Concepciones evolutivas acerca de la fabricación del dinero l. Los niveles de comprensión
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2002.i48.03Abstract
¿Qué piensan los escolares acerca de la fabricación del dinero? ¿Cómo se realiza? ¿Quién lo hace? ¿Cuánto dinero se fabrica? ¿Cómo se forman y evolucionan las ideas al respecto en escolares de 6 a 16 años? En este artículo se exploran estas cuestiones, en línea con estudios anteriores sobre las representaciones de niños y adolescentes sobre el mundo económico y,en general, sobre la realidad social.
Downloads
References
BERTI, A. E. y BOMBI,A. S. (1981).11 mondo económico nel bambino. Firenze: La Nuova Italia. Trad. inglesa ampliada de G. Duveen: The child's construction of economics. Cambridge University Press, 1988.
DANZIGER, K. (1958). Children's earliest conceptions of economic relationships (Australia). Journal 01 Social Psychology, 47, 231-240.
DELVAL, J. (1989). La construcción de la representación del mundo social en el niño. En I. Enesco, E. Turiel y J. Linaza (Eds.) El mundo social en la mente de los niños. Madrid: Alianza, pp. 245-328.
DELVAL, J. (1992). El constructivismo y la adquisición del conocimiento social. Apuntes de Psicología, 36, 5-24.
DELVAL, J. (1994a). Stages in the child's construction of social knowledge. En M. Carretero y J. F. Voss (Eds.) Cognitive and instructional processes in history and the social sciences. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum, pp. 77-102.
DELVAL, J. (1994b). El desarrollo humano. Madrid/México: Siglo XXI, 4ª ed. 1999.
DELVAL, J. (2000). Sobre la naturaleza de los fenómenos sociales. En K. Korta y F. García Murga (comps.) Palabras. Víctor Sánchez de Zavala in memoriam. Leioa: Servicio Editorial de la UPV- EHU, pp. 95-122.
DELVAL, J. (2001 Descubrir el pensamiento de los niños. Introducción a la práctica del método clínico. Barcelona: Paidós.
DELVAL, J. y ECHEÍTA, G. (1991). La comprensión en el niño del mecanismo de intercambio económico y el problema de la ganancia. Infancia y Aprendizaje, 54, 71-108.
DELVAL, J., ENESCO, l. y NAVARRO, A. (1994), La construcción del conocimiento económico. En M. J. Rodrigo (Comp.) Contexto y desarrollo social. Madrid: Síntesis, pp. 345-383.
DELVAL, J, y PADILLA, M, L. (1999). El desarrollo del conocimiento sobre la sociedad. En F. López, I. Etxebarria, M. J. Fuentes y M. J. Ortiz (Coords.) Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, pp. 125-150.
DELVAL, J.; SOTO, FERNÁNDEZ, T. y otros (1971). Estructura y enlace de los conocimientos científicos: Ciencias sociales. Las nociones de economía y poder. Informe multicopiado. Universidad Autónoma de Madrid: ICE.
DENEGRI, M. (19950. El desarrollo de las ideas acerca de la emisión monetaria en niños y adolescentes. Un estudio exploratorio. Tarbiya, 9, 47-60.
DENEGRI, M. (19951)). El desarrollo de las ideas acerca dcl origen y la circulación del dinero: Un estudio evolutivo en niños y adolescentes. Tesis doctoral inédita. Madrid: Universidad Autónoma, Facultad de Psicología.
DENEGRI, M. y DELVAL, J. (2002). Concepciones evolutivas acerca de la fabricación del dinero. II. Investigación en la escuela, 48, 55-70.
FURTH, H. G. (1980). The world of grown-ups. Children's conceptions of socicty. Nueva York: Elsevier North Holland.
HARRAH, J. y FRIEDMAN, M. (1990). Economic socialization in children in a midwestern American community. Journal ofec01i0111ic Psychology, I l, (Special Issue: Economic socialization), 495-513.
JAHODA, G. (1979). The construction of economic reality by some Glaswegian children. European Journal of Social Psychology, 9, 115-127.
JAHODA, G. (1981). The development of thinking about economic institutions: The bank. Cahiers de Psychologic Cognitive, l, 55-73.
JAHODA, G. y WOERDENBAGCH, A. (1982). The development of ideas about an economic institution: A cross-national replication. British Journal 01 Social Psychology, 21 , 337-338.
KIRCHLER, E. y PRAHER, D. (1990). Austrian children's economic socialization: Age differences Journal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization), 483-494.
KOHLBERG, L. (1976). Moral stages and moralization: the cognitive-developmental approach. En T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior: Theory, research and social issues. Nueva York: Holt, Rinehart and Winston. Trad. cast.: Estadios morales y moralización. El enfoque cognitivo-evolutivo. En E. Turiel, I. Enesco y J. Linaza, J. (Comps.) Madrid: Alianza, pp. 71-100.
LEISER, D. (1983). Children's conceptions of economics: The constitution of a cognitive domain. Journal 01 Economic Psychology, 4, 297-317.
LEISER, D.; SEVON, G. y LEVI, D. (1990). Children's economic socialization: Summarizing the cross-cultural comparision of ten countries. Journal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization), 591-631.
LEISER, D. y ZALTSMAN, J. (1990). Economic socialization in the kibbutz and the town in Israel. Jonrnal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization ), 557-565.
LYCK, L. (1990). Danish children's and their parent's economic understanding, reasoning and attitudes. Journal of Economic Psychology, I l, (Special Issue: Economic socialization), 583-590.
PIAGET, J. (1926). El método clínico. (Introducción a La representación del Inundo en el niño). Trad. cast. revisada en J. Delval (Comp.) Lecturas de psicología del niño, vol. I. Madrid: Alianza, 1978, pp. 231-264.
ROLAND-LEVY, C, (1990). A cross- national comparison of Algerian and French children's economic socialization. Journal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization), 567-581.
ROLAND-LEVY, C. (1990). Economic socialization: Basis for international comparisons. Journal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization), 469-482.
SCHUESSLER, K. Y STRAUSS, A. (1950). A study of concept learning by scale analysis. American Sociological Review, 15, 752-762.
SEARLE, J. R. (1995). La construcción de la realidad social. Trad. cast. de A. Domenech, Barcelona: Paidós, 1997.
SHACKLE, G. L. S. (1973). El inquiridor económico. Trad. cast. de P. Egurbide, Madrid: Alianza, 1977.
STRAUSS, A. L. (1952). The development and transformation of monetary meanings in the child. American Sociological Review, 27, 275-284.
STRAUSS, A. L. ( 1954). The development of conceptions of rules in children. Child Development, 25, 192-208,
STRAUSS, A. L. y SCHUESSLER. K. (1951). Socialization, logical reasoning, and concept development in the child. American Sociological Review, 16, 514-523.
WOSINSKI, M. y PIETRAS, M. (1990). Economic socialization of Polish children in different ma- cro-economic conditions. Journal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization), 515-528
ZABUKOVEC, V. y POLIC M. (1990). Yugoslavian children in a situation of rapid economic changes. Journal of economic Psychology, II, (Special Issue: Economic socialization), 529-543.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-17
Published 2021-05-05
- Abstract 99
- PDF (Español (España)) 56