El papel de las actividades en la construcción del conocimiento en clase
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i25.06Abstract
A partir de investigaciones sobre la historia de las ciencias y sobre la psicogénesis de las ideas de los alumnos, se plantean los resultados de algunos estudios en los que se proponen actividades dirigidas expresamente a producir una evolución cognitiva en los alumnos.
Downloads
References
ABIB, M. L. V. S. (1988). Uma Abordagem Piagetiana para o Ensino da Flutuação dos Corpos, Textos: Pesquisa para o Ensino de Ciências, n. 2, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
CAÑAL, P.; LOPEZ, J. I.; VENERO, C.; WAMBA, A.M. (1993). El Lugar de las Actividades en el Diseño y Desarrollo de la Enseñanza: ¿Cómo Definirlas y Clasificarlas? Investigación en la Escuela 19, 7-13.
CARVALHO, A.M.P.; LABURU, C. E. ; SILVA, D. ; MORTIMER, E. ; GARRIDO, E. ; TRIVELATO, J. ; BECHARA, L. ; MOURA, M.O. , GONÇALVES, M.E. ; SANTOS, M. ; TEIXEIRA, O. ; RIBEIRO DO VALLE, M. ; CASTRO, R. ; ITACARAMBI, R. (1991). Síntesis Evolutiva de Investigaciones en enseñanza de ciencias. Enseñanza de las Ciencias 9 (2), 169-174.
CARVALHO, A.M.P. & CASTRO, R. (1992). La Historia de la Ciencias como Herramienta para la Enseñanza de Física en Secundaria: un Ejemplo en Calor y Temperatura. Enseñanza de las Ciencias 10 (3), 289-294.
CARVALHO, A.M.P.; CASTRO, R.; LABURU, C.E.; MORTIMER, EF. (1992). Pressupostos Epistomológicos para a Pesuisa em Ensino de Ciências. Cadernos de Pesquisa 82, 85-89.
CASTRO, R. (1993). História e Epistemologia da Ciência: Investigando suas Contribuições num Curso de Física de Segundo Grau. Dissertação de Mestrado, IF/FEUSP, São Paulo.
CASTRO, R. & CARVALHO, A.M.P. (1992). História da Ciência: Investigando como usá-la num curso de Segundo Grau. Cadernos Catarinenses de Ensino de Física 9 (3), 225-237.
COLL, C. (1983). Las Aportaciones de la Psicología a la educación: el Caso de la Teoría Genética y de los Aprendizajes Escolares in Coll C., Psicología Genética y Aprendizajes Escolares, Siglo XXI.
DELIZOICOV, D. (1991). Conhecimento, Tensões e Transições. Tese de Doutoramento, FEUSP, São Paulo.
DRIVER, R. & OLDHAM, V. (1986). A Constructivist Approach to Curriculum Development in Science. Studies in Science Education 13, 105-122.
GARRIDO, E. (1993). Ensino Construtivista de Ciências:- Um Modelo de Análise de Interação Verbal Professor Aluno. Artigo apresentado na 16 a. Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Caxambu, M.G.
GARRIDO, E. & CARVALHO, A. M. P. (1993). Analysing Verbal Interaction between Teacher and Pupils on Tenth Grade Physics Classroom. Artigo apresentado no Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics, Cornell University, Ithaca, N.Y.
GIL, D, (1986). La Metodología Científica y la Enseñanza de las Ciencias: unas Relaciones Controvertidas. Enseñanza de las Ciencias 4 (2), 111-121.
GIL, D. & CARRASCOSA, J. (1985). Science Learning as a Conceptual and Methodological Change. European Journal of Science Education 7 (3), 231-236.
GIL, D. & CARVALHO, A.MT. (1992). Tendencias y Experiencias Innovadoras en la Formación des Profesorado de Ciencias, in: Proyeto IBERCIMA de Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. Organización de Estados Ibero-americanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Madrid.
GIL, D. & MTNEZ-TORREGROSA, J. (1987). Los Programas-Guías de Actividades: una Concreción del Modelo Constructivista de Aprendizaje de las Ciencias. Investigación en la Escuela 3, 3-12.
GIL, D. (1993). Contribución de la Historia y de la Filosofía de las Ciencias al Desarrollo de un Modelo de Enseñanza/ Aprendizaje como Investigación. Enseñanza de las Ciencias 11 (2), 197-212.
GIMENO, J. (1988). Curriculum: Una Reflexión Sobre la Práctica. Madrid: Morata.
GONÇALVES, MER. (1991). O Conhecimento Físico nas Primeiras Séries do Primeiro Grau, Dissertação de Mestrado, IF/FEUSP, São Paulo.
IFRAH, G. (1987). La Cifra: Historia de una Gran Invención. Madrid: Editorial Mir.
INHELDER, B. & PIAGET, J. (1976). Da Lógica da Criança a Lógica do Adolescente. São Paulo: Livraria Pioneira Editora
KAMII, C. & DEVRIES, R. (1986). O Conhecimento Físico na Educação Pré-EscoIar, Artes Médicas. Porto Alegre.
KOYRÉ, A. (1979). Do Mundo Fechado ao Universo Infinito. EDUSP, sao Paulo.
MAGIE, W. F. (1935). A Sourze Book in Physics. MacGraw-HiII, New York.
MOURA, M. O. (1992). A Construção do Signo Numérico em Situaçâo de Ensino. Tese de Doutorado, FEUSP, São Paulo.
PIAGET, J. (1927). La Casualité Physique chez L 'Enfant. Alcan, Paris.
POSNER, G.J.; KENNETH, A.; STRIKE, P.W.; HEWSON, P.W.; GERTZOG, W.A. (1982). Accomodacion of a Scientific Conception: Toward a Theory of Concept Change. Science Education 66 (2), 211-227
RIBINIKOV, K. (1987). Historia de las Matemáticas. Moscou: Editorial Mir.
SILVA, D. (1990). O Ensino Construtivista de Velocidade Angular. Textos: Pesquisa para o Ensino de Ciências 4, FEUSP. São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-05
Published 2021-05-08
- Abstract 349
- PDF (Español (España)) 73