Cultura profesional del docente
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i26.03Abstract
Partiendo de los condicionantes sociales tienen planteados los docentes en el ejercicio de su profesión, se realiza un análisis sobre la naturaleza de la función docente comparándola con la profesionalidad y concluyendo cómo el contexto marca y caracteriza la práctica docente.
Downloads
References
APPLE, M. (1988). Trabajo, enseñanza y discriminación sexual. En I'OPKEWITZ, TH. S.: La formación del profesorado. Tradición. Teoría. Práctica. Universidad de Valencia.
APPLE, M. (1989). Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Paidós/MEC.
BALL, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: Paidós/MEC.
BARQUIN, J. y MELERO, M.A. (1994). Feminización y profesión docente. Internalización sexista del trabajo. En Investigación en la escuela. Nº 22.
CONTERAS, J. (1987). De estudiante a profesor. Socialización y aprendizaje en las prácticas de enseñanza. En Revista de Educación. Nº 282.
CONTRERAS, J. (1991). El sentido educativo de la investigación. En Cuadernos de Pedagogía. Nº 196.
DEAN, J. (1991). Professional Development in School. Open University Pres. Milton Keynes. Philadelphia.
IMBERNON, 17.(1989). La formacíón del profesorado. El reto de la reforma. Barcelona: Laia.
ETKIN, (1993). La doble de las organizaciones. Los sistemas perversos y la corrupción institucionalizada. Madrid: McGraw-Hill.
FERNANDEZ ENGUITVA, M. (1990). La escuela a examen. Madrid: Eudema.
FERNÁNDEZ PEREZ, M. La profesionalización del docente. Madrid: Escuela Española. Cultura Profesional del docente
HARRIS, K. (1982): Teachers and classes. Routledge and Keagan Paul. London.
HEARN. J. et al. (1993). The sexuality of Organization. London: Sage Publications.
HOYLE. E. (1986). The politics of School Management. London: Hodder and Stoughton.
MARTINEZ REINA, L. (1993). Sexismo en las aulas. En VARIOS: El camino hacia una escuela coeducativa. Sevilla.: M.C.E.P. Morón.
ORIEGA, F. y VELASCO. F. (1991). La función profesión de maestro. Madrid: C.I.D.E.
PEREZ GOMEZ, A. (1994). La función profesional del docente al final del siglo. Conflicto de perspectivas. En Escola crítica. Nº7.
ROSALES, C. (1992). Posibilidades de cambio en la enseñanza. Perspectiva del profesor. Madrid: Cincel.
SANTOS GUERRA, M.A. (1983). La erosión de la función docente. Revista española de Pedagogía. 41.
SANTOS GUERRA, M. A. Lo invisible de la profesión docente. Escola crítica. Nº 4
SANTOS GUERRA, M.A. (1994): Entre bastidores. El lado oscuro de la organización escolar. Archidona: Ed. Aljibe.
TYAK, D. (1970): The One Best System: A History of American Urban Education. Harvard University Press. Cambridge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-27
Published 2021-05-08
- Abstract 1372
- PDF (Español (España)) 311