representación escolar de la geografía. En Valero, J. y Fuertes, A. (eds). I Congrés d’Humanitats, Ciències Socials i Educació. Alacant, 1 i 2 de juny de 2018. Alacant: Universitat d’Alacant, pp. 13-28.
Souto, X.M, Campo, B., Císcar, J., Mira, A. (2018). La construcción del espacio escolar y las marginaciones personales. Revista Científica Faculdade de Balsas, 9(1) p. 89-113.
Tarabini, A. (2018). La escuela no es para ti. El rol de los centros educativos en el abandono escolar. Barcelona: Octaedro.
Vaello, J. (2006). El clima de clase: Problemas y soluciones. En Moreno, A. (dir.) y Soler, M. P. (coord.). La disrupción en las aulas. Problemas y soluciones. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, pp. 83-99.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-07-17
Published 2019-07-31
- Abstract 614
- PDF (Español (España)) 294