Trabajadores de la enseñanza, curriculum y reforma: entre la autonomía y la proletarización
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1991.i13.01Abstract
Con la entrada en el gobierno de la socialdemocracia se produce en el sistema educativo español un incremento de la ideología del profesionalismo. La llamada Reforma del Currículum sintetiza en gran medida esa ideología enmascaradora de nuevas y crecientes demandas de destrezas profesionales, sin que para ello cambie la base estructural del puesto de trabajo de los profesores. Sigue primando una lógica curricular y docente de carácter eficientista y tecnoburocrático. La verdadera autonomía profesional pasa por el cambio hacia una concepción más deliberativa y crítica del currículum, y un desarrollo profesional de los trabajadores de la enseñanza ligado a la toma de conciencia y la crítica de las condiciones estructurales e institucionales que regulan su trabajo docente en el subsistema social que es la escolarización.
Downloads
References
ACKER, S. (1989). Teachers, Gender y Careers. The Falmer Press, London.
APPLE, M.W. (1987). Educación y poder. Paidós/MEC, Barcelona.
APPLE, M.W. (1989). Maestros y Textos. Paidós/MEC, Barcelona.
CARR, W. y KEMMIS, S. (1987). Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca, Barcelona.
ELLIOTT, J. (1989). La Investigación-acción en educación. Morata, Madrid.
GIMENO SACRISTAN, J. (1989). Profesionalidad docente, curriculum y renovación pedagógica. Investigación en Escuela, 7, pp. 3-21.
HABERMAS, J. (1982). Conocimiento e interés. Taurus, Madrid.
KEMMIS, S. y MCTAGGART, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes, Barcelona.
MARTINEZ BONAFE, J. (1989). Renovación Pedagógica y Emancipación Profesional. Universitat de València, Valencia.
OZGA, J. (1988). Schoolwork. Approaches to the labour process of teaching. Milton Keynes, Open University Press.
POPKEWITZ, T. (1987). Critical Studies in Education. The Falmer Press, London.
TYLER, R. (1973). Principios básicos del curriculum. Troquel, Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-03
Published 2021-05-09
- Abstract 119
- PDF (Español (España)) 74