El profesorado y la reforma educativa en España
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1998.i36.03Abstract
Intentamos mostrar en este trabajo que quizás una de las principales insuficiencias de las reformas educativas, que se están produciendo en la actualidad en diversos países, estribe en una incorrecta apreciación del papel jugado por el profesorado en los procesos de renovación curricular. Desde ese punto de vista analizamos algunas aportaciones y limitaciones de la reforma educativa española.
Downloads
References
ANDERSON, R.D. y MITCHENER, C.P. (1994). Research on science teacher education. En GABEL, D.L. (Ed.). Handbook of Research on Science Teaching Education. New York: Macmillan Pub. Co.
BELL, B. (1998). Teacher development in science education. En FRASER, B.J. y TOBIN, K.G (Eds.). International Handbook of Science Education. Dordrecht: Kluber.
BELL B.F y PEARSON J. (1992). Better Learning, International Journal of Science Education, 14 (3), 349- 361.
BRISCOE, C. (1991). The dynamic interactions among beliefs, role methaphores and teaching practices. A case study of teacher change, Science Education, 75 (2), 185-199.
CARNICER, J. (1998). El cambio didáctico en el profesorado de ciencias mediante tutorías en equipos cooperativos. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia.
CARRASCOSA, J. et al. (1993). Los programas de formación permanente del profesorado de Física Química en la comunidad valenciana: un intento constructivista de formación didáctica. Actas del IV Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas, pp. 47-48.
COLL, C. (1989). Diseño curricular base y proyectos curriculares, Cuadernos de Pedagogía 168, pp 8-14.
CRONIN-JONES L.L. (1991). Science teaching beliefs and their influence on curriculum implementation: two case studies, Journal o/ Research in Science Teaching, 38 (3), 235-250.
DEL CARMEN, L. (1996). El análisis y secuenciación de los contenidos educativos. Barcelona: Horsori.
DÉSAUTELS, J.; IAROCHELLE, NI.; GAGNÉ, B. y RUEL, F. (1993). La formation à I'enseignement des sciences: le virage épistémologique, Didaskalia, 1, 49-67
FEINMAN-NEMSER, S. (1990). Teacher preparation: Structural and conceptual alternatives. En HOUSTON, w.R. (Ed.). Handbook of research on teacher education, New York: Macmillan.
FOUREZ, G. (1997). Alfabetización científica y tecnológica. Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Buenos Aires: Colihue.
FURIÓ, C. y GIL, D. (1989). La didáctica de las ciencias en la formación inicial del profesorado: una orientación y un programa teóricamente fundamentados. Enseñanza de las Ciencias, 7 (3), 257-265.
GABEL, D. L. (Ed.). (1994). Handbook o/ Research on Science Teaching and Learning New York: MacMillan Pub. Co.
GIL, D. (1991). ¿Qué han de saber y saber hacer los profesores de ciencias? Enseñanza de las Ciencias, 9 (1), 69-77.
GIL, D. CARRASCOSA, J.; FURIÓ, C. y MARTÍNEZ-TORREGROSA, J. (1991). La enseñanza de las ciencias en la educación secundaria. Barcelona: Horsori.
GIL, D. y PESSOA, A. (1994). Formación del profesorado de ciencias. Madrid: Editorial Popular.
GUILBERT, L. y MELOCHE, D. (1993). L'idée de science chez des enseignants en formation: un lien entre I'histoire des sciences et I'hétérogénéité des visions. Didaskalia, 2, pp. 7-30.
HEWSON, P.W. y HEWSON, M. G. (1987). Science teachers' conceptions of teaching: implications for teachers education, International Journal of Science Education, 9 (4), 425-440.
HODSON, D. (1993). Philosophic stance of secondary school science teachers, curriculum experiences, and children's understanding of science: some preliminary findings, Interchange, 24 (1&2), 41-52.
JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. y SANMARTÍ, N. (1995). The development of a new science curriculum for secondary school in Spain: opportunities for change. International Journal of Science Education, Vol. 17 (4), pp. 425-439.
LINN, M. C. (1987). Establishing a research base for science education: challenges, trends and recommendations. Journal Of Research in Science Teaching, 24 (3), 191-216,
MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (1994). Los colectivos críticos de profesores y profesoras en el Estado Español. Investigación en la Escuela, Vol. 22, pp. 7-23.
MARTÍNEZ TERRADES, F. (1998). La didáctica de las ciencias como campo específico de conocimiento. Tesis Doctoral. Universitat de Valencia,
McDERMOTT, L.C. (1990). A perspective on teacher preparation in physics - other sciences: the need for special science courses for teachers. American Journal of Physics, 58 (8), 734-742.
MELLADO, V. (1998). The classroom practice of preservice teachers and their conceptions of teaching and learning science. Science Education, Vol 82, pp. 197-214.
MOREIRA, M.A. (1994). Diez años de la revista "Enseñanza de las Ciencias". Enseñanza de las Ciencias, 12 (2), pp. 147-153,
MUMBY, H. y RUSSELL, T. (1998). Epistemology and context in research on learning to teach science. En FRASER, B.J. y TOBIN, K.G. (Eds.). International Handbook of Science Education. Dordrecht: Kluber.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL, (1996). National Science Education Standards. Washington, D.C.: National Academy Press.
PESSOA, A, (1988). A pesquisa na práctica de ensino, en PESSOA, A. (Ed.). Aformaçâo do professor e a práctica de ensino. Sào Paulo: Livraria Pioneira Editora.
PORLÁN, R. (1989). Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y desarrollo profesional: las concepciones epistemológicas de los profesores. Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla.
PORLÁN, R. (1993). Constructivismo y Escuela. Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Díada: Sevilla.
PORLÁN, R. (1998). Pasado, presente y futuro de la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16 (I), 175-185.
SEMINARIO DE PEDAGOGÍA, (1975). Por una reforma Democrática de la Enseñanza Barcelona: Avance.
SHULMAN, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of new reform. Harward Educational Review, 57, 1-22, Investigación en la Escuela, nº 36, 1998
SOLBES, J. y HERNÁNDEZ, J. (1995). El papel de las ciencias en la enseñanza Secundaria: un análisis de cuatro años de experimentación, Enseñanza de las Ciencias, 13 (2), 257-260.
TOBIN, K. y ESPINET, M. (1989). Impediments to change: applications of coaching in high school science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 26 (2), 105-120.
VIENNOT, L. (1989). L'enseignement des sciences phusiques object de recherche. Bulletin de l'Union des Physiciens, 716, 899-910.
VIENNOT, L. (1997). Former en didactique, former sur le contenu? Principes d'élaboration et éléments d'évaluation d'une formation en didactique de la physique en deuxiême année d'IUFM. Didaskalia, Vol 10, pp. 75-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-04
Published 2021-05-07
- Abstract 347
- PDF (Español (España)) 226