El formateo del folio: Un recurso para el desarrollo del pensamiento matemático y autónomo en el segundo ciclo de Educación Infantil
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1992.i16.08Abstract
Puede definirse el formateo del folio como la preparación de la hoja de papel que el niño/a va a utilizar para plasmar en él una producción simbólica -un dibujo, un texto- que espontáneamente o demandada por el maestro/a va a realizar. El enriquecimiento continuo de la idea de número (Pensamiento numérico, Gallego, 1089) ampliado en posteriores y sucesivos cursos escolares y en progresivos campos -naturales, enteros, racionales, fraccionarios, complejos, etc -, o conseguir la construcción del espacio (Pensamiento lógico, Moreno, 1983) y favorecer un proceso deliberativo autónomo (Pensamiento autónomo, Kamii, 1983) se constituyen ya en focos de atención y orientación en un segundo ciclo de educación infantil.
Y es desde este marco de posibilidades de trabajo desde el que proponemos el formateo del folio como tarea que nos ofrece plantearnos los siguientes objetivos:
Downloads
References
GALLEGO LAZARO, C. (1988). Pensar y calcular. Seco Olea, Barcelona.
KAMII. C. K. (1983). La teoría de Piaget y la educación preescolar. Aprendizaje-Visor: Madrid.
MORENO, M.; SASTRE, G. (1993). Aprendizaje y desarrollo intelectual. Gedisa, Barcelona.
SAUVY. J y S. (1980). El niño ante el espacio: iniciación a la topología intuitiva. Pablo del Rio, Madrid.
SELMI, L. y TURRINI, A. (1989). La escuela infantil a los Cinco años. Morata/MEC, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-29
Published 2021-05-09
- Abstract 88
- PDF (Español (España)) 35