La evaluación o el oficio del diálogo: una crítica a la evaluación oficial
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1993.i19.03Abstract
El presente artículo propone una revisión crítica del concepto de evaluación educativa que impera hoy en el sistema escolar. Considera que la evaluación es fundamentalmente una acción de ayuda y no una legitimación de poder, un espionaje al profesorado o un adorno "ilustrado". Asimismo, la evaluación debe ser también una acción de provocación, de presentación de situaciones contradictorias y conflictivas. En suma, la metodología de una auto-evaluación crítica no debe pretender más que transformar la realidad de la escuela, contribuyendo a la construcción de una nueva cultura escolar enfrentada al liberalismo económico institucionalizado.
Downloads
References
ARDOINOJ. et BERGER, G. (1989): D'une évaluation en miettes ci une évaluation en actes, le cas des universités. Paris: ANDSHA. Collection Matrice.
AUZIOL, E. (1989): Deus tâches principales pour le consultant: expliciter le référent et préciser les choix d'objet d'évaluation. en COLOMBJ. et MARSENACHJ. (1989): L'évaluateur en révolution. Paris. lNRP.
BATES, R.(Ed). (1981): Organizational evaluation in schools. Deakin University Press. Victoria.
BERGER, P. et LUCKMANN, T. (1986): La construcción social de la realidad. Madrid. Amorrortu- Murguia.
BELTRAN LLAVADOR, F. (1991): Democracia y control en el sistema educativo. Cuadernos de Pedagogía.
BERNSTEIN, B. (1971): Class, Codes and Control. Vol 1. Routledge and Kegan Paul. Londres.
BERNSTEIN, B. (1975): Classe et Pédagogies: visible et invisibles. Paris. OCDE.
BOLLEN et HOPKINS, D. (1985): L'autoanalyse de l'établissement scolaire: un moyen d'ameliorer le fonctionement de l'école. Louvain, Belguique. AC- CO.
BORICH,G. D. (1985): Needs assessment and the evaluating organization. Studies in Educational Evaluation. Vol.11. p: 205-215. BOURDIEU, P. (1988): La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid. Taurus.
CALVO de MORA, J. (1990): A la recherche d'une méthodologie d'évaluation des écoles. Comunicación presentada al Congreso de I'ADMEE. Neuchâtel.
CALVO de MORA, J. (1991): Evaluación Educativa y Social. Serv. de Publicaciones de la Universidad de Granada.
CARDINETJ. (1988): Evaluation externe, interne ou négociée?. Neuchâtell. IRDP.
CARR, W. & KEMMIS, S. (1988): Teoría crítica dela enseñanza. Barcelona. Martínez Roca.
COLOMB, J. et MARSENACH, J. (Ed). (1989): L’évaluateur en révolution. Paris. lNRP.
De KETELE. J. M. (Ed). (1986): L’évaluation: approche descriptive ou prescriptive?. Bruxelles. De Boeck.
ELLIOTJ. (1978): Classroom accountability and the self-monitoring teacher., in HARLEN,W. (Ed): Education and the Teacher's Role (London, Schools Council, Macmillan).
ELSTGEEST, J. et all. (1988): Evaluation Plan. Regional Pedagogia Centre Zealand.
FIGARI,G. (1989): L'évaluation du fonctionnement des institutions. en COLOMB, J. et MARSENACH, J. (1989): L’évaluateur en révolution. Paris. INRPFIGARI, G. (1989): L'évaluateur face aux risques de l'audit d'un dispositif de formation. en COLOMBJ. et MARSENACHJ. (1989): L’évaluateur en révolution, Paris. INRP.
GILLET, P. (1989): Propositions pour l'évaluation d'une action de formation. en COLOMB,J. et MARSENACHJ. (1989): L'évaluateur en révolution Paris. INRP.
GRISAY, A. (1989): Quels indicateurs d'efficacité pour les établissement scolaires. Neuchâtel.INRP.
HABERMAS, J. (1984): Ciencia y Técnica como ideología. Madrid, Tecnos.
HABERMAS, J. (1987): Teoría de la acción comunicativa. Madrid. Taurus.
LEMISCH, P. (1988): Power-ControI and the Praxis orientation to ScooI-Based Program Development. Studies in Educational Evaluation. Vol 14. p: 341-359.
LUHMANN, N. (1984): The Self-Description of Society: Crisis, Fashion and Sociological Theory, International Journal of Comparative Theory. p: 59-72.
McKENZIE, Ph. A., HARROLD,R.I. (1989): Tools for School self-evaluation: Developments in Australia. Studies in Educational Evaluation. Vol. 15. p: 31-45.
M.E.C. (1985): Ley Orgánica del Derecho a la Educación- Madrid. Serv. de publicaciones del MEC
M.E.C. (1089): Libro blanco de Reforma del Sistema Educativo, Madrid. Serv. de publicaciones del MEC.
PERRENOUD, Ph. (1984): La fabrication de l'excellence scolaire: du curriculum aux practiques d'évaluations. Genève-Paris. Droz.
RAVEN, J. (1988): School Based Evaluation and Professional Research. Studies in Educational Evaluation. Vol 14. p: 175-191.
SANTOS GUERRA, M.A. (1990): Hacer lo cotidiano, Madrid. Akal.
SHARP, R. (1988): Conocimiento, ideología y política educativa. Madrid. Akal.
SIMONS, H. (1988): Getting to Know Schools in a Democracy. Falmer Press.
STENHOUSE, L. (1975): An Introduction to Curriculum Research and Development. (London, Heinemann).
STUFFLEBEAM, D.L. & SHINKFIELD, A.J. (1987): Evaluación sistemática. Barcelona. Paidós-MEC.
STUFFLEBEAM, D.L. & WEBSTER, W.J. (1980): An Analysis of Alternative Approaches to Evaluation. Educational Evaluation An Policy Analysis. nº3.2. (1980) p: 5-19.
TOURNEUR, Y. et ROCHEZ-NIMAL. (1990): Macro- évaluations. Mesures et Évaluation en Éducation n: 10.3 p: 29-63.
VARIOS (1988): Les démarches et instruments de la recherche en évaluation: mise en question. Actes de la rencontre de I'ADMEE. ULB. Bruxelles.
VARIOS. (1990): Hommage J. Cardinet. Fribourg (Suisse). IRDP. Delval.
WILCOX, B. (1982): School Self-Evaluation: the benefits of a more focused approach. Educational Review. Vol 34. Nº:3. p:185-193.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-22
Published 2021-05-09
- Abstract 65
- PDF (Español (España)) 42