Epistemología, historia de las ciencias y abejas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i23.09Abstract
En este trabajo se analiza el interés didáctico de la Historia de la Ciencia. Las aportaciones que puede realizar se presentan desde una triple dimensión: como criterio para la selección del currículum, como recurso para la actividad en el aula y como instrumento para la formación del profesorado. Todo ello vendría a justificar la consideración de la Historia de la Ciencia como una de las fuentes fundamentantes del Proyecto IRES.
Downloads
References
BACHELARD, G. (1938). La formation de l’esprit scientifique. Paris: Vrin (Tr. cast. La formación del espíritu científico, 1983. México: Siglo XXI.)
DRIVER, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 4, 3-15.
GAGLIARDI, R. (1988). Cómo utilizar la historia de las ciencias en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias. 6, pp 291-296.
GAGLIARDI, R. Y GIORDAN, A. (1986). La historia de las ciencias: una herramienta para la enseñanza Enseñanza de las Ciencias, 4 (3), 253-258.
GIL, D. et al. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Ice-Horsori. Universitat de Barcelona.
GIORDAN, A. (1978). Une pédagogie pour sciences espérimentales. París: Centurión, (Tr. castellana de Corral y Crego, La enseñanza de las ciencias, 1982. Siglo XXI).
GIORDAN, A. (1987). Les orígenes du savoir. Paris: Delachaux. (Tr. castellano de Martínez, A. Los orígenes del saber, 1988 Sevilla: Díada editoras).
HESSE, M. (1980). Revolutions and Reconstructions in the Philosophy of Science Brighton: Harvester Press.
HEWSON, P.W. (1981). A conceptual change approach to learning science. European Journal of Science Education, 3, 383-396
HODSON, O. (1985). Philosophy of science, science and science education. Studies in Science Education, 12, 25-57.
JIMENEZ ALEIXANDRE, M.P. (1989). Los esquemas conceptuales sobre la selección natural: análisis y propuestas para un cambio conceptual. Tesis doctoral. Universidad Complutense. Madrid.
PORLAN, R. (1989). Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y desarrollo profesional Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla.
POSNER, G.J., STRIKE, HEWSON Y GERTZOD. (1982) Accommodation of a scientific conception: towards a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-227.
ROSSI, P. (1986). I ragni e le formiche: un 'apologia della storia della scienza. S. E. Bolonia: II Molino.
SALTIEL, E. Y VIENNOT, L. (1985). ¿Qué aprendemos de las semejanzas entre las ideas históricas y el razonamiento espontáneo de los estudiantes? Enseñanza de las Ciencias, 3, 137-144.
TOULMIN, S. (1972). Human understanding. 7be collective use and evolution of concepts. Princeton University Press. (Tr. cast. de Miguez, N. La comprensión humana, 1977. Madrid: Alianza)
VARIOS (1991). Proyecto curricular “Investigación y Renovación Escolar”. Sevilla: Díada Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-12
Published 2021-05-08
- Abstract 693
- PDF (Español (España)) 326