La reflexión sobre el propio lenguaje como recurso didáctico en las aulas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i45.07Abstract
Este artículo pretende ser una reflexión teórica de ciertos problemas prácticos en el aprendizaje lecto-escritor frecuentes en las aulas de Educación de Personas Adultas, tales como: el silabeo; la unión, separación y omisión de letras, sílabas y palabras. etc. Por otra parte, y como consecuencia de dicha reflexión, es nuestro objetivo proponer un instrumento de intervención en el aula para solventar algunos de estos problemas.
Downloads
References
BIALYSTOK, E. (1993). Metalinguistic awareness: the development of children's representations of language. En C. Pratt y A.F. Garton (Eds.), The developnlent and use of representation in children. London: Wiley.
COOK-GUMPERZ, J. (1988). La construcción social de la alfabetización. Barcelona: Paidós Educación.
CUBERO, M. y MARCO, M. J. (1994). Conocimiento escolar/conocimiento cotidiano: un análisis socio-cultural del estancamiento en la alfabetización de las personas adultas. Investigación en la Escuela, 23, 55-65.
CUBERO, M. y MARCO, M. J. (1997). El aprendizaje en la edad adulta: reflexiones sobre el qué y el cómo de la evaluación. Cultura y Educación, 6-7, 31-39.
CUBERO, M. y MARCO, M. J. (1998). ¿Estancamiento o maduración? Una visión alternativa a la idea de no progreso de los alumnos de Educación de Personas adultas. En CEP de Murcia (Eds.), En Seminario Provincial: La enseñanza y el aprendizaje de las personas adultas (nivel l). El currículum en la práctica. Murcia: Centro de Profesores y de Recursos.
CUBERO, M. y SANTAMARÍA, A. (1995). Actividades para alumnas y alumnos con problemas de aprendizaje de la lecto-escritura, En Cubero y A. Santamaría y otros (Eds.), Monografía de adultos, serie Experiencias, 1108. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación y ciencia. Dirección General de Promoción y Evaluación Educativa.
DONALDSON, M. (1983). La mente de los niños. Madrid: Morata.
GARTON, A. Y PRATT, C. (1991). Aprendizaje y proceso de Alfabetización. Barcelona: Paidós Educación.
KARMILOFF-SMITH, A. (1986). From meta-processes to conscious access: Evidence from children's metalinguistic and repair data. Cognition, 23, 95-147.
KARMILOFF-SMITH, A. (1995). Restricciones de la conciencia metalingüística. Infancia y Aprendizaje, 72, 33-50.
LABORATORIO DE ACTIVIDAD HUMANA (1988). Educación y procesos cognitivos. Un enfoque sociocultural. Sevilla: Junta de Andalucía.
LABORATORIO DE ACTIVIDAD HUMANA (1993). La Educación de Adultos y el cambio de valores, actitudes, y modos de pensamiento en la mujer: un estudio etnográfico del discurso. Memoria de Investigación C.I.D.E.
RAMÍREZ, J. D., SÁNCHEZ, J. A. y SANTAMARÍA, A. (1996). Making Literacy: A dialogical perspective of discourse in adult education. En J. Valsiner & H. Voss (eds.). The structure of learning processes. Norwood, New York: Ablex Publishing Co,
TUNMER, W. E. (1988). Cognitive and linguistic factors in learning to read. En P. Gough (comp.). Reading Acquisition. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
TUNMER, W. E. y BOWEY, J. A. (1984). Metalinguistic awareness and reading acquisition. En W.E. Tunmer, C.Pratt y M.L. Herriman (comps.) Metalinguistic Awareness in Children: Theory, Research and Implications. Berlin: Springer Primaria Verlag.
VYGOTSKI, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.
VYGOTSKI, L. S. (19810. The genesis of higher mental functions. Comp., J. V. Wertsch. The concept of activity in Soviet Psychology. Armonk, New York: Sharpe.
VYGOTSKI, L. S. (1981 b). The instrumental method in psychology. Comp., J. V. Wertsch. The concept of activity in Soviet Psychology. Armonk, New York: Sharpe.
VYGOTSKI, L. S. (1993). Pensamiento y Lenguaje. En A. Alvarez y P. del Rio (ed.) Lev Vygotski. Obras escogidas, Vol. 2. Madrid: Aprendizaje Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-22
Published 2021-05-05
- Abstract 462
- PDF (Español (España)) 93