Problemáticas de la investigación educativa y la reforma curricular en Latinoamérica. Una aproximación
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1992.i18.05Abstract
El contenido de este "debate" se ha elaborado a partir de las aportaciones realizadas por profesores e investigadores en educación de diversos países de América Latina, de Portugal y de España en mesa redonda celebrada en el "Seminario Iberoamericano sobre Diseño y Desarrollo Curricular en el Marco del Proyecto IRES" (La Rábida, 29 de junio al 4 de julio de 1992). (Se recogen aquí solamente intervenciones centradas en la situación de América Latina). Participaron en dicha mesa los siguientes ponentes latinoamericanos: Zulay Pereira (Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica), Ramiro Reyes (Sindicato Nacional de Trabajadores de la Enseñanza de México), Antonia Candela (Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, de México), Jaime Calderón (Universidad Pedagógica Nacional de México), Margarita Sobrino (Ministra de Educación de Córdoba -Argentina-), José Aº Li Gambi (Subsecretario de Educación, Universidad Nacional de Córdoba -Argentina-), Carmen Peme de Aranega (Universidad Nacional de Córdoba), Delia Beltrán de Ferreyra (Universidad Nacional de Córdoba -Argentina-), Miriam Kaufman (Programas "Huertas Escolares" y "Buenos Aires se Enseña" de la Secretaría de Educación de la Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires -Argentina-) Maritza Torres (Programa de 'Educación Ambiental" del Ministerio de Educación de Colombia), Dino de J. Segura y Adela Molina (Escuela Pedagógica Experimental y Universidad Distrital, Bogotá - Colombia-), Sandra Sandoval (Seminario de Didáctica de las Ciencias Físicas, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia), Ana 11'10 Pessoa de Carvalho (Grupo de Investigación de Enseñanza de las Ciencias. Facultad de Educación de la Universidad de Sâo Paulo -Brasil-). Coordinó las intervenciones y el debate Francisco E García (Grupo Investigación en la Escuela), que ha reelaborado los contenidos para el presente informe. Existe documentación escrita, más amplia, de la mayoría de las intervenciones, que se halla a disposición de los lectores que quisieran consultarla.
Downloads
References
-
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-25
Published 2021-05-09
- Abstract 126
- PDF (Español (España)) 38