De Icaro a Dédalo: la transdisciplinariedad en la educación escolar
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i32.03Abstract
Para responder mejor desde la escuela a los cambios en la sociedad, en la comprensión del conocimiento y de las propias disciplinas, se propone abandonar el currículo centrado en las disciplinas y sustituirlo por uno transdisciplinar, centrado en la exploración de la realidad. En ese sentido se entiende que las disciplinas actúan como barreras a la expansión del saber.
Downloads
References
BOIX-MANSILLA, V. (1997) De saberes escolares a comprensión disciplinaria: el desafío pedagógico de una educación de calidad. Kikirikí. Cooperación Educativa. 42-43, 55-62.
BRUNER, J. (1969) Hacia una teoría de la instrucción. México: U7HEA (1965).
CARTER, C. & DEWAYNE, A. (1997) Cognitive Effects of Curriculum Integration. Comunicación presentada en el Congreso de la AERA (American Educational Research Association). Chicago. (Mimeo).
DECROLY, O. (1987) La funció de la globalització i altres escrits. Vic: Eumo (1925).
EFLAND, A. (1997) El curriculum en red: una alternativa para organizar los contenidos de aprendizaje. Kikirikí Cooperación Educativa. 42/43, 96-109.
GARDNER, H. (1991) The Unschooled Mind. How children think and how schools should teach. Nueva York: Basic Books (Versión en castellano en la editorial Paidós).
GIBBONS, M. eT al. (1995) The new Production of Knowledge. Sage Publications.
GREENAWAY, P. (1997) Volar damunt l'aigua. Londres: Merrel Holberton.
HENRY, J. (1994) Teaching Through Projects. Londres: Kogan Page.
HERNANDEZ, F. (1996) Para comprender mejor la realidad. Cuadernos de Pedagogía, 243, 48-53.
HERNANDEZ, F. (1996a) Buscando la complejidad en el conocimiento escolar. Kikirikí. Cooperación Educativa. 39, 32 -38.
HERNÁNDEZ, F. (1997) La necesidad de repensar el saber escolar (y la función de la escuela) en tiempos de mudanza. Aula de Innovación Educativa, 59, 75-80.
HERNANDEZ, F. (1997a) La psicología en la educación escolar. Una revisión tras la fiebre de los últimos tiempos. Cuadernos de Pedagogía, 256, 78-85:
HURD, P.H. (1991) Why We Must Transform Science Education. Educational Lidership, 49 (2), 33-35.
KILPATRICK, W.H. (1918) The project method. Teacher's College Record, 19, 319-335.
PERKINS, D. (1992) Smart Schools: From Training Memories to Educating Minds. New York: Free Press.
POPKEWITZ, T. (1984) Paradigm & Ideology in Educational Research. London.: The Falmer Press. (Versión castellana: 1988).
RODRIGO, M.J. (1996) Realidad y Conocimiento. Kikirikí. Cooperación Educativa. 39, 18-21.
RODRIGO, M.J. (1997) Las teorías implícitas en el aprendizaje escolar: ¿qué hacer con el conocimiento cotidiano en el aula? Kikirikí. Cooperación Educativa. 42/43, 51-54.
SANCHO, J.M. y HERNANDEZ, F. (1997) La investigación educativa como espacio de dilemas y contradicciones, Revista de Educación, (en prensa)
SANTEE, L. & WARREN, J. (1995) The subject in question. New York: Teachers College Press.
SENGE, P. (1990) The Fith Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. Nueva York: Doubleday/Currency.
SCHUDI, S. & LAFER, S. (1996) The interdisciplinary Teacher's Handbook. Integrated Teaching Across the Curriculum. Portsmouth: Boynton/Cook.
STENHOUSE, L. (1970) The Humanities Project: an Introduction. Londres: Heinemann Educational Books.
TANN, S. (Ed.) (1988) Developing Topic Work in the Primary School. Londres: Falmer Press.
THOMPSON, J. (1990) Interdisciplinarity: History, Theory, and Practice. Detroit: Wayne State University Press.
TORRES, J. (1994) Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata.
WOOD, K. (1996) Interdisciplinary Instruction. Columbus: Merril-Prentice Hall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-11
Published 2021-05-07
- Abstract 190
- PDF (Español (España)) 87