Cómo aprender qué es investigación-acción mediante una simulación
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1991.i13.04Abstract
¿Cómo explicar la Investigación-Acción unas personas que apenas han oído hablar de tal tema? El presente artículo intenta responder a esta pregunta. Para ello se describe cómo se llevó efecto un curso con maestros, durante una "Escuela de Verano".
Se pone en práctica una simulación donde los asistentes hacen de niños de preescolar. A lo largo de cinco sesiones, se desarrolla una clase y se aplica ese modelo paso a paso hasta concluir un informe que recoge las conclusiones a donde condujo la experiencia.
Downloads
References
AGUILERA, M. J. y otros (1987). Investigación cualitativa. M.E.C. Dirección General de Renovación Pedagógica. Centro Nacional de Recursos para la Educación Especial. Madrid
ELLIOT, J. (1986). Action-Research: normas para la autoevaluación en los colegios. Seminario de formación del Profesorado. M.E.C. y CEP de Salamanca.
GOYEITE, G. y LESSARD - HEBERT, M. (1988). La investigaciÓn acción. Laertes. Barcelona.
HOPKINS, D. (1985). A teacher's guide to classroom research. Open University Press. Milton Keynes. Philadelphia.
HUSEN, T. y otros (1983). International Encyclopaedia of Education. Research and Studies. Pergamon.
LATORRE, A. y otros (1987). El maestro investigador. Graó. Barcelona.
SANTOS GUERRA, M.A. (1987). Investigación en la acción. Cursillo sobre Investigación- acción, organizado por el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Valladolid. 24 y 25 de marzo de 1987. Palencia.
TAYLOR, S. J. y BODGAN, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidos-Studui. Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-03
Published 2021-05-09
- Abstract 286
- PDF (Español (España)) 98