¿Cómo enseñan y aprenden a enseñar los futuros profesores? Análisis de los procesos del aula
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i25.03Abstract
En este trabajo examinamos la secuencia y estructura de actividades que realiza un alumno en las aulas en las que desarrolla la experiencia de las Prácticas Escolares y reflexionamos sobre su incidencia en el proceso de aprendizaje de la enseñanza.
Downloads
References
ARGYRIS, Ch. et al. (1985). Action Science. San Francisco: Jossey-Bass.
CARTER, K. y DOYLE, W. (1987): Teachers' knowledge structures and comprehension processes. En CALDERHEAD, J. (Ed), Exploring Teachers' Thinking. London: Cassell, 147-160
DOYLE, W. (1981). Research on Classroom Contexts. Journal of Teacher Education. 32(6), 3-6.
DOYLE, W, (1983). Academic Work. Review of Educational Research. 53(2), 159-199.
DOYLE, W. (1985a): Learning to teach: An emerging direction in research on preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 36(1), 31-32.
DOYLE, W. (1985b). La investigación sobre el contexto del aula: Hacia un conocimiento básico para la práctica y la política del profesorado. Revista de Educación, 277, 29-42.
DOYLE, W. (1985c). Recent research on classroom management: implications for teacher preparation. Journal of Teacher Education 36(3), 31-35.
DOYLE, W. (1986). Classroom Organization and Management. En WITTROCK, M. (Ed.): Handbook of Research on Teaching. 3ª edición. New York: MacMillan, 329-431.
DOYLE, W. (1987). The classroom as a workplace: implications for Staff Development. En WIDEEN, M. y ANDREWS, I. (Eds.): staff development for school improvement. A focus on teacher. London: Falmer Press, 38-45
DOYLE, W. y CARTER, K. (1984). Academic task in classrooms. Curriculum Inquiry. 14(2), 129-149.
EMMER, E.T. (1986). Academic Activities and tasks in first-year teachers' classes. Teaching and Teacher Education, 2(3), 229-244.
FEIMAN-NEMSER, S. y BUCHMANN, M. (1988). Lagunas en las prácticas de enseñanza de los programas de formación del profesorado. En VILLAR, L.M. (Ed.): Conocimiento, creencias y teorías de los profesores. Alcoy: Marfil, 301-314.
GIMENO, J. (1988). El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
GONZALEZ SANMAMED, M. y FUENTES, E. (1994). Las Prácticas Escolares en la Formación del Profesorado: análisis y propuestas. Lugo: Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial de Lugo.
MARTINEZ RODRIGUEZ, J.B. (1992). El alumnado y la reconstrucción del curriculum en la Reforma. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
MONTERO, M.L. Y GONZALEZ SANMAMED, M. (1994). Los contenidos formativos del practicum: que se puede aprender en las Prácticas. Ponencia presentada al III Simposium de Prácticas Escolares. Poio (Pontevedra).
PARRILLA, A. (1992). Análisis de procesos de clase: una perspectiva ecológica. En MARCELO, C. (Coord.): La investigación sobre formación dcl profesorado: métodos de investigación y análisis de datos. Madrid: Cincel.
RIVAS, J. (1992). Organización y cultura del aula: los rituales de aprendizaje. Málaga: Edinford.
STODOISKY, S.S. (1991). La importancia del contenido en la enseñanza. Madrid: MEC- Paidós
ZEICHNER, K, (1980). Myths and realities: Field-based experiences in preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 31(6), 45-55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-04
Published 2021-05-08
- Abstract 126
- PDF (Español (España)) 67