Enfoques investigativos en la enseñanza y secuenciación de contenidos
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i25.02Abstract
Partiendo de una concepción de la enseñanza por investigación como un proceso planificado y dirigido por el profesor, se plantea la importancia de una secuenciación adecuada de los contenidos implicados. Se consideran las distintas variables que pueden incidir en la complejidad y dificultad de los trabajos de investigación en el aula, y se proponen algunos criterios que pueden ayudar a una introducción progresiva de los mismos, que conduzca a un grado máximo de implicación y autonomía por parte de los alumnos en ellos.
Downloads
References
CAAMAÑO, A. (1992). Los trabajos prácticos en Ciencias Experimentales. Aula 9, 61-68
COLL, C. (1987). Psicología y curriculum. Barcelona: Laia.
DEL CARMEN, L (1988): Investigación del medio y aprendizaje. Barcelona: Graó.
DEL CARMEN, L (1991). Secuenciación de los contenidos educativos. Cuadernos de Pedagogía, 188, 20-23.
DEL CARMEN, L. (1992). La seqüenciació de continguts en l'ensenyament de les ciències de la naturalesa . En AAVV: Reflexions sobre I'ensenyament de les Ciències Naturals. Barcelona: EUMO.
DEL CARMEN, L (1993). Una propuesta práctica para analizar y reelaborar las secuencias de contenidos. Aula, 10, 5-8.
DRIVER, R. (1989). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Madrid: Morata.
GIL, D. (1983). Tres paradigmas básicos en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias 1 (1), 26-33.
GIL, D. (1986): La metodología científica y la enseñanza de las Ciencias. Unas relaciones controvertidas. Enseñanza de las Ciencias, 4 (2), 111-121.
GIL, D.; FURIO, C. (1987): Una crítica fundamental a los modelos constructivistas de aprendizaje. Actas de las V Jornadas de Investigación en la Escuela, Sevilla.
GIORDAN, A. (1982): La enseñanza de las Ciencias, Madrid: Siglo
GRAU, R. (1994): ¿Qué es lo que hace difícil una investigación?. Alambique, 2, 27-35.
IZQUIERDO, M. (1994): La V de Gowin, un instrumento para aprender a aprender (y a pensar). Alambique, 1, 114-124
NOVAK, J, D.; GOWIN, D. B. (1988): Aprendiendo a aprender. Madrid: Martínez Roca.
POZO, J.I.; GOMEZ, M. A.; LÍMON, M.; SANZ, A. (1991): Procesos cognitivos en la comprensión de la ciencia: las ideas de los adolescentes sobre la química. Madrid: C.I.D.E.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-04
Published 2021-05-08
- Abstract 716
- PDF (Español (España)) 267