La importancia de las rutinas alternativas en la configuración del modelo didáctico de los profesores en prácticas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1998.i35.06Abstract
Las rutinas que utiliza un profesor son coherentes con su modelo didáctico, no van a ser las mismas en el caso de que se trate de un modelo tradicional que uno técnico o investigativo, hay una coherencia entre el tipo de rutinas puestas en funcionamiento y el modelo didáctico personal del profesor/a. Se puede decir que éste, en gran parte, se encuentra configurado por el tipo de rutinas que utiliza. Uno de los objetivos fundamentales del practicum debe ser familiarizar a los futuros profesores con las rutinas características del modelo didáctico en el que se les pretende formar.
Downloads
References
CAÑAL, P. (1988). Un marco curricular en el modelo sistémico investigativo. Constructivismo y enseñanza de las ciencias. Sevilla: Díada.
CLARK, C. y PETERSON, P. (1989). Procesos de pensamiento de los docentes. En Wittrock (comp): La investigación de la enseñanza III. Profesores y alumnos. Barcelona: Paidós-MEC.
DOYLE, W. (1977). Learning the Classroom Environment: An Ecological analysis. Journal of teacher education.
DOYLE, W. (1979). Making managerial decisions in classroom. En Duke: Class room Management . Chicago: University of Chicago Press.
GIMENO SACRISTÁN, J. y PÉREZ GÓMEZ, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
NISBETT, R.E. y ROSS, L. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. Englewood cliffs, NJ: Prentice-Hall.
PÉREZ GÓMEZ, A. (1988). El pensamiento práctico del profesor, implicaciones en la formación del profesorado. En: Documentación del curso de formación deformadores en didáctica de las ciencias experimentales. Vol. 2. Dpto D. de las Ciencias: Universidad de Sevilla.
POLANYI, M. (1967). The tacit dimensión. Nueva York: Doubleday.
PORLÁN ARIZA, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Investigación en la Escuela nº1.
SCHÓN, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Ediciones Paidés- MEC.
SHAVELSON, R.J. y STERN, P. (1981). Research on teachers' pedag. thoughts, judgments decisions, and behavior. Rev. of education research, 51, 455-498,
STENHOUSE, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
TYLER, R.W. (1950). Basic principies of currículum and instruction. Chicago: University of Chicago Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-05
Published 2021-05-07
- Abstract 330
- PDF (Español (España)) 148