La madurez para la lectura. Enfoque cognitivo versus enfoque neuro-perceptivo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1989.i09.03Abstract
La escuela de hoy, en general, sigue enfocando el tema de la "madurez para la lectura" desde un prisma tendente a desarrollar en el niño habilidades previas a la lectura de orden neuroperceptivo: lateralidad, orientación espacio-temporal, esquema corporal etc. Desde hace una decena de años se vienen acumulando evidencias de que la lectura tiene unos componentes de tipo lingüístico que es necesario desarrollar previamente a que el alumno inicie la tarea de decodificar el mensaje escrito. Cuanto más reflexiones el niño sobre el habla, mejor preparado estará para enfrentarse con los signos escritos.
Downloads
References
ALEGRIA,J.; MORAIS,J.; CONTENT, A. (1987). The relationship between segmental analysis and alphabetic literacy: an interactive view. Target paper. Cahiers de Psychologie Cognitive. Université Libre de Bruxelles.
ALEGRIA, J.; PIGNOT, E.; MORÁIS, J. (1984). Phonetic analysis of speech and memory codes in beginning readers. Memory and Cognition, 10, 451-456.
BENVENUTY , J. (1982). Una revisión del concepto de dislexia como síndrome. Incidencias de las variables extra-sujeto en los trastornos del aprendizaje de la lengua escrita. I.C.E. Universidad de Cádiz.
BRYANT, P. E; BRADLEY, L. (1980). Why children sometimes write words which they can not read. En V. Frith (ed.) Cognitive processes in spelling. London: Academic Press.
BRYANT, P. E.; ALEGRIA, J. (1987). The transition to written language. Paper presented at the E.S.F. Workshop Transition Mechanism in Cognitive-Emotive Development.
CALERO, A.; PEREZ, R.; MALDONADO, A.; SEBASTIAN, M. (1988). Entrenamiento en habilidades metalingüísticas y rendimiento en lectura. Una investigación en curso. En Actas de las VI Jomadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela. Universidad de Sevilla.
LIBERMAN. 1. Y.; SHANKWEILER, D.; LIBERMAN, A. M.; FOWLER, C.; FISHER, W. F. (1977). Phonetic segmentation and recording in the beginning reader. En A.S. Reber and D.A. Scarborough (eds.) Towards Psychology of reading. Hillsdale, N. J. Earlbaum. 207-225.
LIBERMAN, I. Y.; (1982). A language-oriented View of reading and its disabilities. En H. Myklebust (ed.). Progress in learning disabilities, vol. 5, 81-101. New York, Grune and Stratton.
LUNDBERG, I.; OLOFSSON, A.; WALL, S. (1980). Reading and spelling skills in the first school years predicted from phonemic awareness skills in kindergarten. Journal of psychology, 21, 159-173.
MOLINA, S. (1981). Enseñanza y aprendizaje de la lectura. CEPE (ed.).
MORA, J. A. (1986). Habilidades necesarias para el aprendizaje de la lectura y escritura. En las Actas del Simposio sobre Psicología Educativa y Desarrollo. U.A.M.
MORAIS, J.; BERTELSON, P.; CARY, L.; ALEGRIA, J. (1979). Does awareness of speech as a sequence of phones arise spontaneously?. Cognition, 7, 323-331.
PORTAL, M. (1984). El diagnóstico precoz como medida preventiva de las dificultades de aprendizaje de la lectura. Validez del ABC de Filho y el Reversal test. En Revista de Psicología General y Aplicada Vol. 39, 59-73.
RODRIGUEZ, S.; MANGA, D. (1987). Lateralidad hemisférica en un grupo de niños con dificultades en lectoescritura, En Actas de las II Jornadas Internacionales de Psicología y Educación. Aprendizaje, Visor (eds.).
SEBASTIAN, M. E.; MALDONADO, A. (1984). La capacidad de segmentación fonémica en relaci6n con el aprendizaje de la lectura. Proyecto del XI Plan Nacional de Investigación Educativa de la Red INCIE-ICE.
SEBASTIAN, M. E.; MALDONADO, A. (1986). Estrategias de segmentaci6n de palabras en lectores jóvenes. En J. Meissel (comp.) Adquisición del lenguaje. Frankfurt, Klaus-Dieter Verlag.
STANOVICH, K. E. (1986). Cognitive processes and the reading problems of learning disabled children. En Torgersen and B. Wong (eds) Psychological Educational perspectives on Leaming Disabilities, 87-131.
TOURNEUS, M. (1984). Phonological awareness and reading. A chicken and egg problem?. Journal of Educational Psychology, 76, 1346-1358.
TUNMER, W. E. (1986). Cognitive and linguistic factors in learning to read. Paper presented at the Conference of Early Reading. Centre for Cognitive Science. University of Texas at Austin.
VELLUTINO, F. (1981). Dislexia. En Investigación y Ciencia, 128.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-05-20
Published 2021-05-09
- Abstract 901
- PDF (Español (España)) 175